Інтерв'ю

Ми не боїмося конкуренції

Михайло Федчишен
співвласник компанії Villa Milk

Втративши частину ринків збуту, компанія Villa Milk наростила виробництво молокопродуктів і навіть планує розширити лінійку. 

Крафтове виробництво — один із перспективних напрямів розвитку молочної галузі України. Адже регіональне виробництво молока та кисломолочних продуктів без застосування рослинних жирів, консервантів і стабілізаторів не лише урізноманітнює асортимент молочної продукції, задовольняючи попит цінителів натурального, а й пожвавлює економіку на місцях. Утім, щоб досягнути високої якості вихідного продукту, виробнику треба докласти неабияких зусиль, зокрема й інвестиційних.

Протягом п’яти років компанія Villa Milk, що на Вінниччині, виробляє крафтові молочні продукти. Для цього збудували за найсучаснішими технологіями молокозавод, а до того реконструювали дві молочні ферми, де нині утримують 795 голів ВРХ молочної породи, з яких 340 — дійне стадо. Попри значну конкуренцію з боку потужних гравців молочного ринку, про свій вибір не шкодують, лишаючись переконаними прихильниками здорової продукції. І навіть нарощують оберти. Про тонкощі крафтового виробництва та складові рентабельності підприємства розповів директор агрофірми «Україна — О» та співвласник компанії Villa Milk Михайло Федчишен.

— Пане Михайле, як ви оцінюєте нинішній стан справ у вашому сегменті виробництва? Як загальна ситуація в країні впливає на роботу вашого підприємства?

— Нині набагато складніше стало працювати, як порівняти з довоєнним періодом. Насамперед це стосується реалізації нашої продукції. До широкомасштабного вторгнення ми постачали наші молочні вироби далеко за межі Вінниччини, зокрема й у нині окуповані регіони, наприклад, у Маріуполь. Торік географія продажів зменшилася на 30%. Окрім того, зменшилася купівельна спроможність людей. Та й чимало місцевих виїхало за кордон, а ті, що лишилися, й переселенці зі східних областей певною мірою обмежують себе у споживанні якісних натуральних продуктів через скрутне фінансове становище, віддаючи перевагу дешевшій «молочці».

Але навіть у таких умовах ми нарощуємо виробництво, розширюємо ринок  реалізації продукції, щоправда, здебільшого в центральній і західній Україні. Тож нині здолали те 30%-ве падіння. І все це зважаючи на нашу специфіку, — ми не велика компанія, тож не можемо потужно рекламувати свою продукцію. Ми — крафтове виробництво, обсяги якого невеликі. Філософія нашого проєкту Villa Milk — від поля до столу.

Наша компанія має замкнений цикл виробництва: виробництво й збереження кормів, догляд тварин, виробництво молока і його переробка. Виготовляємо натуральний продукт методом повільної пастеризації, щоб зберегти корисні властивості молока. Наш продукт не містить барвників чи консервантів, крім натуральних заквасок компанії Danisco та натуральних наповнювачів для солодких йогуртів компанії «Аграна Фрут Україна». Тому наша продукція має обмежений строк зберігання: молоко — 7 діб, кисломолочні продукти — 14 діб. Це є ще одним підтвердженням його натуральності. Звісно, ті виробники, що виготовляють продукцію з тривалим терміном зберігання, менше ризикують, порівнюючи з нами. Але ми самі хочемо споживати якісні продукти й пропонуємо їх покупцям. Нині на деякому упакуванні нашої продукції навіть є фото власників. Тому ми не хочемо себе ганьбити, порушуючи нашу технологію, щоб тільки заробити гроші.

На наш молокозавод ми не беремо молоко з інших господарств — таким чином повністю контролюємо якість сировини, з якої виготовляємо молоко різної жирності, пряжене молоко і молоко до кави, кефіри, ряжанку, сметану. Наші кисломолочні продукти — термостатні, тобто дозрівають із підготовленого продукту в спеціальних камерах дозрівання в пляшках, у яких будуть реалізовуватися. Важливо, що обсяг кінцевого продукту повністю відповідає вказаному на упакуванні. У нас чесна тара: в 0,5 л чи 1 л упакуванні міститься відповідна кількість продукту.

Основа системи годівлі — однотипний цілорічний раціон

— Наскільки, за вашими спостереженнями, нині заповнена ніша крафтового виробництва молокопродуктів? Чи гостра конкуренція у цьому сегменті?

— Нині в нашому районі з 22 сільгосппідприємств тваринництво лишилося тільки в нас і ще в одному господарстві, що має невелику кількість ВРХ. Загалом асортимент молочної продукції на полицях магазинів великий, хоч молока в державі небагато. Зокрема, й через різке зменшення поголів’я корів у приватному секторі. На жаль, деякі продукти на полицях магазинів взагалі не повинні бути — вони не містять натурального молока. Там є вода, хімія, барвник, смаковий наповнювач.

Щодо конкуренції, то вона була і буде. Ми її не боїмося. Ми переконані: той, хто спробував нашу продукцію, стане нашим постійним клієнтом. Щоб розширити їхнє коло, ми навіть запровадили додатковий напрям роботи — зелений туризм. Відвідування нашого виробництва додано в туристичні маршрути краю. На жаль, цей напрям складно нині розвивати — ми його започаткували перед пандемією коронавірусу, тож згодом почали діяти обмеження на відвідування, потім почалося широкомасштабне вторгнення. Здебільшого людям нині не до туризму. Екскурсії відбуваються, але не масово. Проте наша стратегія правильна, тож надалі ми, безумовно, будемо розвивати цей напрям.

— Кілька років тому, виступаючи на Всеукраїнському практичному форумі «Молочна ферма. Ефективне виробництво», ви зазначили: рентабельність виробництва складається із сучасних технологій, збалансованих кормів та якісної селекції. Які сучасні технології ви запровадили на фермі?

— 2015 року ми реконструювали ферми за найсучаснішими вимогами. На фермі встановили автоматизовану систему керування стадом «ДельПро» на 239 голів компанії «ДеЛаваль». Там корів доять тричі на добу, молоко одразу надходить по молокопроводу в охолоджувач. З доїльного апарата на головний комп’ютер передаються дані про кожну тварину: час доїння, швидкість молоковіддачі, показник надою тощо. Корів тут утримують на прив’язі, але фактично молокогін у поєднанні з програмою «ДельПро» — це як доїльний зал на прив’язі, але з мінімальними затратами на будівництво. А це фінансове питання на момент, коли ми ухвалювали рішення розбудовувати ферми, було ключовим.

Другу нашу ферму обладнано роботизованою системою VMS V300 компанії «ДеЛаваль», яку ми встановили першими на Вінниччині. Усіма виробничими процесами можна керувати як безпосередньо на місці, так і віддалено. Два роботи-дояри обладнано контрольною  функцією InControl, яка фіксує величезну кількість даних за кожне доїння від кожної із 144 корів. Обробляє їх, аналізує й передає звіти на комп’ютер і мобільні застосунки.

Робот-дояр фіксує дані про кожну корову

Загалом роботизована ферма — це розв’язання проблеми якості молока та кадрового питання. Адже нині ми гостро відчуваємо брак кадрів, натомість робот не лише повністю заміняє собою людину, а й усуває питання людського чинника. Навіть на найсучаснішому обладнанні, де люди дотримуються санітарно-гігієнічних правил, можливий контакт людини з твариною, що може погіршити якість молока. З роботом такі випадки не можливі — молоко одразу з вимені потрапляє в охолоджувач. Нині від роботизованої ферми Villa Milk на наш молокозавод надходить найчистіша сировина. Кількість соматичних клітин — 20–30 тис./см.. Це молоко екстракласу навіть за європейськими стандартами.

Окрім того, система аналізує стан здоров’я корови й не допускає потрапляння маститного молока в загальну місткість, дає змогу виявити мастит на ранніх стадіях. Для нас контроль здоров’я корів — дуже важливо, адже за нашої технології виробництва молокопродуктів не припустимо працювати із сировиною, що містить залишки антибіотика. Таке молоко ми утилізуємо. Але загалом хвороби в корів — це поодинокі випадки, бо ми постійно контролюємо ситуацію.

— Чи є різниця в продуктивності корів за прив’язного та безприв’язного утримання?

— Практично немає. З досвіду можу сказати, що високі надої можна отримувати й за прив’язного утримання корів. Нині маємо добові надої 25–26 л на корову, на роботизованій фермі — на літр більше.

— Наскільки для вас важливо нарощувати продуктивність стада? Чи все ж таки ви більше зосереджені на якості молока?

— Продуктивність і якість — незалежні поняття. Продуктивність і здоров’я корів — залежні. Ми працюємо над підвищенням продуктивності. Але ми йдемо від того стада, яке в нас було. Однозначно продуктивність — це економіка. Коли гонитва за продуктивністю починає впливати на здоров’я корів, виникають кетози, захворювання печінки. Тоді, можливо, варто зупинитися. Так чинить дехто з моїх колег. Якщо погіршується здоров’я, треба тварин лікувати, зокрема антибіотиками, ми ж не можемо собі такого дозволити, бо виготовляємо натуральний продукт.

Тому здоров’ю поголів’я приділяємо посилену увагу. Змалечку. Наприклад, телят від народження утримуємо на свіжому повітрі і влітку, і взимку. Так їх загартовуємо, зміцнюємо імунітет. Це перевірений метод, і він працює. Захворювань набагато менше.

Загалом система підтримання здоров’я поголів’я нічим не відрізняється від загальноприйнятої, у її основі лежить профілактика захворювань за допомогою вакцинації. Одне-єдине — менше застосовуємо антибіотики.

— Якими є особливості кормового раціону на вашій фермі?

— Дотримуємося однотипного цілорічного раціону, який нам допомагає складати компанія «Трау Нутришин». На відміну від інших господарств, наш раціон не доповнено зеленими кормами. Він складається із сінажу, фуражу (овес, пшениця, ячмінь), соковитих кормів, кукурудзяного силосу, а також вітамінів. У результаті досягаємо стабільної якості молока за кількістю жирів і білків. Адже зміна раціону впливає на роботу шлунково-кишкового тракту тварин, на їхню продуктивність.

Корми для ВРХ заготовляють із власної сировини

Маємо власну сировинну базу, закуповуємо тільки соєву макуху та соняшниковий шрот. Підготовка й роздавання кормів автоматизовані.

— Третя складова рентабельності, за вашим визначенням, — селекційна робота. На яких принципах вона ґрунтується?

— Ми вирощуємо корів породи чорна голштинська. Всі телички проходять через розтелення, відбираємо найпродуктивніших. Нині допомагає в цьому апарат УЗД — з його допомогою можна швидше виявити тільність, зменшити міжрозтельний період.

Постійно оновлюємо стадо, застосовуємо метод штучного осіменіння спермою американських високопродуктивних биків. Поки що, на жаль, теличок народжується менше, ніж бичків. Ми їх дорощуємо і продаємо на м’ясокомбінат. Нещодавно змінили постачальника спермопродукції. З осені плануємо осіменяти високопродуктивних корів сексованою спермою. Хотіли розпочати цю роботу вже тепер, але в літній період заплідненість знижується, тому дещо відтермінували.

— Ви на початку нашої розмови розповіли, що вам вдалося наростити обсяги виробництва. Завдяки чому? Як плануєте розвиватися далі?

— Наростили обсяги шляхом збільшення стада та його продуктивності. Хоч собівартість виробництва зростає, зокрема, через зростання вартості паливно-мастильних матеріалів, енергоносіїв тощо. Та й витрати на зарплатний фонд зросли. А от вартість продукції відстає від затрат, тож прибутковість переробки — дуже мізерна. Нам конкурувати у сфері виробників, де є неякісні продукти, дуже складно, але ми працюємо і розвиваємося.

У компанії працюють висококласні фахівці

Щодо планів, то хочемо вийти на 800 голів дійного стада. Потужності для утримання корів маємо, окрім того, будемо добудовувати приміщення за сучасними технологіями.

Переробку також удосконалюємо — плануємо виготовляти тверді сири, нині добудовуємо камери дозрівання. Поки що виготовляємо м’які сири, бринзи, великозернистий сир. Тож для реалізації цього проєкту нам знадобиться більше молока. Цього року введемо в експлуатацію нове виробництво. 

ГОВОРИТЬ ЕКСПЕРТ

Алеся Зайцева, фахівець із великої рогатої худоби «Трау Нутришин Україна»  

— Підприємство АФ «Україна О» має завершений цикл виробництва молочної продукції — від лану до столу, використовуючи екологічні угіддя та найсучасніші технології. 

Забезпечення тварин високоякісним збалансованим раціоном є важливою складовою успіху молочного господарства. Тому підприємство співпрацює з «Трау Нутришин Україна». Ефективні рішення для збалансованої годівлі, професійне технічне підтримання, застосування інноваційних підходів для оптимізації процесів і витрат стали запорукою міцних партнерських відносин, перевірених часом. 

Ми пишаємося спільними досягненнями в показниках середньодобових приростів ремонтних телиць, коефіцієнті їх заплідненості. Основною нашою метою є допомога партнерам вирощувати здорових високопродуктивних дійних корів. Правильна годівля й утримання молодняку від народження забезпечують максимальне наближення показників продуктивності до генетично закладених можливостей. 

Оперативні рішення й контроль якості та поживності кормів дозволяють нам спільними зусиллями покращувати ефективність і прибутковість молочного комплексу. 

Сьогодні в рамках партнерських відносин з АФ «Україна О» ми розробляємо програму ефективного керування балансом між рівнем виробництва молока та тривалістю життя тварин.