Елеватор

Системи аспірації, аерації й подання повітря під тиском є вкрай важливими для надійного функціонування елеваторних підприємств

Повітряна складова елеватора

Повітряна складова елеватора

Системи аспірації, аерації й подання повітря під тиском є вкрай важливими для безпечного і надійного функціонування елеваторних підприємств  

Ухвалити правильне рішення 

Робота з повітрям на кожному елеваторному підприємстві має велику кількість підводних каменів. Почати можна з того, що аспірацію здебільшого ставлять на другий і навіть на третій план після іншого обладнання. Тут збігаються бажання замовника і підрядника: перший хоче уміститись у менший кошторис, другий намагається виграти тендер і, відповідно, пропонує варіанти здешевлення проєкту. На жаль, дуже часто системи пиловидалення приносять у «жертву». Через певний час власник підприємства зрозуміє, що без аспірації нормально працювати неможливо і потрібно все ж установлювати цю систему. Однак її вартість буде значно вищою через складнощі інтеграції. От і підрахуйте: чи варто економити на аспірації, особливо якщо підприємство розташовано поблизу житлової забудови. 

Ще одна проблема — вибір обладнання. Навіть якщо замовник ретельно вивчив усі пропозиції, що є на ринку, йому важко зробити правильний вибір через брак досвіду. Саме тут може допомогти досвідчений підрядник. Однак, якщо в нього обмежена кількість власних пропозицій, він обов’язково наполягатиме на виборі «своїх» брендів і моделей навіть якщо це не зовсім оптимальний варіант замовника. З іншого боку, такі компанії, як «Агрікон», можуть запропонувати обладнання європейського, українського і власного виробництва. Що саме буде запропоновано — залежить від потреб і можливостей замовника, а також особливостей підприємства, де працюватиме обладнання. Тому від вибору партнера залежатиме об’єктивність порад під час побудови технологічних схем і вибору під них відповідного обладнання. Замовнику навіть не потрібно глибоко розбиратись в аспірації — для цього є відповідні спеціалісти, які приїдуть і все розкажуть. 

Централізовані й локальні 

Системи аспірації можна розділити на кілька типів. Наприклад, централізована система складається з одного пиловідділювача, до якого сходяться повітряні магістралі з багатьох точок забруднення. Такі системи зазвичай можна побачити на насіннєвих заводах, бо там зазвичай працюють інжинірингові компанії, які відразу проєктують систему аспірації відповідно до потреб усього підприємства. У цьому разі замовник навіть не намагається заощадити, бо виробництво насіння не терпить компромісів. З тим зібране повітря очищується і повертається у виробниче приміщення, бо тільки так можна досягти прийнятного рівня енергоефективності. Також централізована аспірація має забезпечувати можливість працювати без змішування відходів, оскільки незрідка їх потім повертають у зернову масу, щоб не втрачати вагу. 

Локальні аспіраційні системи очищують повітря в одній точці. Це може бути станція розвантаження автомобілів або якийсь транспортний вузол. Локальну аспірацію автоприймання можна оснащувати різним обладнанням. Одне з найефективніших рішень — аспіраційні стінки з однієї або двох сторін уздовж завальної ями, а також FLAP-система, що утримує пил у завальній ямі, не даючи йому підійматись вище від приймальних ґрат. Зібране повітря фільтрується, пил повертається в приймальний бункер або спрямовується на утилізацію. Вентилятори можуть розташовуватись як локально на кожну шафу, так і один на даху. У першому випадку не потрібні додаткові металоконструкції для вентиляторів, однак доступ для обслуговування незручний. 

Герметичний означає чистий 

Герметизація є обов’язковим елементом будь-якої системи знепилення. Якщо не герметизувати, наприклад, станцію розвантаження, і не забезпечити закриття воріт, ефективність аспіраційної системи у цій точці буде низькою. Елеваторники часто скаржаться, що закривання і відкривання воріт забирає час, вантажівки довше стоять всередині пункту розвантаження. Однак насправді це не є проблемою — існують ворота, що можуть швидко відчинятись і зачинятись, і жодних затримань не відбувається. Дещо складніше організовувати герметизацію пунктів вивантаження залізничного транспорту через велику кількість вагонів. Але і в цьому разі можливі проміжні рішення. 

Герметизація норій і транспортерів також є необхідним кроком, хоча й тягне за собою ускладнення доступу для їх обслуговування і ремонту. Тому краще одразу проєктувати конвеєри закритого типу, щоб потім не витрачати час і кошти на реконструкцію. 

Компресорна станція вимагає особливих умов 

Важливо правильно розташовувати компресорну техніку в компресорній станції. За роки роботи в аспірації доводилось застосовувати різні схеми. Наприклад, якщо є гвинтовий компресор, разом із ним установлюють систему підготовки повітря, кілька ресиверів, осушувач або, навпаки, спочатку осушувач, а потім ресивер. Щоб стабільно працював осушувач, схема повинна мати такий вигляд: після компресора встановлюють ресивер, потім — осушувач (абсорбційний або рефрижераторний) і далі — ресивер із підготовленим сухим повітрям. На сьогодні компресори можуть буди доволі енергоефективними внаслідок застосування частотного регулювання і власного осушувача рефрижераторного типу. Тобто для такого компресора достатньо додати один ресивер, і можна працювати. Але треба дивитись на вимоги техніки, яка споживає повітря від компресорної станції. 

Компресор не варто встановлювати на вулиці, розраховуючи на те, що він сам себе може обігріти. Для запуску потрібно, щоб навколишня температура становила +3 або +5 °С. Далі в процесі роботи власного тепла буде достатньо, однак без відповідних умов запуску не відбудеться. Тому компанія «Агрікон» будує окремі компресорні станції різного розміру відповідно до вимог виробників обладнання. 

Компресорна станція оснащується підготовкою повітря класу фільтрації G2, на вході є примусові вентилятори, що спрацьовують у разі перегрівання компресора. Також у компресорній є система підготовки повітря (обігрів), освітлення й усе інше, що необхідно для нормального функціонування компресора. 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ