Точка зору

Як змінилася географія експорту української продукції Халяль

Вікторія Нестеренко
директорка Центру Сертифікації «Халяль Глобал Юкрейн»

Попри всі наслідки пандемії COVID, інтерес до продукції та послуг Халяль у світі стабільно зростає. За даними Організації ісламської співпраці, обсяг глобального ринку за п’ятиріччя зріс із чотирьох трлн доларів (у 2017-му) до семи трлн доларів (у 2021-му). І хоча Україна допоки не досягнула в цьому напрямі лідерських позицій, Українська Асоціація Халяль Індустрії «Укрхаляль»  регулярно відстежує та аналізує ринкову динаміку й веде моніторинг вітчизняних виробників, які нарощують експортний потенціал нашої держави. Спираючись на ці результати, вдалося оновити експортну мапу української халяльної продукції та рейтинг її найбільших покупців.  

Як і в минулі роки, основним продуктом в експорті українського м’яса Халяль у 2021-му стала курятина, основними виробниками якої є МХП та птахокомплекс «Дніпровський».

Найбільше партій халяльної курятини, виробленої сертифікованими підприємствами, було експортовано до Саудівської Аравії. Далі у рейтингу Азербайджан, Малі, Кувейт і Мальдіви. Значно збільшився імпорт української курятини В’єтнамом, а Киргизстан став новим імпортером. Цікавим є й той факт, що халяльну продукцію з України купують не лише країни арабо-мусульманського світу, а й деякі європейські, як, зокрема, Нідерланди та територія Гібралтар.

Загалом майже 40 країн Африки і Близького Сходу купували торік українську курятину Халяль. Проте обсяги експорту, як порівняти з 2020 роком, зменшилися мало не на 20%. Хоча через подорожчання продукції це майже не вплинуло на фінансові показники.

Зменшилися обсяги постачання української халяльної курятини й до Сінгапуру, Іраку, Афганістану та Лівії. Об’єднані Арабські Емірати у рейтингу на 12-му місці – туди 2021 року відвантажили вдвічі менше продукції, ніж позаторік. Разом із тим, гравців на цьому експортному напрямі побільшало, зокрема отримала реєстрацію компанія «Агро-Овен». 

Визначною подією для розвитку Халяль Індустрії у 2021-му став вихід на ринок ОАЕ компанії «Терра Річ».  Із отриманням цим вітчизняним виробником реєстрації вперше за багато років було відновлено експорт до Еміратів м’яса баранини з України. До слова, і на внутрішньому ринку компанія реалізує всю свою продукцію, сертифіковану як «Халяль», що задовольняє відповідний споживчий попит. А на полицях магазинів Йорданії торік уперше з`явилася халяльна індичатина ТМ «Сяйвір» й було налагоджено її експорт.

Що ж до відвантажень охолодженого та замороженого м’яса яловичини Халяль, то, як порівняти з показниками 2020-го, обсяги виробництва й експорту 2021 року не мають вираженої динаміки. Ті виробники, що через пандемію припинили виробляти Халяль продукцію у 2019 році, на жаль, не відновилися. Зупинився імпорт Халяль яловичини українських виробників до Казахстану, але натомість вдалося наростити експорт до Узбекистану. Стабільно експортувалася халяльна яловичина у Китай, а також готова продукція до Йорданії. Крім того, у четвертому кварталі 2021-го року було погоджено реєстрацію Житомирського м’ясокомбінату в ОАЕ, сертифікованого за стандартом країн Перської затоки – GSO 993:2015, завдяки чому на ринку Еміратів з’явилася халяльна українська яловичина.