Точка зору

Пропозиція салатів породила попит на них

Віталій Білан
голова ФГ «Пан Білан»

 Усі ми пам’ятаємо часи, коли кучеряві листочки салату використовували для сервірування під час урочистих подій як підкладку в тарілку під інші страви. Або коли до грецького салату чи салату «Цезар» замість листя ромену нарізали пекінську капусту, бо тоді була обмежена пропозиція будь-якого листкового салату. Сьогодні маємо таке різноманіття видів і сортів найапетитнішого вигляду, що байдужим до них не залишається навіть той, хто ніколи не був фанатом зеленних культур. Пропозиція породила попит, змінила кулінарні звички. Як низькокалорійний і вітамінний продукт салат увійшов до всіх меню зі здорового харчування.

Наше господарство «Пан Білан» в Одеській області виробляє 22 сорти салатів одночасно, щодня реалізуючи на продаж від однієї до двох тонн продукції. Обробляємо 78 га, маємо гектар плівкових теплиць. Спеціалізуємося на вирощуванні ранніх зеленних культур: салату, петрушки, кропу, цибулі на перо. Також вирощуємо на продаж касетну розсаду обсягом 3–5 млн шт.

Наша історія любові до зеленних культур почалася ще у 2006 році: тоді до нас звернулася представниця фірми-переробника «Віта Верде» (Vita Verde), заохочуючи до вирощування салатів. Ми на той час займалися овочевою розсадою і технологічно культивування цієї рослини нам було близьке й зрозуміле. Але залишалося ще багато питань. Вони були зняті після поїздки до Іспанії, яку для потенційних партнерів організувала нідерландська селекційно-насіннєва компанія «Рійк Цваан». Вона допомогла нам розставити акценти. Там, в іспанській південній провінції, ми спостерігали за вирощуванням салатів за інтенсивною технологією і дійшли висновку, що не святі горшки ліплять. Відтоді набуваємо власного досвіду, не припиняємо вчитися як у нідерландців, так і в поляків, угорців, німців. Нарощуємо обсяги. Поступово переходимо до органічного вирощування. Кілька років тому виділили під це ділянку й від 2021 року будемо постачати на ринок салати, вироблені за органічними технологіями й сертифіковані «Органік Стандартом».

У цілому в Україні споживають 60% листкових салатів і 40% –– головкових типу айсберг. У Європі все навпаки.

За роки роботи ми налагодили збут салатів різними каналами: частина надходить у кафе й ресторани, частина потрапляє до регіональних супермаркетів, решту постачаємо до логістичних центрів переробників, які під торговельними марками «Фіно Верде», «Віта Верде» та «Ла Фречезза» випускають салатні мікси для маркетів усіх регіонів країни.

 Щоб знати, чого можна очікувати, відкладаємо з партії кілька рослин: подивитися, як вони поводитимуться. За певної температури й вологості наші салати витримують до тижня. В ідеалі від зрізування до прилавку має пройти до 24 годин. Ще 48 годин відводиться на продаж. В «Ашані», як правило, у перший день реалізується 80% товару, а в другий –– решта. Від зрізування до доставки в логістичні центри переробних підприємств, які знаходяться під Києвом, проходить максимум півтори доби.

Наразі сезон у розпалі. Для нас він закінчується в жовтні, а вже з листопада починається планування наступного. У листопаді-грудні робимо замовлення фірмам-постачальникам на касети для вирощування розсади, субстрати, добрива, препарати захисту, крапельну стрічку тощо. У січні вже готуємо теплиці, щоб наприкінці місяця провести перший посів на розсаду. У відкритий ґрунт висаджуємо її в середині березня під агроволокно. Саме ця хвиля дає перший урожай на початку травня. І далі –– лише встигай: посів –– розсада –– збирання… До речі, висаджуємо розсаду на полі теж вручну, навіть маючи для цього спеціальну техніку. Помітили: якщо під час посадки пошкоджуються нижні листочки, рослина хворітиме. Ось у такий спосіб виробляється наш одеський крафтовий продукт для всієї України.