Точка зору

На Харківщині погода для вирощування салатів цього року була екстремальною

Максим Голіков
співзасновник ТОВ «Агрофірма «Зелена грядка» (Харківська обл.)

Перебуваючи за кордоном, моя родина звикла до споживання салатних міксів, тож після повернення в Україну ми вирішили займатися переробкою салатів, тобто виробляти фасовані мікси.

До вирощування салатів прийшли ситуативно, оскільки не змогли встановити тривалі договірні відносини із сільгоспвиробниками, які б постачали нам сировину для переробки, тож вирішили самі займатися виробництвом салатів. Так паралельно з ТМ «Зелена грядка» була створена «Агрофірма «Зелена грядка». З 2019 року орендуємо 14 га у с. Зелений Колодязь, де обладнали свою систему зрошення. Вирощуємо різноманітні типи салатів: айсберг, ромен, фрізе, лолло россо, лолло біонда, радічіо.

У нас доволі яскраво виражена сезонність роботи: активний сезон триває від другої половини листопада до першої половини травня. Після травневих свят спостерігається значний спад продажу. Наприклад, у серпні цього року наші потужності були завантажені лише на 15% від номінального об’єму. Із плюсів –– те, що конкурентів у Харківській області щодо переробки салатів у нас немає.

У період, коли в Україні відсутня власна сировина з відкритого ґрунту для переробки салату, імпортуємо продукцію з Італії та Іспанії. В зазначених країнах застосовувати обігрів у теплицях не доводиться, що в наших природно-кліматичних умовах неможливо, тому ціна на імпортні салати доволі прийнятна.

Проблем доволі багато: недостатнє фінансування, відсутність підтримки з боку держави, дорогі кредити, низька культура споживання салатів. Є проблема з кваліфікованими спеціалістами. Додає клопоту недостатньо відпрацьована технологія вирощування салатів: багато питань щодо засобів захисту рослин, які дозволені в салатному виробництві. Проблемою є відносно короткий період зберігання виробленої продукції.

Крім того, погода в цьому сезоні екстремальна як за температурними показниками, так і за інтенсивністю опадів. Наприклад, через 2–3 тижні після висаджування партії розсади пройшла сильна злива, яка супроводжувалася градом та інтенсивним вітром, що спричинило пошкодження рослин. Оскільки наша ділянка розташована уздовж схилу, то плантації руколи й шпинату, які були висіяні прямим посівом у відкритий ґрунт, повністю змило потоком води під час зливи. У серпні ми знову висіяли шпинат на кількох грядках з урахуванням набутого нами практичного досвіду.

Щодо температури, то оптимальним для росту і розвитку рослин є показник у межах 15–25 °С. Екстремальна температура вище 35 °С, яка була наприкінці червня, у подальшому негативно вплинула на розвиток посівів. За високих температур у салатів починається викидання квітконосів та поява гіркуватого смаку, що також позначилося на рівні врожайності культури.

Щодо збуту працюємо як з місцевими торговими мережами, так і з національними. Маємо сертифікат на підтвердження екологічних переваг нашої продукції, тобто екологічний сертифікат та маркування згідно ISO 14024, виданий «Центром екологічної сертифікації та маркування».

Значну конкуренцію нам створюють приватні домогосподарства, які реалізують салати на місцевих ринках. Вони виступають основними гравцями з ціноутворення, адже супермаркети під час формування ціни відштовхуються від середньоринкових показників.

На обсяги реалізації нашої продукції впливає й цінова політика самих супермаркетів. Одні ставлять низьку націнку і мають великий товарообіг, інші ставлять завищену ціну, через що мають низький товарообіг.

У літній час ми постачаємо салати на свіжий ринок, але через карантин обсяги продажу знизилися. Більше того, збідніння населення через економічну ситуацію в країні призвело до значного зменшення споживання зелених салатів.