Захист IP- та IT-активів допоможе зіграти на випередження
Будуємо свій алгоритм
Захист IP- та IT-активів допоможе зіграти на випередження.
Ще з десяток років тому для ведення бухобліку потрібно було розкласти кілька ватманів на підлозі, розкреслити їх і таким чином зводити дебет із кредитом. Нині ж навіть настрій корови визначають за допомогою спеціального чипа — і за його даними орієнтуються на вищу продуктивність тварини. Таких технологій у нашому сьогоденні стає дедалі більше. А разом із ними формується розуміння бізнес-спільноти про доцільність роботи з нематеріальними активами.
Кількість запитів, пов’язаних із захистом як інтелектуальних, так і технологічних активів компаній, зростає. За неофіційною статистикою, серед українських підприємств сьогодні 65% мають IP активи; 85% — залежать від IT технологій; 99% — упроваджують диджитал у свою роботу. Зважаючи на тренди, цілком імовірно, що невдовзі IT-ринок України генеруватиме понад 5,5% ВВП. Відтак виграють передусім ті, хто стежить за технологічним процесом. З урахуванням розвитку технологій і напрацьованого досвіду можу виокремити кілька напрямів, на які бізнесу передусім слід звернути увагу.
Урегулювати договірні відносини з розробниками
Працюючи за типовими договорами, які пропонують розробники програмного забезпечення та фахівці, що надають інтелектуальну й технічну підтримку, варто бути в курсі можливих наслідків. Наприклад, на ваше замовлення розроблено унікальний продукт. В укладеному між вами та розробником цього продукту договорі передбачено вигідний для нього варіант розрахунку. Уявімо собі, що за кілька років вартість вашого продукту сягає кількох мільйонів доларів. І вгадайте, кого першого ви побачите на рецепції вашої компанії? Еге ж, того самого розробника, який захоче отримати певний шматок вашого пирога. Якщо він уже прийде, то можете бути впевнені, він знатиме, що має шанс отримати бажане.
Сучасні технології дають низку переваг, зокрема: скорочують часові витрати на операційну діяльність, спрощують ведення контролю, допомагають оптимізувати витрати тощо. Щоб скористатися цими перевагами, компанії доводиться залучати фахівців, котрі розроблятимуть відповідне програмне забезпечення, створюватимуть об’єкти інтелектуальної власності та забезпечуватимуть їх технічну підтримку. Всі ці процеси вимагають правильного «входження», і перший етап — це укладення відповідних договорів (з ITта IPфахівцями).
Зареєструвати права на інтелектуальну власність
Як показує досвід країн із розвиненою економікою, майбутнє — за впізнаваними продуктами, що мають високу репутацію і достойну історію. Тому реєстрація торгової марки та грамотне її просування здатні суттєво позначитися на бізнес-результатах. Спеціальні боти, що здатні визначити наявність схожих та/або тотожних знаків, допоможуть здійснити й процес реєстрації торгової марки. Щоправда, боти не зможуть визначити, який саме знак можна буде використовувати з максимальною ефективністю для бізнесу й не скажуть, як зробити так, щоб забезпечити цьому знаку максимальний захист.
Захиститися від посягань з боку третіх осіб
Уявімо, що ваш бізнес прямо залежний від якоїсь програми. З її допомогою ви щоденно ведете поточні справи, шукаєте нових контрагентів і додаткові ринки збуту. Аж раптом — бац! і над програмою втрачено контроль. Чому це сталося? Історія бізнесу знає чимало випадків, коли один із ділових партнерів за спиною в іншого оформляє на себе права на спільну інтелектуальну власність…
На жаль, чинне законодавство України не встигає за темпами розвитку IPта IT-галузі. Відтак стратегія захисту прав інтелектуальної власності полягає у визначенні можливих напрямів надходження загрози (due diligence) і встановленні перепон для осіб, які на них посягатимуть. Зіграти на випередження допоможе й побудова належного алгоритму захисту. Погодьтесь, що, вчасно провівши відповідний аналіз і завчасно оформивши права на об’єкт інтелектуальної власності, було б простіше.
Убезпечити бізнес від незаконних претензій
Здебільшого бізнес починає реагувати на зовнішні виклики тільки тоді, як вони стають очевидними. Ось, приміром, успішне аграрне підприємство, що випускає власну продукцію у певній упаковці, знаходить новий ринок збуту й починає реалізацію своє продукції. Аж раптом отримує копію листа конкурента з вимогою зняти з полиць мережі супермаркетів згаданий товар, бо, мовляв, упаковка майже ідентична до тієї, якою послуговується заявник. Керівництво мережі супермаркету задовольнило прохання заявника. А постраждале агропідприємство вимушене було звернутися до суду. Втім, результат був того вартий: довівши, що на розробку упаковки були витрачені значні зусилля й кошти, вдалося відстояти своє право реалізовувати продукцію в зазначеній мережі супермаркетів.
Звісно ж, кожна ситуація індивідуальна. З огляду на законодавче регулювання сфери інформаційних технологій ніхто з учасників цього ринку не може бути застрахований від аж надто ретельного контролю. Тому важливо вибудувати превентивну систему захисту, що допоможе в разі прискіпливого інтересу з боку органів контролю ефективно захиститися від незаконних претензій.
Спланувати й оптимізувати фінансові потоки
Грамотний бізнес-план — запорука успішного проєкту. Допомогти у цьому може знання вітчизняного й закордонного законодавства. Наприклад, знаючи положення міжнародних договорів про уникнення подвійного оподаткування, можна вибудувати систему роботи, яка допоможе оптимізувати податкове навантаження. Маючи досвід роботи з оптимізацією фінансових потоків, можна забезпечити додатковий профіт бізнесу, не порушуючи законодавчих норм.
***
Сучасні технології дають можливість для досягнення нових висот. Разом із тим такі темпи розвитку породжують нові ризики й установлюють нові правила гри. У веденні сучасного бізнесу на перший план виходить блок організації правильної роботи з IPта IT-активами. Для деяких робота з такими активами може принести додатковий прибуток, в той час як для інших ігнорування процесів захисту може стати причиною повної втрати бізнесу.
Упевнений, що, правильно організувавши роботу з контрагентами й установивши надійний захист для IPта IT-активів, можна закласти міцний фундамент для успішної бізнес-діяльності.
Олег Шевцов,
ALEXANDROV&PARTNERS
газета “АгроМаркет”, червень 2020 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».