Елеватор

Концепція роботи, що передбачає функціонування підприємства навіть у найнесприятливіших умовах

Не зупиняючись

Не зупиняючись

Концепція роботи, що передбачає функціонування підприємства навіть у найнесприятливіших умовах, допомагає підтримувати елеваторну галузь працездатною.   

Як чинити аграрію, який має готувати підприємство до нового сезону, а за вікном — війна? Зупинятись не можна, бо існування країни без продовольства неможливе. Проте, як виконувати підготовчі роботи, коли багато підприємств суттєво обмежили власну активність або взагалі припинили діяльність через відсутність персоналу, втрату виробничих баз тощо. 

Роман Семерак

Ми поспілкувались із директором компанії ТОВ «РІЛЯ Україна» Романом Семераком, який розповів про діяльність підприємства у ці непрості часи. 

— Першою реакцією наших контрагентів було заціпеніння — ніхто не знав, якого розвитку набуде ситуація, — зазначає Роман Семерак. — За більшістю контрактів співпраця припинилась, бо воєнний стан є офіційним форс-мажором. Проте вже за кілька тижнів активність почала відновлюватись. Більшість клієнтів побачили потребу у відновленні робіт, і на цей час практично всі замовлення й далі виконуємо. Тільки кілька підприємств, що в зоні ведення бойових дій у Харківській області, поки що заблоковані, і, відповідно, там ніякої діяльності не відбувається. Хоча є один клієнт у тій самій Харківській області, який далі будує комплекс із приймання, очищення і зберігання зерна, і зупинятись не збирається. У безпечних регіонах Центру і Заходу країни будівництво об’єктів триває. За деякими контрактами змістились терміни виконання через вимушену зупинку, однак є й такі, де графік не порушувався. 

Підтримання закордонних партнерів також відіграло ключову роль у стабільному функціонуванні підприємства. Виробничі потужності RIELA у Німеччині й Польщі без затримок виготовляли обладнання й роблять це далі. Багатомісячні затримання, що спостерігались до війни, нині відсутні завдяки відмові від співпраці з країною-агресоркою. Це дає змогу оперативно реагувати на запити, що надходять з боку українських аграріїв. На сьогодні активність почали демонструвати найбільші агрохолдинги, і очікується, що за їх прикладом будуть рухатись інші, адже ми можемо виготовити високоякісні силоси для зберігання зерна за два місяці. 

Відновили роботу вітчизняні виробники елеваторного обладнання, але їм тепер нелегко через те, що логістика ускладнена, процес виробництва потерпає від низки чинників. Відповідно, аграрії не мають упевненості у вчасному отриманні своїх замовлень. Навіть елементарне питання перевезення готового обладнання змушує витрачати надмірних зусиль, щоб знайти транспорт. Таких проблем з обладнанням RIELA не виникає, бо українська компанія розташована на Заході, а виробництво зосереджено у Європі. 

Крім того, українські клієнти можуть купувати обладнання за цінами, які зафіксували на момент початку війни. Тепер в усьому світі спостерігається зростання цін на метал, і це не може не впливати на вартість елеваторного обладнання. Проте виробник RIELA пішов назустріч Україні, і якщо аграрії підписують контракт і роблять невелику передплату, навіть через рік вони отримають обладнання за встановленою на сьогодні ціною. Приклад такої угоди вже є — обладнання для замовника буде виготовлено із запасів сталі, що купували за старою ціною. 

Ситуація з персоналом монтажних бригад спочатку була не прогнозованою, бо переважна більшість працівників поїхали до своїх родин, щоб переконатись, що всі у безпеці. Проте нині ситуація практично повернулась до звичайної — чоловіки з країни не виїжджають, тож ті, хто не пішов до лав ЗСУ, повертаються до роботи. Наприкінці минулого року компанія справді відчувала дефіцит монтажників, проте на сьогодні кількість замовлень зменшилась, і проблем з кадрами не спостерігається. 

— Проблему переповнених елеваторів ми спеціально не аналізували, проте достеменно знаємо, що зерно з Харківської, Сумської і Чернігівської областей вивозили ближче до західного кордону, щоб переправити його до Європи й далі відповідно до контрактів. Однак цей напрямок на сьогодні дуже перевантажений. Велика кількість поїздів довго чекають перетину кордону, що сильно тисне на ціну зерна на внутрішньому ринку. Через це значна кількість аграріїв не має достатньо вільних коштів для інвестицій у власну інфраструктуру — коментує ситуацію Роман Семерак.  

Також він додав, що до усунення проблеми вивезення зерна активно долучились агрохолдинги. Вони активізували дії щодо створення інфраструктурних проєктів біля західного кордону України, щоб пришвидшувати вивезення зерна. Зі свого боку компанія «РІЛЯ Україна» пропонує аграріям різні варіанти співпраці із залучанням фінансування від українських банків на цілком прийнятних умовах. За наявності попереднього успішного досвіду співпраці клієнту можуть надати відтермінування оплати. Це обговорюється індивідуально. 

— Усе обладнання, що постачає наша компанія, належить до групи товарів критичного імпорту, тому в нас немає жодних труднощів із придбанням валюти, — зазначає Роман Семерак. — У розрахунках із клієнтами застосовуємо офіційний курс Нацбанку, а не комерційний, що також зменшує фактичну вартість контракту. Українські ж виробники елеваторного обладнання використовують імпортні складники (мотор-редуктори, пальники й інше), але окремо ці елементи не потрапили до переліку товарів критичного імпорту, тому вони не можуть купувати валюту й розраховуватись нею. 

Сервісна служба після трьох-чотирьох тижнів зупинки знову запрацювала у звичайному ритмі практично по всій території країни, за винятком регіонів, де тривають бойові дії і де є ризик потрапити під обстріли. Клієнти замовляють ремонти й передсезонне обслуговування. Також виконують роботи з установлення електричного обладнання й автоматики на об’єктах, що почали будувати ще торік. Тобто фактично сервісна служба зайнята на 95% звичайного обсягу роботи. 

Роман Семерак зазначив, що компанія не обійшла увагою потреби українських військових, спрямувавши на рахунок ЗСУ та до волонтерського фонду по 50 тис. євро. Постійно допомагають підрозділам, де служать два співробітники. Придбали кілька автомобілів для військових, а сервісна служба за сприятливих маршрутів виконує і певну волонтерську роботу з доставляння потрібних речей туди, де вони потрібні найбільше. 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ