Овочі-Ягоди-Сад

Суттєве подорожчання яблук можливе при активному експорті

Суттєве подорожчання яблук можливе при активному експорті

За умови активного експорту можливе суттєве подорожчання яблук. Але до системного постачання продукції за кордон більшість вітчизняних садівників не готові: не вистачає якісних плодів, досвіду міжнародної торгівлі, системної роботи на експорт.

Про це повідомляє журнал «Садівництво по-українськи».

Аналітик гуртового ринку «Столичний» Іван Григорович суттєве подорожчання яблук вважає можливим, тільки в одному випадку — якщо активізується експорт. 

«Але поки ознак цього не видно, — сказав він. — У тій же Польщі своїх яблук теж достатньо». 

Попри те, що цьогоріч якісного яблука в Україні помітно менше, ніж у сезоні-2019/20, наші виробники продовжують активно експортувати, констатує аналітик асоціації «Ягідництво України»  Марія Лакеєва. 

Станом на січень 2021 року з початку сезону (липень-січень) Україна вже експортувала яблук на $5,35 млн, що дещо нижче, ніж у той же період минулого сезону. Для порівняння, з липня по січень сезону 2019/20 експорт яблук з України становив $6,3 млн. 

Однак країна поки що залишається нетто-експортером цих фруктів, оскільки в аналізований період імпорт становить трохи більше ніж $600 тис. 

«Однак у попередні роки основні обсяги імпорту припадали на другу половину сезону, коли запаси місцевого якісного яблука вже обмежені, а високі внутрішні ціни сприяють початку більш масового імпорту», — нагадує аналітик Асоціації «Ягідництво України». Утім, експорт залежатиме не від зовнішніх чинників, а лише від бажання українських виробників експортувати, впевнена керівник департаменту «Маркетинг, Аналітика» гуртового ринку «Шувар» Тетяна Гетьман. Поки що, розмірковує аналітик, умови на внутрішньому ринку доволі привабливі для продажу: ціна висока, а вимоги до якості, на відміну від зовнішнього ринка, нижчі. 

«Експорт — це завжди додатковий клопіт (документи, сортування, пакування). Саме тому в Україні поки що системний експорт яблука напрацьовують лише поодинокі господарства, багаторічна стратегія розвитку яких передбачає співпрацю із зовнішніми партнерами. Більшість українських виробників розраховують на ситуативний заробіток, і якщо це можливо на внутрішньому ринку, мотивація до розвитку експорту швидко зникає», — підсумовує Тетяна Гетьман.

Через те, що в Україні спостерігається дефіцит якісного яблука, виробники відчувають проблеми з формуванням експортних партій, додає  директор з розвитку Української плодоовочевої асоціації Катерина Звєрєва. Саме з цих причин, прогнозує, експорт українського яблука знижуватиметься пропорційно залишкам запасів в українських фруктосховищах. 

«Останніми роками у наших виробників починає трохи змінюватися ставлення до експорту, особливо якщо вони експортують напряму, — резюмує Марія Лакеєва. — Експорт — це на зараз можливість отримати стабільний канал збуту, при цьому ціни на експорт, навіть з урахуванням усіх витрат на логістику, здебільшого вищі, ніж всередині країни».

Читайте також: Якісного яблука менше, але виробники продовжують експортувати