Тваринництво

Закупівля нетелей за кордоном через надійну компанію дає змогу отримувати прогнозований результат

Нетелева карта

Нетелева карта
Андрій Попович, керівник компанії «Карпатські зорі», представник LEMASA в Україні

Закупівля нетелей за кордоном через надійну компанію дає змогу господарству отримувати прогнозований результат.  

Оновлення та нарощення поголів’я шляхом завезення здорових, високопродуктивних нетелей з високим генетичним потенціалом з-за кордону — звична практика для молочнотоварних ферм у всьому світі. 

Таким шляхом пішла компанія «Агропродсервіс», у складі якої функціонує чотири МТФ. Її економічна історія молочного тваринництва налічує всього кілька років. Але за цей період компанія стала одним із найбільших виробників молока в Тернопільській області, лідирує за темпами приросту надоїв на одну корову і першою почала відроджувати м’ясне скотарство. 

Цього року компанія здійснила величезний прорив у розвитку молочного стада. Повністю відновила ферму у селі Урмань: завезли 250 нетелей джерсейської породи — вони дають молоко з унікальним складом, з якого виробляють йогурти. У селі Теофіпілка закінчили депопуляцію ферми та вивели її на повну потужність. Аборигенок українсько-чорнорябої породи продали до країн Східної Азії, де їх цінують за витривалість. Ферма йде на рекорд з виробництва молока: за 10 місяців надоїла більше як 9 т на корову. 

Триває комплектація нового надсучасного роботизованого комплексу на 2000 стійломісць у селі Денисів. Сюди вже завезли 300 нетелей, а до кінця року їх кількість збільшиться до 1000 голів, і навесні підприємство виведуть на 50–60% потужностей. 

Окрім того, компанія завезла 150 голів нетелей м’ясних порід із Волині та закупила елітних бугаїв французької генетики в компанії «Агрікор Холдинг». Відгодованих бичків реалізують за кордон — до Лівії, Лівану та Туреччини. 

Закупівля нетелей за кордоном — дуже відповідальна справа, адже підприємство вкладає величезні інвестиції та розраховує на швидку окупність. В «Агропродсервісі» нетелей відбирає і закуповує Борис Рудюк, заступник директора з тваринництва. У нього ми поцікавились стратегією компанії та нюансами роботи.  

Репутація тварин і людей  

Агропідприємство відбирає нетелей на фермах у Чехії, Угорщині, Словаччині та Данії. Для молочного стада купують голштинів, які мають високий коефіцієнт конверсії корму, що в результаті дає відчутний економічний ефект. З тим фахівець віддає перевагу тваринам східноєвропейської селекції перед західноєвропейською.  

«По-перше, у країнах колишнього соцтабору завжди була висока виробнича культура і не було розвалу виробничих потужностей, — пояснює пан Борис. — По-друге, після переходу колишніх колгоспів у приватну власність на підприємствах із поголів’ям 500–2000 голів запровадили американську модель господарювання. І оскільки відпрацьована саме на промислових фермах, то її ефективність вища, ніж західноєвропейська, яка розрахована на сімейні ферми».  

Тож у перелічених експертом країнах із 1980-х років почали запроваджувати американську генетику: на відміну від європейської, яку довелося відновлювати після Другої світової війни, американська удосконалювалась сотні років.  

«Північноамериканська генетика — це ікона стиля у генетиці. Тому у формуванні стада високопродуктивних молочних корів акцентуємо саме на таку географію поставок і співпрацюємо з компаніями Tvimo і LECHES, які пропонують нетелей із дуже високим відсотком північноамериканської крові», — зазначив головний тваринник компанії.  

Нині тварини в «Агропродсервісі» на 85–90% мають північноамериканську генетику.  

«Наслухавшись страшилок про поставки нетелей, я спочатку кожну тварину фотографував спереду та ззаду, знімав на відео, — згадує Борис Рудюк. — Але згодом зрозумів, що у Європі дуже жорсткий контроль на фермах щодо здоров’я тварин, якості молока, прозорої діяльності. За цим стежить ветслужба, профільна асоціація. У разі виявлення порушень автоматично анулюється єврономер підприємства, адже такий бізнес негативно впливає на імідж держави».  

Експерт додає, що наявність єврономера у підприємства гарантує отримання правдивих даних про кожну тварину — родовід, здоров’я і продуктивність тварини, характеристики молока, вакцинацію та якою спермою запліднена.  

«Купивши тварину від певних батьків, я впевнений в отриманні прогнозованого результату, — зазначає пан Богдан. — На жаль, в Україні все залежить від чесності фермера. Якщо він переслідує лише одну мету — продаж, то правдивість даних — сумнівна. Купуючи тварин в українських виробників, сильно ризикуєш».  

Слід додати, що «Агропродсервіс» робить ставку не на валові показники, а на якість виробленого продукту. Молоко ґатунку екстра постачає компанії «Молокія», яка відома своїми високими вимогами щодо сировини. Окрім того, на фермах упровадили програму керування стадом Dairy Plan, а її дані є відкритими для партнерів і збігаються з цифрами у звітах компанії — це принципова позиція керівництва.  

Критерії відбору та ринок  

Упевненості в позитивному результаті відбору нетелей додає репутація компаній Tvimo і LECHES і відносини, які будуються на довірі та професійному підході до справи. Компанії-партнери організовують відбори тварин на фермах: фахівці господарства мають можливість здійснювати повний огляд тварин, включно УЗ-діагностику, ознайомитися з її генетикою, подивитись господарство.  

Головний критерій відбору тварини — це показник надоїв матерів понад 10 тис. літрів за лактацію. Окрім того, фахівець звертає увагу на такі характеристики нетелей, як ширина молочного дзеркала, розвиток і кут постановки кінцівок, розвиток крупа, висота прикріплення хвоста тощо. Наприклад, від висоти прикріплення хвоста та розвитку тазу залежить легкість отелення. Нетель із діагнозом шилозадість дуже тяжко розтелиться або взагалі не розтелиться, скалічиться сама і теля отримає травми, несумісні з життям. Нетелей із певними дефектами конституції можна відбракувати під час відбору.  

Також фахівці LECHES забезпечують професійний технологічний супровід: надають консультації щодо утримання, оптимізують схеми вакцинації, сприяють швидшій адаптації тварин до наших умов. Доставляють тварин польські та словацькі сертифіковані перевізники сучасними скотовозами із системою вентиляції, напування тощо. Сторони укладають договір — у цьому також проявляється відповідальність LECHES.  

«Для нас найвищий рейтинг стабільності цих компаній у тому, що вони постачають нам нетелей з 2019 року — тобто молоко вже дають дочки поставлених теличок. Ми переконались у їхній високій продуктивності, що підтверджує високий рівень генетики не лише телиць, а й бугаїв-плідників, — додає Борис Рудюк. — Чи багато господарств може похвалитися такою тривалою співпрацею? На ринку нетелей Tvimo і LECHES грають досить чесно».  

Кормомами для телят  

Компанія «Агропродсервіс» має стратегічні плани — створити господарство з виробництва нетелей понад 3000 голів. Для того, щоб підвищити кількість народжених теличок до 70–80% загальної кількості народжених телят, на фермах запліднюють 80–90% тварин сексованою спермою. Наразі мають один нетельний майданчик.  

В успішній годівлі здорових телят незамінними помічниками є кормомами іспанського виробництва, які постачає компанія «Карпатські зорі». «Застосування кормомами гарантує збереженість телят і економіку, — вважає пан Борис. — Це дозволяє усунути людський чинник — головну перепону в підготовці якісної суміші й досягти підвищення приростів на 50%. За співвідношенням „ціна — якість” вони значно привабливіші, ніж інше представлене на ринку України обладнання. Тому ми плануємо укомплектувати новий нетельний майданчик».  

Для досягнення потрібних результатів у відгодівлі телят дуже важливо правильно підібрати якісний ЗЦМ — він має відповідати переліку вимог. Наразі тваринники «Агропродсервісу» обрали продукцію LEMASA, яку в Україну постачає офіційний представник компанії в Україні та Східній Європі — компанія «Карпатські зорі». Замінники цільного молока містять 50% оригінального сухого молока, жири та клітковину, що легко засвоюються, а також пребіотики (для профілактики діареї) — у результаті застосування компанія досягла кращих результатів у збереженості поголів’я, ніж на випоюванні цільного молока.  

«Ми з обережністю вводили ЗЦМ: спочатку давали телятам з 40-го дня від народження, потім спробували інший — з 20-го дня. Тепер купуємо дорогий ЗЦМ і вводимо його в раціон з 3–5-го дня, — додав Борис Рудюк». — Ураховуючи ціну на молоко ґатунку екстра, випоювання замінником молока економічно виправдано».  

Попри проблеми у молочній галузі та країні, «Агропродсервіс» і надалі інвестуватиме у тваринництво, нарощуватиме поголів’я та будуватиме нові ферми.  

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ