Попит на крафт за старовинними рецептами зростає
Наше господарство багатопрофільне, вирощує понад 20 різноманітних культур, у тому числі зернові, бобові, олійні, картоплю (не лише з білою та жовтою, а також із кольоровою м’якоттю), баштанні. З баштанних надаємо перевагу штирійським голозерним гарбузам: починали посіви з 20 соток, зараз під цю культуру в нас зайнято понад 1,5 га.
Фермеруємо восьмий рік, обробляємо в цілому понад 30 га. Найманих працівників у нас немає, усе робимо власними силами. Я відповідаю за підбір нових сортів, впровадження технологій, просування і реалізацію продукції. На мого чоловіка Сергія покладена відповідальність за технічну частину та польові роботи. Він на всі руки майстер: на ньому ремонт техніки, розробка різноманітних пристосувань та приладів.
У перспективі хочемо розширити посіви голозерних гарбузів та збудувати за власними кресленнями невелику олійницю для отримання сиродавленої гарбузової олії, саме такої, яку робили в давнину. І навіть плануємо виготовляти олію холодного віджиму під замовлення клієнтів, щоб продукт був максимально свіжим та корисним. На сьогодні у нас вже побудований млин, де ми за старовинними технологіями виробляємо борошно, з якого я печу хліб за рецептами наших пращурів. Хліб має стабільний попит, також на замовлення робимо вівсяні пластівці, з органічного ячменю виробляємо каву «Чернігівський колос». Ще один напрям – трав’яні чаї. Тобто реалізуємо не тільки сировину, але й продукти її переробки.
Всі культури ми вирощуємо за органічними технологіями. У нас були плани провести офіційну сертифікацію нашої продукції в сертифікаційному органі «Органік Стандарт», але поки ми це відклали. Сертифікація більш важлива для підприємств, які планують виходити на експорт, натомість ми продаємо товар українським споживачам, на всю продукцію є попит. Хоча від застосування органічних технологій вирощування не відмовляємося. Вважаємо, що головне – якість продукції, а не наявність сертифіката на неї.
В основному вирощений товар продаємо через інтернет: використовуємо для цього соціальні мережі, даємо оголошення на великих всеукраїнських онлайн платформах. Крім того, беремо участь у різноманітних заходах, які організує «Клуб органічного землеробства», органи місцевого самоврядування, Чернігівська ОДА, де знайомимо потенційних покупців зі зразками своєї продукції. Добре працює так зване сарафанне радіо: наші постійні клієнти радять нашу продукцію своїм знайомим і друзям, так інформація шириться великому колу споживачів. На сьогодні маємо велику базу постійних покупців та щодня отримуємо нові заявки на товар. Причому географія заявок доволі велика: це й Чернігівщина, і Київ, міста-мільйонники, невеличкі містечка та села з різних регіонів. Як правило, реалізуємо продукцію дрібним гуртом, частково продаємо в роздріб.
Звісно, є в нас і далекоглядні плани. Млин і олійниця, що працюють за старовинними технологіями, – це цікаві об’єкти для туристів. Можна розвивати господарство як локацію туристичного бізнесу, але для нас це поки програма-максимум. Це плани на кілька років наперед, але сподіваюся, що вони колись здійсняться.