Агромаркет

Врахувати «людський чинник»

Без команди, яка має спільну ціль і працює над її досягненням, навіть наявність потужних активів (великого земельного банку) не є запорукою успішного бізнесу. Від правильно організованої роботи персоналу залежить фінансова ефективність і безпека бізнесу. В іншому разі його власник може відчути наслідки цілої низки юридичних ризиків.

А ваші менеджери відповідальні?

Переманювання орендарів конкурентами є однією з причин втрати землі. Конкуренти ведуть роботу з мешканцями села, пропонують кращі умови, зокрема більшу орендну плату. Після цього від імені власників земельних ділянок ініціюють процедуру розірвання договорів оренди. Як наслідок — фермер втрачає землю для обробітку.В цьому, як свідчить практика, дуже часто винні самі аграрії. Зокрема, підставою для визнання договору недійсним чи для його розірвання може стати підпис документу іншою особою. Відповідальні менеджери часто нехтують положеннями законодавства, допускаючи, що замість стареньких власників ділянок договори підписували їхні молодші родичі. Це, у свою чергу, може бути підставою для визнання договору оренди недійсним.

Інша підстава для розірвання договору: невчасна виплата орендної плати. І винні в цьому здебільшого не надто пунктуальні менеджери, котрі не дотримуються визначеного графіка виплат і належним чином їх не фіксують, якщо орендну плату виплачують готівкою чи в натуральній формі.

Ще однією проблемою є порушення умов законодавства щодо поновлення договору оренди та переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк. Менеджери, відповідальні за ведення договірної роботи, банально забувають надсилати повідомлення про поновлення договору оренди, або не зберігають докази надсилання таких повідомлень, що, у свою чергу, також є причиною втрати земельних ділянок.

Як можна розв’язати цю проблему? Для початку провести аудит земельного банку та перевірити земельні ділянки, які перебувають в оренді. Варто також скоригувати положення договорів оренди, які в першу чергу мають відповідати інтересам орендаря. Потрібно забезпечити якісне ведення договірної роботи на підприємстві: робота має бути автоматизованою і всі факти сплати орендної плати, дати закінчення договорів мають фіксуватися, як і документи, що це підтверджують. Порядок ведення роботи з власниками земельних ділянок, укладення, виконання та поновлення договорів має бути чітко прописаний у внутрішніх інструкціях. Слід також періодично влаштовувати навчання працівників, які відповідають за ведення договірної роботи та комунікацію з селянами.

До неочікуваних візитів готові?

Навіть діючи в рамках правового поля, дуже легко отримати штраф від Держпраці. Часто найняті за цивільно-правовими договорами на сезонні роботи під час перевірок інспекторами праці можуть сказати, що вони працівники, які отримують зарплату. Це, у свою чергу, може бути підставою для накладення штрафу більш ніж 120 тис. гривень за одного такого працівника. Після цього фермеру довго доведеться доводити в суді наявність цивільно-правових договорів.

Звичайна перевірка пожежників, або екологів може закінчитися зупиненням роботи підприємства. Цього можна було б уникнути, якби під час допуску інспектора до перевірки відповідальні особи перевірили повноваження та документи інспектора. Адже часто документи на перевірку не завжди відповідають закону і це є законною підставою для недопуску до перевірки. Проте в більшості випадків працівники особливо не з’ясовують хто прийшов, розписуються в направленні й допускають інспектора до проведення перевірки.

Під час обшуку слідчі та оперативники часто намагаються розговорити працівників, щоб дізнатися більше про роботу підприємства, інших працівників чи керівництво, або ж де зберігаються гроші чи документи. Як наслідок, керівництву підприємства загрожує кримінальна відповідальність, а майно та документи, вилучені під час обшуку, потрібно довго повертати в судах.

Як можна всьому цьому запобігти? По-перше, працівники мають бути завжди готові до неочікуваних візитів. На підприємстві потрібно розробити інструкції для роботи з правоохоронними/контролювальними органами. З цими інструкціями необхідно обов’язково ознайомлювати працівників.

Серед працівників потрібно визначити відповідальних осіб, які під час візиту контролерів та правоохоронців будуть відповідати за комунікацію з ними, а також за зв’язок з керівництвом та адвокатами. Відповідальні працівники мають розуміти базові принципи проведення перевірок та слідчих дій, та знати які документи мають бути в перевіряльників, щоб правильно відреагувати на небажаний візит до приїзду адвоката чи керівника. Варто також проводити тренінги для працівників, або ж тренувальні обшуки та перевірки, які дадуть можливість проаналізувати слабкі місця в роботі підприємства.

Чи захищена компанія від «зрадників»?

Рейдери, які незаконним шляхом захоплюють чужі активи, здебільшого послуговуються допомогою «зсередини», наприклад, колишніх працівників. За невисоку винагороду від них можна отримати копії договорів оренди, статутних документів юридичної особи чи правовстановлювальних документів на нерухомість. Були випадки, коли ці люди допомагали рейдерам домовитися з охороною, щоб оперативно захопити урожай на полі чи складах.

Як уникнути таких ситуацій? Звичайно на поведінку працівників впливає мотивації працювати на тому чи іншому підприємстві та страх втратити гарну роботу. Тому власнику в першу чергу потрібно подбати про гарну заробітну плату, систему бонусів та інші умови праці. Проте все ж таки з найвідповідальнішими категоріями працівників краще підписувати договори про нерозголошення конфіденційної інформації, в яких визначати конфіденційну інформацію та прописувати штрафи за розголошення, а також повідомляти працівників про кримінальну відповідальність за співпрацю з недобросовісними конкурентами.

***

Нехай там як, фінансова ефективність роботи та безпека агробізнесу залежить від лояльності персоналу. Людей потрібно мотивувати, а їхню роботу систематизувати відповідно до всіх внутрішніх процесів підприємства.

Для захисту земельного банку обов’язково потрібно налагоджувати систему співпраці з орендодавцями. Для мінімізації перевірок не завадить завчасно готувати працівників до таких візитів і налагоджувати систему комунікації. Щоб зменшити ризики витоку інформації та передання недобросовісним контрагентом потрібно проводити роз’яснювальну роботу з працівниками та підписувати договори про нерозголошення. Якщо дотримуватися таких нескладних правил та правильно налагодити роботу, тоді працівники стануть справжнім активом для розвитку бізнесу.

Андрій Гевко, адвокат, партнер юридичної фірми Bargen

газета “АгроМаркет”, серпень 2019 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ