Агромаркет

На старті нового сезону

На старті нового сезону

Ринок соняшнику й продуктів переробки в очікуванні нових рекордів, викликів і можливостей.

 

Минулий сезон запам’ятався нам рекордним урожаєм соняшнику — 11,3–11,8 млн тонн — що вважалося максимальним показником для України. Незважаючи на зростання сільгоспвиробництва цієї олійної, темпи нарощування потужностей для її переробки перевищували врожай. Відтак, за різними оцінками, минулого маркетингового року цих потужностей налічувалося близько 16,5–17 млн тонн. Окрім того, зростання пропозиції олієнасіння позитивно відбилося на обсягах виробництва й експорту олії та шроту. Тож за результатами сезону-2015/16 виробництво олії очікується на рівні 4,7–4,8 млн тонн, перевищуючи на 8–9% показник 2014/15 МР.

 

Експорт олії також продемонстрував позитивний тренд — за експертними оцінками, 4,3 млн тонн проти 3,9 млн тонн у 2014/15 МР. Основними ринками збуту української олії, як і раніше, є країни Азії (Індія, Китай), ЄС (Іспанія, Нідерланди), а також країни Близького Сходу. Примітно, що у 2015/16 МР Євросоюз активно нарощував закупівлю української олії. Скажімо, за вересень-червень 2015/16 МГ обсяги імпорту нашої продукції вже понад удвічі перевищили результат за весь сезон 2014/15 (0,6 млн тонн). Так само й щодо шроту. Зростання виробництва — до 4,7 млн тонн, експорт українського продукту оцінюються близько 3,8 млн тонн — рекордні показники для маркетингового року, що минув.

 

Другий сезон поспіль суттєво впливали на український ринок висока волатильність валютного курсу, податкові зміни, а також дисбаланс цін на сировину та продукти переробки. Ще однією особливістю минулого сезону стало зростання експорту насіння соняшнику — за різними оцінками, 90–100 тис. тонн. За вересень-липень 2015/16 МР Україна експортувала 81,5 тис. тонн соняшнику проти 45,5 тис. тонн за весь 2014/15 сезон. У 2016 році вперше посівні площі під соняшником в Україні офіційно зафіксовано на 5,9 млн га, що на 16% більше, ніж торік. Разом із тим, як зауважують експерти, незважаючи на досить високі дані, «реальні площі» все ж більші й, за різними оцінками, становлять 6,0–6,3 млн га. І це, власне, абсолютний максимум для нашої країни. Як відомо, інтерес аграріїв до вирощування соняшнику зберігається впродовж багатьох сезонів, що пояснюється більшою рентабельністю проти інших сільгоспкультур, а також стабільно високим попитом з боку переробних підприємств. Ураховуючи рекордні розміри посівних площ і достатньо сприятливі для соняшнику погодні умови, валовий збір досягне рекордних 13,5–13,6 млн тонн.

 

Високі прогнози щодо майбутнього врожаю дозволяють говорити про відповідне збільшення обсягів переробки, а також зроcтання експорту олієнасіння. В результаті, за оцінками USDA, обсяги виробництва олії зростуть до 5,5 млн тонн (+18% до попереднього сезону), а обсяги експортного постачання виростуть до 4,95 млн тонн (+15%). Що ж до соняшникового шроту, також слід очікувати підвищення виробництва до 5,5 млн тонн (+18%), а експорту — до 4,7 млн тонн (+15%). У новому сезоні очікується подальше зростання потужностей із переробки олійних культур (щонайменше на 10%). Це, відповідно, посилить конкуренцію за сировину у цьому сегменті. Для сільгоспвиробників це однозначно «плюс», адже боротьба за сировину між переробниками тільки посилиться, незважаючи на зростання врожаю. Відтак, це може позитивно відбитися на закупівельних цінах.

 

Із початком збирання, наприкінці другої декади серпня, великі переробники озвучували закупівельні ціни на соняшник нового врожаю переважно в діапазоні 8700–9100 грн/т (СРТ-підприємство), у той час як у такий самий період минулого сезону ціни варіювалися в межах 7800–8000 грн/т. Незважаючи на те, що нині ціна на насіння соняшнику вища, ніж торік, в найближчій перспективі з масовим надходженням урожаю 2016 року ціни можуть подовжити свій спадний тренд. Однак нівелювати цю тенденцію може підвищений попит із боку переробників, що потребують поповнення сировинних запасів і відновлення виробничої діяльності. У той же час подальший розвиток цінової ситуації на ринку соняшнику також визначатиметься політикою продажу, коливанням валютного курсу та ситуацією на експортному ринку соняшникової олії.

 

 

Анна Бурка, експерт

газета “АгроМаркет”, вересень 2016 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
  

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ