Сервісні питання
Обслуговування сільгосптехніки часто все ще відбувається на неналежному рівні, і подальше його поліпшення зумовлене потребою розвивати всю галузь.
Досвід зберігання сільськогосподарської техніки безпосередньо у господарствах — просте і досить ефективне виконання нескладних операцій, які дозволяли б потім роками успішно експлуатувати машини і комбайни, — дуже важливий для селян. Адже техніка постійно ускладнюється, її вузли і агрегати доповнюються електронікою, системами точного землеробства. Придбати дорогу техніку — половина справи, а от забезпечити умови для ефективного і тривалого використання — одне з найважливіших завдань для вітчизняного аграрія. Тому гостра потреба в якісному сервісі за прийнятними розцінками залишається дуже актуальною сьогодні і, швидше за все, існуватиме і завтра.
Ті господарства, які купують нову чи вживану сільгосптехніку у дилерів компаній-виробників, стикнулися з проблемою прихованого небажання продавців техніки налагоджувати обслуговування продукту після завершення польових робіт. Як неофіційно розповів нам один з менеджерів досить потужної вітчизняної компанії-дилера, покупцям техніки даються лише загальні рекомендації, що і як виконувати — та й усе. А як та техніка зберігається взимку, зможе вона потім працювати навесні чи ні, то вже проблеми фермера або керівника господарства. За великим рахунком, якщо гарантійний строк ремонту машин і обладнання вже сплив, то часто дилер навіть зацікавлений більше заробити на ремонті чи обслуговуванні.
Керівник господарства «Плешканівське» (Черкаська обл.) Дмитро Лисун побував у багатьох агропідприємствах Заходу, бачив, як там організований сервіс сільгосптехніки. Крім того, він встиг також попрацювати у вітчизняних структурах влади. Тому порівнювати є що і з чим. Говорить, що за кордоном компанії — дилери сільгосптехніки не з доброго дива надають такий комплексний сервіс фермерам. Вони поставлені у такі рамки місцевим законодавством, яке зобов’язує їх це робити. Там працює потужне аграрне лобі, яке і просуває відповідні рішення. У нас же, як правило, все зводиться до бажання самого продавця трактора чи комбайна розвивати їх обслуговування, а на практиці кількість сервісних центрів для великої кількості техніки досить незначна, регуляторних чинників, які б сприяли цьому, практично немає. Держава повинна чітко і жорстко стимулювати дилерів законодавчими актами створювати сервісні центри для аграріїв, говорить він.
Приблизно так говорять самі фермери про можливості ремонтувати власну техніку і ґрунтообробні знаряддя, їх зберігання у зимовий період. Більшість вітчизняних селян частіше розраховують лише на власні сили, ніж звертаються до когось з дилерів чи компаній, сільгосптехнік, які обслуговують техніку. Тобто здебільшого обслуговують трактор або комбайн місцеві кулібіни. Фермер з Вінниччини Олександра Бойко говорить, що ремонт і відновлення техніки виконують лише самотужки. Навіть якщо хтось із фермерів купує іноземну техніку, то її також намагається обслуговувати власними силами.
Анатолій Синельник, керівник ФГ «Солова» (Харківська обл.), також використовує у господарстві тільки вітчизняну сільгосптехніку, яку обслуговують механізатори з його господарства. Лише якщовиникають проблеми з тракторними двигунами, то тоді звертається до дилера заводу —виробника двигунів у регіоні. Як і у більшості колег, взимку у господарстві складна техніка вся зберігається на складах, а ґрунтообробна і посівна — на майданчиках на свіжому повітрі. Механізатори господарства перед початком зберігання техніки обов’язково виконують консервацію вузлів і механізмів.
Поділився власним досвідом фермер з Кіровоградщини Микола Стрижак. Він наголосив, що у його сільгосппідприємстві техніку зберігають тільки на вулиці під навісами. Пояснення просте і перевірене багатьма роками: для того, щоб техніка швидко не іржавіла і не пошкоджувалася, її тримають на протягах. Штучно створювати протяги у приміщеннях для вітчизняних агропідприємств нереально, а от на свіжому повітрі можливо. Це дозволяє уникнути двох проблем — конденсації вологи, яка може за 3—4 роки зберігання в ангарах привести до іржавіння техніки й пошкодження дорогого електрообладнання гризунами (частіше мишоподібними), розповів він.
Ілля Клочко
газета “АгроМаркет”, січень 2012 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».