Точка зору

Як не втратити «органічний бренд»

Андрій Ніколаюк
член наглядової ради компанії «ЕтноПродукт»

Органічні господарства у своїй діяльності стикаються з багатьма викликами — як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку.

Що стосується внутрішнього ринку, то це в першу чергу довіра покупців до органічних продуктів. Я розумію, яку неймовірну кількість зусиль органічні виробники докладають, щоб на полиці стояв правильний органічний продукт.

В органічних виробників – нижча врожайність у полі, високі ризики втрати врожаю, заборонена фумігація зерна, заборонено використання гормонів у тваринництві та стабілізаційних систем у готових виробах. 

Але знаходяться виробники, які користуються необізнаністю споживачів і позиціонують свої продукти, як «еко», «біо», хоча насправді це звичайні продукти з конвенційного сільського господарства. І у споживачів виникає питання: «Навіщо платити більше за органіку, якщо є теж саме, але за менші гроші?» Для просування органіки на внутрішньому ринку треба більше розповідати про органічні принципи і про своє виробництво.

Щодо зовнішнього ринку, наведу трохи історичних паралелей. Румунія в 1990-2000-х роках теж подавала великі надії, як країна-постачальник органіки, але потім через велику кількість фальсифікацій втратила свій «органічний бренд». 

Мені здається, українським виробникам слід розуміти, що насправді ми конкуруємо не між собою, а на глобальному ринку між країнами. І нам треба крок за кроком вибудовувати імідж країни – надійного постачальника органіки. Такий підхід дасть нам додаткові конкурентні переваги, в порівнянні з виробниками з інших країн. 

Хотілося б, щоб саме про Україну згадували, коли говорять про органіку, як згадують про Бельгію, коли говорять про шоколад, або про Швейцарію, коли говорять про годинники чи банки.