Агромаркет

У пошуку можливостей

У пошуку можливостей

Зацікавлена в розвитку країна має відібрати найсучасніші технології й передусім розвивати свій аграрний сектор.

 

Світ змінюється дуже швидко. Землі, придатної для сільгоспвиробництва, стає дедалі менше. Фермерів — теж. Тож маємо навчитися працювати з максимальною ефективністю й нести відповідальність за свої дії.

 

Нині ризики й повернення на інвестиції розподілені нерівномірно. З одного боку, ми спостерігаємо консолідацію серед виробників і трейдерів, із другого — попит на певну продукцію зменшується. Разом із тим на ринок виходять нові стартапи, що можуть внести певні коригування в низку раніше сформованих компаніями цінних продуктів.

 

Реальна перспектива

 

У партнерстві з інтернет-компанією сільгоспвиробник може мало не вдвічі скоротити ланцюг постачання своєї продукції. Вона коштуватиме дорожче, однак матиме низку переваг, за які споживач готовий платити. Тож фермери зможуть отримувати більшу маржу. Тим часом у традиційних супермаркетів з’явиться реальний конкурент. Переосмислюючи таку перспективу, кожен гравець уже нині має врахувати її у плануванні довгострокової стратегії. Серед найважливіших ви кликів — співпраця з іншими учасниками ланцюга постачання, розподіл ризиків, чітке розуміння механізму постачання та всіх його складових. У країнах, що розвиваються, фермери зорієнтовані на ведення фермерського господарства. Втім, що більше ризиків, то більшої ваги набуває створення учасниками ринку власної мережі постачання.

 

Невелика за площею Голландія нині є другим у світі експортером агропродукції. Все це завдяки досвіду, потужній кооперації та співпраці з урядом і багатьма дослідницькими й навчальними інститутами. Rabobank також був заснований як фінансовий кооператив голландських фермерів, а нині це провідний банк, що фінансує агробізнес по всьому світу. Проте ми мали на цей шлях понад століття. Нині ж у вас (як і в багатьох інших країн, що розвиваються) — десь років зо десять. Тому на часі дуже професійні й швидкі дії: зацікавлена в розвитку країна має відібрати найсучасніші технології, а решту залишити в минулому. Наприклад, у країнах Африки нині мобільний банкінг розвинений краще, ніж у Голландії (оскільки в них немає стаціонарних систем, які вже багато років є у нас). У молочній галузі США, за нашими прогнозами, зростатиме кількість автоматизованих систем, керованих роботами. В Новій Зеландії, що експортує 95% своєї сільгосппродукції, фермери застосовують точне землеробство. До речі, згортання державних програм для агросектора у цій країні стимулювало народження потужного агробізнесу — вистояли тільки реальні підприємці. І нині підприємцями є багато тамтешніх фахівців. Звісно, передусім уряд має створити умови, щоб люди могли розпочати бізнес. Далі — подбати про хорошу інфраструктуру й розробити низку законів, що сприятимуть доступу фермерів до фінансування. Крім цього — укласти торговельні договори та запровадити різноманітні стимули для інновацій, аби допомогти фермерам виконати свою роботу. Я впевнений у тому, що й Україна в майбутньому має багато можливостей.

 
 

 

З вірою в розвиток

 

Великий досвід міжнародних проектів Групи Rabobank дає змогу розробляти дієві фінансові стратегії, впроваджувати їх в агробізнес, оптимізувати фінансові моделі бізнесу клієнтів, і таким чином передати їм наше стратегічне бачення. Ми не трейдери, що торгують грошима, тож маємо гарантувати їх повернення й прибуток. Відповідальні за сталий розвиток фахівці аналізують поточну ситуацію клієнта й разом із ним визначають мету подальших кроків. Із цього починається наша співпраця. Та, звісно ж, без віри у сталий розвиток зміни неможливі. У Rabobank регулярно відбуваються засідання круглих столів — з вирощування сої, виробництва молока, м’яса й ін.  Коли ми зустрічаємося з партнерами — сільгоспвиробниками, то встановлюємо мету тривалого зростання й обговорюємо складові визначеної стратегії.

 

Ми співпрацюємо з фермерами в Голландії та спрямовуємо кошти на фінансування сільгоспвиробників в інших країнах світу — у США (два банки), Бразилії, Чилі, Австралії (30% ринку), Новій Зеландії (майже 20% ринку), Індонезії, працюємо також в Китаї й Туреччині (але там напряму не фінансуємо фермерів). Загалом по світу є 40 банків, у які вкладено наш капітал. Активи Rabobank в агробізнесі по всьому світу становлять приблизно 100 млрд євро. Прагнучи до довготривалої співпраці, ми надаємо фінансування фермерам, сільським громадам, об’єднанням сільгоспвиробників тощо. Головна мета — сприяти розвитку всіх ланок агробізнесу, надаючи їм кошти й допомагаючи вдосконалюватися.

 

У всіх цих країнах наші партнери сільгоспвиробники підтримують засади стратегії Rabobank, а ми розробляємо всі документи відповідно до чинних там законів. Скажімо, у Бразилії (деякі її ризики — економічний, політичний, валютний — порівнювані з Україною), наші вимоги навіть вищі, ніж загалом по ринку. Дуже важливо мати кваліфікацію, диверсифікувати ризики й вчасно повертати позики. Це три найголовніших принципи. Власне, кожен тамтешній фермер знає: якщо ви клієнт Rabobank, то менше сплачуєте штрафів і більш продуктивно орієнтовані. Тобто це активи репутації й додаткова цінність для виробника.

 

Головне — реалії

 

Фахівці, які працюють у Rabobank, мають фахову освіту в агросекторі. Я, до слова, все своє життя маю справу з агробізнесом. Розпочинав свою кар’єру як фермер (мій батько теж був фермером). А нині — відповідальний за співпрацю з банками, що працюють у сільській місцевості. Через ці банки ми надаємо фінансування місцевим фермерам. Аби скласти своє уявлення про господарство, його треба відвідати. Години перебування фахівцеві цілком достатньо, щоб з’ясувати, чи хороша це ферма. Оформлення документів — це лише формальність. Головне — реалії. Ось так ми працюємо.

 

Моє найпозитивніше враження про Україну — відкритість людей. Фермер, у якого я цими днями побував, виробляє молоко й м’ясо. Він повсякчас розвиває цей бізнес. У нього є чітка мета, чітке розуміння, як заробляти гроші, він має чітке уявлення, як мінімізувати ризики попри ринкові коливання. На мене справила враження та соціальна відповідальність, яку бере на себе цей фермер. Його цікавить не лише збільшення ефективності — він хоче досягати інтенсивності праці й збільшувати врожайність, створити нові робочі місця. Це дуже важливо.

 

Якщо країнний ризик (country risk) в Україні зменшиться, то зростуть можливості залучати доступне фінансування й в тутешніх аграріїв. Нині ж партнером Rabobank є компанія «Сингента». Ми й надалі надаватимемо їм фінансову підтримку для співпраці з фермерами. Також ми беремо участь у проектах ЄБРР і Голландського банку розвитку (ФМО) — навіть без дочірнього банку ми можемо співпрацювати з місцевими міжнародними організаціями. Ефективних українських сільгоспвиробників я фінансував би через якийсь час навіть напряму, нехай яка у них фінансова звітність. А якщо держава подбає про належне законодавство для розвитку агробізнесу, це сприятиме розвитку економіки загалом.

 

 

Барт Інжма, старший віце-президент напряму глобального розвитку банківської системи для сільської місцевості Rabobank (Нідерланди).

газета “АгроМаркет”, березень 2017 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ