Овочі-Ягоди-Сад

Зелень під лампами

Зелень під лампами

 

Перший в Україні проект із вирощування салату та базиліку під штучним освітленням «Зелений кошик» відкрився в селі Солонка Пустомитівського району під Львовом. На 465 квадратних метрах тут можуть отримувати десять урожаїв на рік, сукупно 30 тонн зелені.

  

55 акціонерів

 

Ідея вирощувати зелень на гідропоніці під штучним світлом належить найбільшому бізнес-клубу України — Клубу ділових людей. На сьогодні Клуб нараховує понад 1200 учасників. Це власники та керівники бізнесу, які мають позитивну ділову репутацію і спільно інвестують у виробничі бізнеси. Перший інвестиційний проект «Зелений кошик» профінансувало 55 акціонерів — бізнесмени зі Львова, Києва, Івано-Франківська і Тернополя. Кожен з учасників вклав від 19 до 95 тисяч гривень і отримав частку від 1% до 5%. Загальний бюджет проекту — 1,9 млн грн. Інвестиції планують повернути за три роки.

 

Виробництво розташоване в реконструйованому ангарі. Раніше в цьому приміщенні вирощували гриби: від грибоферми лишилися камери, стелажі, система опалення.

 

— Технологія дуже економна як щодо опалення, так і щодо освітлення, — розповідає керівник проекту, відомий львівський бізнесмен Володимир Худо. — Спеціальні світлодіодні лампи для вирощування зелені споживають лише 27 Вт. Усім керує автоматика, працюють десять чоловік включно з директором.

 

Перший досвід

 

Спочатку не вистачало знань. У голландських та українських підручниках технологія вирощування на гідропоніці описана загальними фразами. На практиці виявилося, що секрет — у складі поживних розчинів. На початку рослинам потрібно більше одних речовин, потім — інших.

 

Експериментували з культурами. Вирощували цибулю, чебрець, петрушку, м’яту. Але в петрушки була низька ціна — 60 гривень за кілограм. За аналогічної собівартості кіло базиліку продавали по 240 гривень за кілограм. Попит на м’яту і чебрець був невисоким.

 

Конкурувати доводилося із зеленню, привезеною з теплого сонячного Ізраїлю за невідомими митними схемами. Поруч — Закарпаття із тепличними салатами та цибулею. У теплу пору року з ними неможливо змагатися за собівартістю. Прийшли до того, що 80% виробництва «Зеленого кошика» становлять салати, решту 20% — базилік. Зелень збувають через мережі супермаркетів, ринок «Шувар», у кафе та ресторани.

 

— Вирощуємо 1200 кілограмів зелені на місяць. Виробляти більше завадила сувора зима із морозами понад 20 °С, до яких ми не були готовими, — каже директор «Зеленого кошика» Юрій Григор’єв. — Улітку зупинимося на місяць-півтора, підремонтуємо приміщення. Перезапустимося в кінці серпня із завантаженням 80–100%. Продукцію будемо продавати у Львові, Херсоні, Києві. Ведемо переговори з фірмами в Івано-Франківську.

 

Зараз українці їдять дуже мало салатів. Найбільше споживають їх ті, хто пожив на Заході, перейняв європейську культуру споживання зелені. Будемо брати участь у виставках, робити сайт, сторінки в соцмережах. Розповідатимемо людям про користь салатів, зелені. Думаю, споживання ростиме в геометричній прогресії. Люди розпробують салат, базилік, з’явиться звичка до їх споживання взимку.

 

Нам треба знижувати ціну, покращувати якість продукції. Головна проблема зараз — низька купівельна спроможність населення. Не кожен може дозволити собі купити маленький пучок цибулі за 34 гривні.

 

Технологія

 

Зелень вирощують у спеціальних пластикових горщиках з отворами на стінках. Горщики заповнюють торфосумішшю, сіють насіння та ставлять у камеру пророщування — «інкубатор», або «гроу бокс». Тут підтримують вологість на рівні 90% і температуру 23–25 °С залежно від того, як швидко потрібно проростити рослини. Світла в камері майже немає. Через два-три дні насіння салатів проростає. Для проростання базиліку потрібне не лише тепло й волога, але й світло, тож його одразу вирощують в освітленій камері.

 

Після проростання рослини переносять під червоно-сині лампи Phillips у теплицю.

 

— Ці лампи спеціально розроблені для вирощування зелені, — розповідає агроном Марія Панас. — Ми влаштували тестування і вибрали найкращі серед 12 світлодіодних тепличних ламп різних виробників. Зелень під ними не витягується, формує коротку й міцну ніжку. Але ж вартість цих ламп шалена: 90 євро за штуку.

 

Горщики з рослинами вставляють в отвори на панелях пінопласту і опускають у лотки з деревно-волокнистої плити, вистелені чорною плівкою. У лотках циркулює вода. Кожні 45 хвилин її рівень піднімається й одразу починає знижуватися. Завдяки таким підтопленням рослини ростуть краще.

 

Усі лампи працюють 18 годин на добу. Можна було б освітлювати цілодобово, але результат не надто відрізняється, однак більше витрачається електрики та ресурсу ламп. Phillips дає гарантію на 3 роки, поки що за півроку роботи жоден діод не згорів. Дешеві лампи час від часу виходять з ладу.

 

Окрім тепла, води, світла, приміщення забезпечують ще й вентиляцією. Під стелею камер проходять рукави з легкої тканини, з їхніх отворів надходить тепле свіже повітря, а відпрацьоване видаляється на вулицю. При цьому відпрацьоване повітря нагріває вхідне.

 

Стерильність

 

Виробництво зелені на гідропоніці вважають екологічним. Аналізи показали, що вміст нітратів удвоє менший за норму. Хімічні препарати для захисту рослин тут не застосовують.

 

Хвороб поки що не було. Щоб не допустити їх появи, влітку всі працівники й відвідувачі перевдягаються, коли заходять у приміщення, одягають шапочки, миють і дезінфікують руки та рукавички.

 

Нюанси

 

Пробували кілька видів торфосумішей. Зупинилися на німецькій, яка має грубу структуру і не вимивається з горщиків. Кілька разів обпікалися на насінні.

 

— Пробували вітчизняне. Замість Фрізе виростали айстри, молочай і навіть осот городній, — розповідає агроном.

 

Зараз працюють із голландським та німецьким насінням. Хоча з ним теж буває плутанина: колись замість дешевого салату Лоло Біонда виріс Фрізе, який набагато дорожчий. Тепер перед закупівлею партії насіння обов’язково сіють пробний лоток на 32 горщики.

 

Сорти та смаки

 

У «Зеленому кошику» вирощують чотири види салатів: популярний Лоло Біонда та Афіціон, які добре купують ресторани та бургерні. Для сумішей салатів шеф-кухарі та звичайні покупці беруть Фрізе і Ромен, оскільки вони мають горіховий та солодкуватий присмаки. Фрізе також часто використовують для прикрашання страв, його серединка схожа на квітку.

 

Із базиліків більш популярний зелений. Червоний купують рідше, нім прикрашають страви.

 

Готову продукцію зрізують ножицями, пакують в ящики по 3–5 кг, у пластикові коробочки-блістери по 150–300 грамів або салат разом із горщиком ставлять у поліетиленовий конусний пакет і так продають у супермаркеті. Клієнт може такий горщик поставити у воду, і ще десять днів салат буде свіжим.

 

Геннадій Гнип

журнал “Плантатор”, березень 2017 року

   

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “Плантатор” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ