Елеватор

Завдяки впровадженню сучасних технологій на елеваторі одночасно можна приймати й відвантажувати як великі, так і дрібні партії зерна в стислі строки

Золота середина

Золота середина

 Завдяки впровадженню сучасних технологій на елеваторі одночасно можна приймати й відвантажувати як великі, так і дрібні партії зерна в стислі строки. 

Чим складніший сезон — тим гостріша конкуренція між елеваторами. Особливо в умовах війни, коли крім економічних чинників додаються воєнні ризики. Тому надання якісних послуг із сушіння є опцією за замовчуванням. Натомість на перший план виходить швидкість обробки партій, зручна логістика й максимальна клієнтоорієнтованість. 

Однією з переваг найпотужнішого на півдні Одещини елеваторного комплексу «Сервіс Грейн» є зручне розташування, завдяки якому можна швидко переорієнтувати збіжжя з морпортів на Дунай. А наявність залізничного й автомобільного вузлів і спроможність швидко та якісно формувати й відвантажувати партії високо цінують трейдери та фермерські господарства. 

Зручна локація 

Елеваторний комплекс «Сервіс Грейн» розпочали будувати у промисловій зоні м. Арциза 2008 року. Останню, четверту, чергу елеватора ввели в експлуатацію 2011 року. І наразі потужності зберігання комплексу, для забезпечення яких було обрано обладнання вітчизняного виробника — KMZ Industries, становлять 100 тис. тонн. 

Зручне розташування «Сервіс Грейну» говорить за себе — комплекс розташовано майже посередині між чотирма портами, що працюють із зерновими вантажами: Одеським і Чорноморським (з півночі), Ізмаїльським та Ренійським (з півдня). 

Безпосередньо до елеватора проклали 200-метрову залізничну гілку, яка здатна відвантажувати до 30 вагонів на добу. Це значно пришвидшує та здешевлює доставку зерна до портів. 

Подбали в «Сервіс Грейн» про приймання зерна з усіх видів автотранспорту, зокрема великовантажного (завдовжки до 20 м). Три вузли загальною потужністю 2000 т здатні швидко та якісно відвантажити до 1700 т збіжжя на добу. 

Завдяки запровадженню сучасних технологій на елеваторі одночасно можна приймати й відвантажувати як великі, так і дрібні партії зерна в стислі строки. 

Шлях зерна 

Зерно, яке потрапило на елеватор, спочатку зважують. Щоб запобігти створенню черг, у «Сервіс Грейн» працюють чотири автомобільні ваги  для приймання всіх видів зернових та олійних культур. 

Контроль якості починається з відбору проб, який проводять із кожної автомобільної партії зерна. У сертифікованій лабораторії «Сервіс Грейн» встановлено автоматичні пробовідбірники Rakoraf (Данія), Heron Cobra (Франція), які забезпечують швидкий і точний спосіб відбору проб. Далі лаборанти визначають показники якості зерна. 

За однорідними партіями формуються добові проби, за якими й визначають повний технічний аналіз зерна. Сучасний пристрій «Інфратек» дає можливість спеціалістам лабораторії точно, швидко і правильно визначити якість зерна за кількома показниками одночасно. 

«Для роботи з культурами, що можуть містити ГМО, застосовуємо експрес-тести, які визначають наявність генних модифікацій, і аналізатор для кількісного аналізу ГМО в сої, ріпаку й кукурудзі. 

У середньому за нормальної вологості зерна на аналіз культур, окрім пшениці, знадобиться близько 15 хвилин. Якщо ж зерно вологіше, ніж вимагає стандарт, пробу аналізують у сушильній шафі, — це триває трохи більше як час», — за уважив керівник ТОВ «Сервіс Грейн» Євген Середа. 

Наступний етап — розвантаження автомобілів за допомогою платформ завдовжки 20 м.

 «На сьогодні це покриває 100% потреби автоперевізників. Чотири лінії приймання продуктивністю по 120 т/год — серйозний доробок на оперативну роботу в сезон, щоб машини сільгоспвиробників не простоювали й вчасно, з урахуванням примх погоди, могли зібрати й зберегти свій урожай. Потім — підготовка зерна та його доробка. 

Після очищення зерно сушать, а далі спрямовують на зберігання», — розповів Євген Середа.

 Серце елеватора 

За словами пана Євгена, зазвичай з усього обсягу зібраного зерна тільки 25–30% потребують сушіння, а 50% — очищення від смітних домішок. 

З метою очищення зерна, що надходить на елеватор, встановлено сепаратори Buhler, що забезпечують продуктивність на рівні 3 тис. т/доба. 

Зернові й олійні культури на елеваторі сушать на чотирьох установках PETKUS продуктивністю 2 тис. т/добу, які працюють на скрапленому газі. 

І хоч у компанії постійно вивчають й аналізують інформацію щодо альтернативних джерел палива, прорахунок економіки поки що не дає приводів для кардинальних змін процесу. 

«Наразі у нас існує достатній резерв оптимізації витрат на сушіння зерна за наявної технології. Ми поступово, крок за кроком, упроваджуємо нові технології й процеси на наших елеваторах, щоб зберегти або підвищити економічну ефективність їхньої роботи», — констатував Євген Середа. 

Сушіння відбувається за допомогою розігрітого до потрібної температури чистого зовнішнього повітря (агент сушіння). А відведення продуктів згоряння палива здійснюється так, що в насіння вони ні за яких обставин не потрапляють. Нагрівання повітря в теплообміннику дозволяє більш чітко регулювати й дотримуватись температурних режимів сушіння, що практично унеможливлює перегрівання насіння. 

Силосний ряд 

Доведену до товарної кондиції сільгосппродукцію зберігають окремо за видами й сортністю зерна у 18 зерносховищах силосного типу, потужність яких становить від 3500 до 8500 тис. тонн. 

Для тимчасового зберігання некондиційного зерна та відходів комплекс обладнано буферними силосами загальною місткістю 6500 т. Рішення встановити більше невеликих місткостей дає можливість елеватору, за бажання клієнта, зберігати його продукцію в окремому силосі. 

Конструктивні особливості силосів KMZ Industries, найстарші з яких експлуатують на «Сервіс Грейн» уже понад 15 років, забезпечують гарантоване збереження якісних показників зерна протягом року і довше. Спеціальними датчиками постійно здійснюють контроль його стану температури. За потреби продукт «продувають» знизу, не наражаючись на травматичний вплив. Потік повітря пронизує зерновий стовп і забирає надлишки вологи й тепла, які виділяє зерно, без будь-якого руху. Адже, якщо порівнювати з елеваторами старого типу, зерно постійно механічно перевалюють, до того ж залучають працівників, а це, зрештою, обертається втратою якості й додатковими витратами. 

Запобіжник людському чиннику 

Усі процеси на елеваторі автоматизовано. «Сервіс Грейн» використовує програмне забезпечення спеціалізованої одеської компанії «Ксімекс». 

Переміщенням зерна керують з операторської. Оператор бачить на моніторі всі маршрути й активні процеси із зерном у реальному часі. Також на екрані є інформація щодо заповненості силосів, температури зерна на основі даних термометрії тощо. Окремо на моніторі виведено всі параметри роботи зерносушарок. 

У разі виникнення несправностей робота обладнання автоматично зупиняється, а оператори чують звуковий сигнал, бачать повідомлення про помилку на моніторі й оперативно реагують. 

Автоматизація допомагає унеможливити ризики втручання людини в процес визначення якості й ваги. Якщо автомобіль заїхав на ваги, то завдання фахівця з обліку й контролю полягає тільки в тому, щоб натиснути потрібну кнопку, і показники автоматично підтягнуться в систему. 

Без пилу 

На підприємстві приділяють велику увагу екобезпеці: встановлено рукавні HEPA-фільтри від Одеського заводу елеваторного обладнання, що зводить до мінімуму потрапляння зернового пилу в атмосферу (HEPA — High Efficiency Particulate Air або High Efficiency Particulate Arrestance — високоефективне утримання частинок). 

«Один такий фільтр коштує приблизно 250 тис. гривень. Проте інвестор не пошкодував коштів: у кожному з чотирьох приймальних пунктів зерна встановлено по два фільтри. Загалом на нашому підприємстві — 30 аспіраційних механізмів. Звичайно, уникнути утворення пилу повністю неможливо, але його зведено до мінімуму», — уточнив Євген Середа. 

Назустріч клієнту 

Елеватор «Сервіс Грейн» орієнтовано на доробку та зберігання зерна агрохолдингу «Агрейн», який є найбільшим агровиробником регіону. Водночас підприємство зацікавлене у співпраці із сільгоспвиробниками, яким завжди надають необхідні послуги, вибудовуючи тривалі довірливі відносини. 

Підприємство відіграє роль сполучної ланки між фермером, який виробляє порівняно невелику партію зерна, та зернотрейдером, для якого одиниця виміру — вагон. 

«Наш вузол приймання зерна вигідний для тих клієнтів, які везуть зерно десь здалеку, і логістика автомобільного транспорту не дозволяє його транспортувати. Тоді ми можемо запропонувати клієнту приймання залізничного транспорту на нашому елеваторі», — уточнив Євген Середа. 

За його словами, «Сервіс Грейн» допомагає партнерам довести зерно до товарних кондицій і зберегти його якісні показники тривалий час. Завдяки інфраструктурі клієнти елеватора мають змогу тримати зерно до сприятливої ринкової ситуації й продавати його за вигіднішою ціною. 

Крім того, підприємство допомагає фермерам організувати оперативне вивезення зерна з полів, для чого залучають автотранспорт спеціалізованих підприємств. 

Плани щодо покращень функціоналу елеватора, як і багатьох українських підприємств, напряму залежать від розвитку подій на фронті. 

«Наразі готуємо матеріально-технічну базу на елеваторах, проводимо ремонти, зокрема й капітальні, вкладаємо інвестиції з тим, щоб бути готовими прийняти зерно, довести його до кондиції та зберегти. Тобто на своєму напрямі ми робимо все в плановому режимі», — підсумував Євген Середа.  

ГОВОРИТЬ ЕКСПЕРТ  

Руслан Демчук

Руслан Демчук, керівник регіонального представництва компанії KMZ Industries 

— «Сервіс Грейн» — один з елеваторів 100-тисячників ГК «Агрейн», який повністю укомплектовано силосами KMZ Industries. Почавши співпрацю понад 15 років тому, ми працюємо й нині. Звісно, завжди вболіваємо за розвиток наших партнерів, допомагаючи розбудовувати й оновлювати їх потужності, проте у воєнний час нерідко трапляються ситуації, коли нам доводиться оперативно ремонтувати обладнання після обстрілів. На жаль, із «Сервіс Грейн» ми маємо і такий досвід. Нам довелося швидко відновити чотири пошкоджених силоси, не зупиняючи роботу елеватора. Складність полягала ще і в тому, що ремонтувати треба було наших «старожилів» — силоси лінійки СМВУ, більшу частину яких уже знято з виробництва після масштабної модернізації заводу. Однак обладнання для їхнього виготовлення ми лишили в цехах, розуміючи, що маємо дуже багато замовників, які експлуатують місткості цієї лінійки. Зрозуміло, що такі деталі не так швидко виробити, як на нашій сучасній 100% автоматизованій лінії Bradbury, але в разі потреби ми можемо забезпечити ними всіх наших клієнтів, як це було і з «Сервіс Грейн». 

Нині елеваторний комплекс працює, надаючи повний спектр послуг із перевалювання, доробки та зберігання сільгосппродукції. До того ж паралельно з ремонтними роботами наша монтажна бригада обстежила інші силоси, які вже експлуатують досить тривалий час, і замінила зношені деталі на нові, щоб вони ще прослужили не один десяток років. Згодом ми повернулись на цей об’єкт, але з метою реалізації приємнішої цілі — зведення ще одного, додаткового, силоса. Раді цій тісній і тривалій співпраці. Головне, щоб далі — тільки на розбудову потужностей!   

Інші статті в цьому журналі
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
11
Статті з журналу:

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ