Плановий підхід
ахівництво – це не станок, який сьогодні вимкнув, а післязавтра – увімкнув, вважає Борис Бєліков, генеральний директор, співвласник групи компаній Ovostar Union.
Борисе Олександровичу, розкажіть про фінансові результати компанії Ovostar Union у 2012 році.
– Компанія залучила хороші інвестиції на біржі, що дозволило достроково й успішно закінчити інвестпрограму, а також розпочати реалізацію нової – на 2013 рік. Торік продукції ми продали більш ніж на 60 млн дол., одержали прибуток близько 24 млн доларів. Таких успішних показників досягли завдяки бурхливому зростанню виробництва, в основному за рахунок продажу яйця. І сьогодні саме з бурхливим зростанням ми «боремося», тому що паралельно зі збільшенням потужностей треба встигати все інше.
Яку планку ставите на 2013 рік?
– Очікуємо зростання на 28–30% у натуральних показниках. Втім, усе залежатиме від ситуації на ринку, від дотримання планів запуску пташників на наших виробничих майданчиках.
Скільки вам знадобиться інвестицій для цього?
– За 2012 рік компанія вклала 33 млн дол. Цього року розраховуємо інвестувати 30–50 млн дол. Можливо, буде коригування в червні після зборів акціонерів, на яких обговоримо плани розвитку компанії на друге півріччя 2013 року, а також на 2014 і 2015 роки.
Скільки з цих 50 мільйонів доларів власний капітал, а скільки – позиковий?
– Наш кредитний портфель незначний: зараз близько 2–3 млн євро, а на кінець року зросте максимум до 15 млн євро. Компанія має добру прибутковість і може за цей рахунок нормально розвиватися.
Які саме проекти реалізуєте в 2013 році?
– На виробничому комплексі у Василькові приступили до монтажу елеватора, який дозволить збільшити складські потужності зі зберігання зерна на 10 тис. т (до 29 тис. т). У вересні цього року його запустимо. Плануємо на цьому майданчику до кінця року ввести в дію 5 нових пташників: два з них вже змонтовано, а три – у процесі. Це ще близько 1,5 млн додаткових птахомісць. У вересні також закінчимо проект будівництва забійного цеху. За рахунок кредиту, залученого від Landesbank Berlin AG (10 млн євро), придбаємо клітки німецького виробництва для курей-несучок. Тобто ми послідовно виконуємо інвестпрограму.
Отже, у вас строго планова економіка?
– По-іншому не виходить. Птахівництво – це не станок, який сьогодні вимкнув, а післязавтра – увімкнув, щоб заощадити електроенергію. Наприклад, щоб запустити процес, необхідно купити батьківське поголів’я птиці, і тільки через півтора року отримаємо курчат. А коли курча вилуплюється, з ним треба щось робити. Планова економіка править світом і сьогодні, тільки в іншій обгортці. І це очевидно на прикладі розвинених країн, тих таки США. Коли я ще вчився, то бачив, як працюють «червоні» директори. Так ось, вони точно знали, що рівень зарплати не має випереджати зростання продуктивності – і навпаки. Коли аналізував американську економіку, то зрозумів, що у них те саме, і їх економіка – та ж радянська економіка, тільки з іншою назвою.
Які у вас плани щодо освоєння європейського ринку? На які нові ринки хочете вийти у середньостроковій перспективі?
– Європейський ринок нам цікавий, але стратегічного завдання йти туди перед компанією не стоїть. Ovostar Union готова до європейських умов, бо і так працює за всіма євростандартами. Інша справа, чи привабливі ми для цього ринку, чи він готовий нас прийняти. Хоча українські виробники нічим не гірші від європейських. Тому нам просто принципово треба «утерти ніс Європі» і довести, що рано чи пізно ми туди прийдемо, хоч би як вони пручалися. Адже, за великим рахунком, українські птахівники не програють європейцям, а навіть випереджають багато в чому. Як і всі інші світові лідери, ми купуємо американську генетику, німецьке обладнання, ми вкладаємо у свою справу величезні ресурси, тільки менеджмент український.
Ви плануєте почати активний експорт у разі відкриття європейського ринку?
– Наше стратегічне завдання – нагодувати спочатку Україну. Для цього треба повністю «зачистити» внутрішній ринок від імпортних виробників, а потім братися за Європу. Сьогодні в Україну імпортується тільки сухий яєчний білок. Зараз ведемо переговори з найбільшою українською компанією, яка купує цей продукт, щоб вони почали з нами співпрацювати. Загалом, на експорт у різні країни відводимо максимум 10–15% виробленої продукції.
Сьогодні усі великі українські агрокомпанії прагнуть налагодити стосунки з Китаєм. Серед експортних пріоритетів компанії Ovostar Union є місце для китайського вектора?
– Так, Ovostar Union розглядає Китай як один з важливих ринків, якому в перспективі буде цікава наша продукція. Економічні темпи зростання Китаю вражають. Проте на даний момент ми більше займаємося ринками Африки та Близького Сходу. Тим більше що Китай теж цікавиться цими ринками. Слід спочатку освоїтися на тих ринках, куди китайці інвестують, а потім говорити про кооперацію з Китаєм. На найближчі рік-два у нас немає ніяких планів щодо кооперації з Китаєм.
Зараз уряд намагається реформувати систему оподаткування сільгоспвиробників. Ви підтримуєте це?
– Дієва система однозначно потрібна. У агропромислового сектора і так все забрали. Мені здається, треба переймати досвід інших країн, які підтримують експортно орієнтовані галузі. Однак, вважаю, єдиний податок треба рахувати не із землі.
Агропромисловий сектор – це дійсно локомотив української економіки. І якщо буде держпідтримка або аграріям принаймні не заважатимуть, то в секторі все буде добре.
Крім того, Україні потрібно додати державного лобізму на зовнішніх ринках. Є країни, які визнають тільки державну підтримку при виході на їхні ринки. Наприклад, США або країни арабського світу. У першу чергу потрібні сильні економічні представництва, які б активно відстоювали інтереси українських експортерів за кордоном.
Вам цікаво розвивати біогазові напрями?
Я не вірю в біогаз: багато їздив, дивився ці установки на практиці, але досі нічого обнадійливого не побачив. Отриманий на виробництві послід зараз продаємо. Розглядаємо варіант створення заводу для виробництва органічного добрива.
А стосовно виробництва енергії з посліду є низка серйозних питань. Щоб забезпечити свої підприємства електроенергією, вистачить посліду, отриманого з одного пташника. А що робити з рештою енергії? Це питання, на яке ще не знайшли відповіді. Як тільки зрозуміємо, що це реально, – зробимо.
Чи є у вас «нереальні» виробничі ідеї, які мають спрацювати через пару років?
У Європі спостерігається екологічний бум. Ovostar Union це розуміє і буде розвивати даний сегмент. Попит на екологічно чисті яйця є у багатьох інших країнах світу. Якщо ми його не задовольнимо, значить, хтось інший займе це місце. Щоб запустити цей напрямок, треба належно вибудувати весь ланцюжок – від обробітку земель для вирощування зернових до переробки. Для цього потрібно знайти правильних партнерів. Це буде невеликий проект. Якщо акціонери підтримають таке рішення, то перші кроки у виробництві екологічно чистого яйця почнемо робити до кінця 2013 року.
Віктор Хват, Національний агропортал Latifundist.com
журнал“Наше Птахівництво” липень, 2013 року
Усі авторські права на інформацію розміщену в журналі “Наше Птахівництво” та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/magazines належать виключно видавничому дому АГП Медіа та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на журнал “Наше Птахівництво”з гіперлінком https://agrotimes.ua/magazines. Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому АГП Медіа.