Економіст розповів як зробити українське овочівництво ефективним
Однією з головних проблем українського овочівництва є непередбачуваність цін. Щоб цього уникнути, українським фермерам треба навчитися виробляти продукцію вищої якості, навчитися її експортувати, вважає Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (FAO).
Про це повідомляє Seeds.
«Сьогодні державні програми підтримки аграріїв – малоефективні. Вони націлені не на підвищення ефективності, якості, поліпшення маркетингу, а на зростання виробництва. Останнє призводить до зниження цін. Якщо ми не вміємо продавати або й далі пропонуємо продукцію низької якості, то просто виробляємо її більше.
Наприклад, до сезону 2018-2019-го три роки поспіль ціни на традиційні овочі та картоплю були настільки низькими, що багато виробників відмовилися від їхнього виробництва. Це стало головною причиною зростання ціни наступні сезони», – розповів Андрій Ярмак.
За його словами, Україні потрібно не більше овочів, а продукція вищої якості, що можна продати в будь-яку країну світу.
«Потрібно створити репутацію України, як сучасного і ефективного виробника, експортера. Без цього й далі будемо мати або шалені дефіцити, або надлишки і стрімкі перепади цін. Якщо ж у нас буде бодай 10-20 потужних підприємств чи кооперативів, націлених на експорт овочів, це дозволить стабілізувати ринок, забезпечити українців якісною продукцією цілий рік.
Водночас організацію експорту потрібно починати з вивчення перспективних ринків. Уже потім налаштовувати виробництво, зберігання, упаковку і логістику. Чому в Дубаї лежить морква з Австралії та картопля зі США, але немає української продукції? Чому ми колись витискали Польщу по цибулі, а зараз практично повністю пішли зі світового ринку? Чому в наших магазинах зустрічається продукція жахливої якості? В Україні немає системи, стратегії і мало системних підприємств», – наголосив експерт.
Він також додав, що потужностей для зберігання овочів в Україні достатньо, але вони розподілені нерівномірно.
«Дрібних виробників багато. Сховищ у них або зовсім немає, або вони примітивні та неефективні. Причина банальна – дрібному фермеру невигідно самому будувати сховище. Крім того, це не може бути окремим бізнесом. Це завжди невід’ємна частина бізнесу з вирощування та реалізації продукції», – підсумував економіст.
Читайте також: Уряд схвалив концепцію державної програми розвитку овочівництва до 2025 року