Точка зору

Канал ГоРеКа купує заморожені ягоди навіть улітку

Андрій Галяс
директор ТОВ «Беррі трейд»

Наша компанія займається вирощуванням, закупівлею, переробкою і збутом ягід, фруктів та грибів. Продаємо їх як переробним підприємствам, так і на ринок кінцевого споживача. У великих гуртових продажах спеціалізуємося на виробництві охолодженої та меленої ягоди малини й суниць садових, які пакуємо в бочки обсягом 200 л або автоцистерни. У подальшому ягідне пюре використовується для виготовлення концентрованих соків, джемів, наповнювачів тощо. Цю продукцію продаємо як в Україні, так і активно експортуємо в ЄС. У 2020 році розпочали співпрацю з виробниками з Херсонщини і налагодили експорт української промислової дині та перців у Євросоюз. 

На гуртовому ринку «Шувар» розташований наш підрозділ, який спеціалізується на продажу замороженої продукції, асортимент становить понад 60 позицій. Тут наша база дрібного гурту та роздрібної торгівлі. Ми відкрили її ще у 2015 році, коли пересічні споживачі були мало обізнані із замороженими товарами такого типу. Поступово культура споживання розвивалася, обсяги продажу зростали. Та ми розуміли, що слід освоювати й інші канали збуту. Вирішили зосередитися на каналі ГоРеКа –– готелі, ресторани та кафе. Й не прогадали, до сьогодні це наш основний споживач. 

Ми мали побоювання, що в сезон свіжих овочів і фруктів наші обсяги продажу будуть нульовими, однак помилилися. Каналу ГоРеКа подобається готовий до використання продукт: вони не хочуть морочитися із миттям і чищенням ягід, відділенням плодоніжок, тож готові купувати наші заморожені ягоди навіть улітку, оскільки впевнені у їхній якості. Тим більше, ягоди, заморожені шоковим способом, зберігають чудові якості після розморожування. 

Звісно, з приходом коронавірусу стало важче. Львів – місто туристичне, тут багато готелів і закладів громадського харчування. Наші обсяги продажу істотно зменшилися. Ідемо на поступки клієнтам, а вони – нам: за потреби, погоджуємося на відтермінування оплати, намагаємося робити поставки меншими партіями, але частіше, щоб клієнтам не доводилося забивати холодильники й у них була можливість більше коштів залишити в обороті. 

Два роки тому ми почали онлайн-торгівлю, але поки обсяги продажу в онлайні далекі від офлайнових. На початку коронакризи стали практикувати доставку заморожених товарів до дверей роздрібного споживача. У нас є партнери із кур’єрської доставки, хоча з відомими брендами доставки ми не співпрацюємо, адже вони беруть до 30% від вартості замовлення. Це дорого. Розрахуватися клієнт може готівкою, може переказати гроші на наш рахунок або кур’єр приїде з терміналом для отримання розрахунку карткою. Тобто намагаємося, щоб покупки були максимально зручними й безпечними. 

Загальні обсяги продажу за день можуть становити від 500 кг до 1–2 т, це найбільше залежить від дня тижня. Є певна циклічність: клієнти (переважно ГоРеКа) купують продукцію раз на кілька днів, особливо якщо вони розташовані не у Львові, а віддаленіше. 

Із часом ми вдосконалили сервіси: запровадили доставку продукції, адже спочатку сумнівалися, чи вона взагалі потрібна, збудували склад на «Шуварі», щоб мати змогу швидко зреагувати на попит, особливо в дні напередодні великих свят, коли обсяг замовлень за день може дорівнювати двотижневому виторгу у звичайний період. 

Із великими мережами супермаркетів ми не співпрацюємо, оскільки в нас обсяги виробництва не такі значні. Крім того, ми не готові по кілька місяців чекати оплати за поставлений товар. Але нашими покупцями є невеликі магазини формату «біля дому», в яких непогана клієнтська база. Ми їм даємо морозильні камери, в яких вони зберігають нашу продукцію і з них же її продають. Для нас такий варіант співпраці цілком прийнятний.