Елеватор

На шляху до моря

На шляху до моря

Новий трейдерський елеватор на Одещині планує щомісяця вантажити до 600 вагонів зерна й робити 10 повних обертів обсягу зберігання за сезон.

 

У вересні цього року група компаній AleborGroup запросила гостей на святкову подію — відкриття нового елеватора в Одеській області. Тут, у місті Балта, на майданчику колишнього зерноперевалювального пункту група побудувала сучасне хлібоприймальне підприємство, яке назвали «Чесне ХПП».

 

«Чесне ХПП» стало третім хлібоприймальним підприємством AleborGroup, із відкриттям якого її потужності з одночасного зберігання зерна зросли до 200 тис. тонн. Потужність самого елеватора в Балті поки що становить 27,5 тис. тонн.

 

Проект «Чесного ХПП» розробила дніпропетровська компанія «Союзспецбуд Плюс». Будівництво розпочалось у березні й тривало п’ять місяців. Відразу після урочистого відкриття керівник елеваторного напряму AleborGroup Олексій Цуркан провів для гостей екскурсію підприємством. Цією можливістю скористався й автор цих рядків, аби не лише докладніше ознайомитися з новим елеватором, а й дізнатися, чим він відрізняється від інших.

 

Мабуть, найперше слід відзначити вигідне розташування підприємства — приблизно у 250 кілометрах від портів «великої Одеси», тому доставляти звідси зернові партії на експорт швидко й недорого. В самому регіоні збирають чимало зерна, тому з його надходженням на новий елеватор не передбачають жодних проблем навіть попри високу конкуренцію з іншими елеваторами й трейдерами.

 

Важливими конкурентними перевагами «Чесного ХПП» є оснащеність сучасним технологічним обладнанням, а також його висока пропускна здатність. На елеваторі звели три основних силоси для тривалого зберігання зерна місткістю 5 тис. тонн кожний.

 

До речі, з їх будівництвом пов’язаний досить неприємний інцидент. Початково, за проектом, силоси мали бути підняті над фундаментом на висоту 2 м, а знизу планувалося прокласти галерею для вивантажувального стрічкового транспортера — такий спосіб мав здешевити будівництво й спростити обслуговування транспортного обладнання. Щоб утілити цей задум, на будмайданчику підготували пальне поле, у яке на глибину 8 м (до скальних порід) забили 72 залізобетонних палі. Вони вже височіли над землею на 2,5 м, коли проектувальники виявили недбалість будівельників — палі вбили не суворо вертикально, як належить, а з помітним нахилом, кут якого перевищував припустимі норми. Якби на цих палях звели силоси, вони могли б у якийсь момент зсунутися з місця, що неминуче призвело б до їх руйнування та масштабної аварії на елеваторі.

 

Оскільки виправити помилку будівельників уже не було можливості, довелося терміново змінювати проект — тепер силоси мали встановити безпосередньо на фундаменті, а в ньому закласти тунель для транспортної галереї. Так і зробили, для чого всі раніше забиті палі довелося зрізати, а поверхню над ними залити бетоном.

 

Про основні силоси потрібно сказати ще кілька слів. Вони плоскодонні, складені з 19 металевих ярусів заввишки 1,5 м кожний, тобто загальна висота цих споруд становить близько 30 м. Усередині силосів встановлено 11 термопідвісок, що контролюють температуру кожного шару зерна по всій площі сховища. Та головною відмінністю цих силосів є конструкція встановлених на їх дні зачисних шнеків. Під час вивантаження з «банки» всередині залишається певна кількість зерна, яке треба підчищати. Наприклад, пшениці біля стінок силоса лишається близько 2 тис. тонн, і не всю можна вичистити шнеком — працівникам елеватора завжди доводиться чимало працювати й вручну.

 

Утім, виробник силосів і всього основного обладнання, яким оснащено «Чесне ХПП», — Карлівський машинобудівний завод установив на елеваторі зачисні шнеки нової конструкції. За словами технічного директора KMZ Industries Романа Штельмаха, який був присутній на відкритті елеватора, це їхня власна конструкторська розробка: шнек рухає колісний трактор ТК-2 з утричі збільшеною тяговою здатністю. Він має додатковий баласт для ліпшого зчеплення коліс із підлогою силоса, може працювати в реверсному режимі, до нього просто під’єднати інші пристрої для зачищення зерна. До того ж керує всім процесом і роботою шнека один оператор з пульта керування.

 

Окрім трьох основних силосів на елеваторі збудовано ще три оперативних для сирого зерна місткістю по 1,5 тис. тонн кожний. Вони мають конусоподібне днище зі стінками під кутом 45°, що максимально спрощує вивантаження з них зерна самопливом. Обслуговують усі силоси сім норій, що змонтовані на робочій вежі заввишки 37 м. На ній також установлено сепаратор попере- днього грубого очищення зерна типу КБС, після проходження якої зерно за наявності зайвої вологи подається на шахтну сушарку Brice-Baker виробництва того самого KMZ Industries. Її потужність за зняття 5% вологи з пшениці становить 100 т/год, або до 2 тис. т/добу. Зерносушарка працює на газу, для чого до елеватора проклали понад 3 км газопроводу.

 

«Початково розглядали роботу на альтернативному паливі, але після всіх розрахунків дійшли висновку, що з такими обсягами сушіння використання пелет є дуже витратним, а потрібну їх кількість просто ніде буде складувати», — розповідає Олексій Цуркан.

 

На елеваторі встановлено ще один сепаратор типу БСЦ — для тонкого очищення зерна перед його відвантаженням покупцеві. Всі транспортні засоби на «Чесному ХПП» мають потужність 175 т/год. У галереях над основними й оперативними силосами зерно переміщують стрічкові транспортери.

 

Нетривіальним рішенням на елеваторі стало поєднання автомобільних ваг із підій мачем для авто. Зерновоз прибуває на приймальний пункт, зважується й тут же розвантажується в завальну яму ємністю 45 т, що дозволяє уникнути зайвого переміщення машин територією підприємства. Така лінія дозволяє обробляти чотири машини за годину й прийняти до 2 тис. т/добу.

 

«Чесне ХПП» має власний маневровий тепловоз і 150-тонні вагонні тензометричні ваги для зважування хоперів — це обладнання здатне щодоби завантажувати 30 вагонів. Одноколійна гілка завдовжки 3 км пов’язує його із залізничною станцією «Балта», а звідти вже вантаж може бути спрямований по двох напрямках убік Одеси й Котовська. В серпні елеватор відвантажив 300 вагонів із зерном, але надалі за наявності достатньої кількості зерна та рухомого складу він може відправляти й удвічі більше.

 

Хоча «Чесне ХПП» офіційно ввели в експлуатацію лише у вересні, фактично новими потужностями підприємство почало працюватище на початку липня, коли сюди стали надходити перші партії ранніх зернових нового врожаю. За останніх два місяці літа елеватор перевалив 35 тис. тонн пшениці та ячменю, а до кінця сезону тут хочуть зробити щонайменше 10 обертів загального обсягу зберігання.

 

«Поки що ми тільки входимо в належний ритм роботи. Елеватор новий і, звісно, не все обладнання ще налагоджено — постійно щось потрібно підчистити, підкрутити, підладнати. Та маємо колектив з-понад 50 працівників, який працює у дві зміни цілодобово, тож справляємося. Сподіваюся, що вже невдовзі вийдемо в усталене русло й чіткий графік», — зазначає директор «Чесного ХПП» Роман Рябов.

 

AleborGroup — трейдерська компанія, тож в основному заробляє на тому, що купує зерно у виробників, доробляє його й потім відвантажує експортерам. Та зі збільшенням елеваторних потужностей у групи з’являється більше можливостей працювати із зерном давальників. З добудовою другої черги елеватора та виходом його на проектну потужність 60 тис. тонн одночасного зберігання таких можливостей стане більше.

 

Утім, коли підприємство буде повністю добудоване, в AleborGroup точної дати не називають. Адже питання не в тому, аби завершити проект, а щоб його оптимально завантажити.

 

«Цього року ми бачимо, що, порівнюючи з минулими часами, обертаність зерна знизилася приблизно на 35%. Хоча оптимізму не втрачаємо, і маємо намір перевалити до 2 млн тонн проти 1 млн тонн торік. Дуже стримує відсутність достатньої кількості вагонів-зерновозів, адже залізниця є основним перевізником зернових. Якусь мінімально необхідну нам кількість хоперів ми орендуємо, але це не розв’язує проблеми — потрібна достатня пропозиція збоку «Укрзалізниці», — зауважує співвласник AleborGroup Олексій Кустов.

 

Через брак вагонів група поки що відклала плани з будівництва нових елеваторів у західному регіоні. Втім, тут переконані, що це лише тимчасова затримка, і згодом усі проекти AleborGroup будуть реалізовані.

 

 

Ярослав Левицький

журнал “The Ukrainian Farmer”, жовтень 2017 року

   

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “The Ukrainian Farmer” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 
 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ