Свинина в роздрібі: три спостереження 2023 року
Січень став четвертим поспіль місяцем зниження цін на свинину і в закупівлі, і на прилавках магазинів. Однак роздрібні ціни не завжди на повну відображають рух закупівельних цін.
Несинхронність цін
Так, ціни на свинину на полицях національних торговельних мереж знизилися з майже 208 грн/кг у середньому за підсумками вересня до менш ніж 197 грн/кг у січні. При цьому зміна середніх цін закупівлі за відповідний період була помітнішою: якщо у вересні свинина живою масою коштувала 84,2 грн/кг, то в січні вже 57,2 грн/кг. Тож кінцевий споживач не повною мірою відчуває здешевлення свинини у закупівлі.
Зміна ціни на полиці не крокує в ногу з котируваннями на ринку живця свиней. Оскільки між свиногосподарством і прилавком супермаркету є одна чи більше ланок створення додаткової вартості продукту. Тому до календарного відставання (переважно 5-7, подекуди 10 днів) корегування цінників суто через особливості руху свинини вздовж ланцюга доданої вартості додається й те, що інші ланки не завжди послідовно їх переглядають.
Оскільки залежність між цінами в закупівлі та роздрібі непряма, не всі товарні позиції цілковито відобразили здешевлення сировини. Втім, акції й знижки в межах планових промокампаній і позачергових на певні частини дозволили споживачеві повніше відчути зниження цін.
Попит реагує на ціни
Підвищення роздрібних цін на свинину у ІІ-ІІІ кварталах 2023 року негативно позначилося на її продажах. Зокрема, представники національних торговельних мереж зазначили зниження обсягів покупки в середньому чеку, а також сукупних продажів охолодженої свинини, що, за різними оцінками, склало від 12% до понад 20% проти показників 2022 року.
Водночас скоротилися і продажі індичатини та субпродуктів, а споживач переорієнтувався на інші види м’яса ‒ переважно на бюджетнішу курятину, а також на яловичину.
Та хоча частка свинини в структурі споживання м’яса послабилася з понад третини до повномасштабного вторгнення майже до чверті, тенденції відмови від дорожчих охолоджених свинячих напівфабрикатів на користь дешевших не спостерігається, адже зміни торкнулися виключно обсягів кінцевого споживання.
Попри те, що останніми роками немає ажіотажного попиту напередодні та в свята, а несприятлива цінова кон’юнктура негативно вплинула на продажі й у пікніковий період 2023 року, й на зимові свята, динаміка споживчої активності загалом відповідає звичним трендам.
Лояльність до свинини і зміни споживчих преференцій
Та все ж наприкінці 2023 року й на початку цього ритейл зазначає поступове відновлення споживання свинини. Так, категорійні аналітики вважають, що за збереження цін у діапазоні останніх трьох місяців покупці повернуться до свинини, як це було в 2020 році. Тоді здороження курятини спричинило перерозподіл структури м’ясного кошика й урізноманітнило меню українців.
Щодо розвитку споживчих запитів, то, крім цінових чинників, важливу роль відіграє і зручність. Сьогодні споживач навіть готовий платити трохи більше за економію часу й зручність доопрацьованого продукту: без кістки, в маринаді тощо.
Тому з часом зростатиме попит на напівфабрикати, від виробництва яких низка м’ясопереробних підприємств відмовилася з початком війни та подорожчанням м’яса: ковбаски, фарші, котлети, стейки і нарізане порційне м’ясо. Проте ще тривалий час вирішальний голос у виборі м’ясного раціону матиме гаманець.