Точка зору

Собівартість виробництва харчового яйця зростає

Євген Хайлов
начальник відділу продажів ТОВ «Інкуба»

Ситуація на ринку курячого яйця змінилась після заборони експорту й транзиту аграрної продукції з України через Польщу та деякі інші європейські країни. По-перше, ті партії курячого яйця, що вже спрямували на експорт, але ще не дійшли до свого кінцевого покупця, повернули в Україну. І слід зазначити, що це був далеко не маленький обсяг продукції.

По-друге, вже приготована й маркована партія курячих яєць, що була приготовлена на експорт, теж вимушено пішла на внутрішній ринок України. Отже, обсяг курячого яйця, який був повернутий і переорієнтований на внутрішній ринок, виявився значущим, щоб обвалити внутрішній ринок харчового яйця.

У зв’язку з тим, що ми зараз не маємо прямих морських шляхів для експорту сільськогосподарської продукції, тож змушені користуватися наданими нам суходільними коридорами через країни Європейського Союзу. І це не лише харчове яйце, а й інші сільгосптовари. Так, на транзиті українського збіжжя почали заробляти певні структури країн-транзитерів, що призвело до обвалу ціни на збіжжя на внутрішніх ринках низки країн Східної Європи.

У результаті це призвело до тотальної заборони на експорт української аграрної продукції й негативних наслідків на вітчизняному ринку, зокрема до перенасичення внутрішнього ринку харчовим яйцем. Для господарств яєчного напряму виробництва це відразу стало відчутно: збільшилися залишки яйця на підприємствах, відповідно, щоб їх зменшити, виробники почали знижувати відпускні ціни.

Саме у цей період майже в усіх виробників відбувся сезонний приріст продукції: почався рознос і вихід на пік продуктивності основної маси поголів’я курей-несучок, що призвело до збільшення продукції, особливо дрібного яйця на ринку. Також це все збіглося із сезонним зниженням ціни на куряче яйце, що є традиційним після Великодня. За кілька тижнів нашим урядовцям вдалося домовитись із країнами-транзитерами про відновлення транзиту експорту аграрної продукції, хоча і з певними обмеженнями.

Варто зазначити, що ринок одразу зреагував на такі зрушення. Ціна на куряче яйце почала відновлюватися, і вже є позитивний баланс. Нині в Україні не таке вже і велике виробництво харчового яйця, особливо як порівняти з 2014 роком, тому ринок відновлюється досить швидко. Проте й споживання скоротилося, тому ми все ще є експортозалежними.

Найперспективнішими для експорту традиційно є країни Азії та Африки, де відбувається постійний приріст населення. Якщо говорити про собівартість виробництва курячого яйця, то вона з минулого року постійно збільшується.

Вже немає таких низьких цін на зернові та олійні культури, як були ще зовсім недавно. Бо був час, коли макуху та висівки можна було самовивозом брати за безцінь. Нині ціна на збіжжя постійно збільшується, тому і собівартість харчового яйця, відповідно, теж. Також зростають ціни на решту складових, до того ж курсові коливання впливають на собівартість.

Сьогодні дуже велика проблема на аграрному ринку з кваліфікованими працівниками, особливо чоловічої статі. Взагалі, доки наша країна перебуває в стані активної фази війни, дуже не просто дається виробництво аграрної продукції. Тому важко прогнозувати майбутній розвиток і експортні можливості нашого ринку.