Зимові шини
Зимові шини вибирають з урахуванням умов, в яких вони будуть експлуатуватися.
Зима — не найкращий час для користування автомобілем. Різкі перепади температур, лід, «каша» з бруду і снігу погано позначаються на його стані. Та й і гальмовий шлях на такому, з дозволу сказати, покритті, аж ніяк не скорочується. А про керованість на крижаній дорозі і годі й говорити. Але життя до літа не відкладеш, тому подумаємо, як їздити кілька холодних місяців без втрат і, бажано, з максимальним комфортом.
Вибір шин
Що робить людина при настанні холодів? Правильно, утеплюється. І не остання увага при цьому приділяється взуттю. Щось подібне відбувається і з автомобілями. Правда, через незнання або сумнівну економію багато автомобілістів їздять протягом року на одних і тих самих шинах. Часто на літніх — не усвідомлюючи того, що з настанням морозу їх гума дубіє, від чого автомобіль іде, мов на лижах. Зимова гума, навпаки, у спеку стає м’якою і за три літніх місяці спрацьовується повністю. «Всесезонка», демонструючи як достоїнства, і так і недоліки перших двох, узимку твердіє не так швидко, як літня, а влітку зношується не так катастрофічно, як зимова. Тому найраціональніший варіант — мати два комплекти шин: літній і зимовий.
Важливий момент — це малюнок протектора зимових шин, що безпосередньо впливає на керованість автомобіля під час їзді по снігу. Найефективніші зимові шини з безліччю прямокутних елементів, розташованих у шаховому порядку. Важлива також і глибина малюнка. У більшості моделей вона становить 9—10 мм. На зчеплення з дорогою впливає і наявність дрібних смужок (ламелей). Завдяки їм зимові шини краще тримаються за дорогу.
На мокрому снігу краще поводження автомобіля забезпечує гума зі спрямованим малюнком протектора, що відводить сльоту і воду з-під коліс. Малюнок таких зимових шин, до речі, схожий на літні дощові шини («ялинка»).
Привабливим варіантом радикального вирішення проблеми може здатися шипована гума. Шипи, ламаючи тонкий лід і «вгризаючись» у товстий, забезпечують чудові ходові якості. Однак на асфальті шипи поводяться погано. Для порівняння: якщо коефіцієнт зчеплення зимової шини на мокрому асфальті дорівнює одиниці, то для шипованої він буде 0,6—0,8. Але це ще не все. Мало того, що шипи ламають асфальт, так вони ще й періодично вилітають зі свистом. Особливо це стосується шин, придбаних з рук або на базарах. Тому не дивно, що шиповані покришки заборонені майже у всіх країнах Європи, за винятком Данії, Норвегії, Швеції і Фінляндії, для яких характерні особливо суворі зими. Для наших же умов шипи рекомендують лише тим, хто постійно експлуатує автомобіль за містом.
Отже, для частих зимових поїздок найкраще використовувати зимові шини, одягнені на добротні, не м’яті і не потріскані диски. А в разі особливо сильних морозів їх підсилюють, але не шипами, а ланцюгами протиковзання. Щоб одягти їх, вистачить п’яти хвилин на одне колесо.
Фірм, що виробляють шини і постачають їх на ринок України, безліч. Вони пропонують найрізноманітніші покришки, що відрізняються ціною і в незначному ступені якістю. Крім того, існує чимало ліцензійних шин від китайських, індонезійських, російських, українських та інших виробників.
Юрій Голубовський
журнал “The Ukrainian Farmer”, січень 2011 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».