Елеватор

Новий сезон – нові потужності

Новий сезон – нові потужності

У поточному році очікується введення в експлуатацію нових зберігальних комплексів на понад 2 млн тонн зерна. Частина з них уже стала до роботи.

Хоча червнева спека дещо скоротила прогноз врожаю у 2019/20 МР, український агросектор має всі шанси встановити новий рекорд виробництва зернових, зернобобових і олійних. Зокрема, за оцінками Зовнішньої служби Департаменту сільського господарства США, виробництво пшениці в Україні очікується на рівні 29,1 млн тонн, що на 16% більше, ніж у 2018/19 МР, виробництво ячменю — 9,3 млн тонн, що на 22 % більше. Українська зернова Асоціація прогнозує цьогорічний урожай зернових та олійних на рівні 94 млн тонн (проти 92 млн тонн минулого року). Разом зі зростанням виробництва збільшиться й експорт, що в підсумку посилить тиск на інфраструктуру доробки і зберігання збіжжя, а також його подальшого транспортування на експортні базиси.

Поточний обсяг потужностей сертифікованих елеваторів і зернових сховищ сільгоспвиробників, за різними експертними оцінками, становить 62 млн тонн. У піковий період сезону цього явно буде недостатньо для забезпечення потреб галузі. Проблему обтяжує політика Укрзалізниці, спрямована на закриття малодіяльних залізничних станцій. Всі елеватори, розташовані в зоні їх обслуговування, практично опиняються поза перевалочною, а отже, і будь-якою іншою комерційною діяльністю, адже сільгоспвиробники навряд чи повезуть зберігати зерно туди, звідки потім його буде проблематично вивезти. Також дається взнаки пріоритетне обслуговування Укрзалізницею маршрутних відправлень зерна — під них в першу чергу виділяються вагонизерновози і локомотивна тяга. Враховуючи, що маршрутних елеваторів, тобто здатних швидко вантажити зерном повні залізничні состави у складі 54 вагонів, в Україні наразі налічується лише трохи більш ніж 70, то решта — а їх близько тисячі — також виявляються умовно працездатними, оскільки можуть чекати вагони і локомотиви тижнями. Реалії зернового ринку вимушують зерновиробників, трейдерів та експортерів і надалі будувати нові елеваторні потужності з урахуванням нових ринкових реалій. Щорічний приріст обсягів зберігання в країні оцінюється в понад 1 млн тонн, і поточний 2019 рік не є винятком. За інформацією Мін агрополітики, в цьому році до введення в експлуатацію готується 130 об’єктів зернозберігання. Більшість із них — це невеликі зерносховища на 10–30 тис. тонн фермерських господарств. Натомість потужні підприємства, що претендують йменуватися лінійними елеваторами, від початку будуються з можливістю швидкого відвантаження зерна на залізничний транспорт.

Традиційно відкриття нових елеваторів їх власники приурочують до початку літньої або осінньої збиральної кампанії з тим, щоб ті відразу почали приймати зерно нового врожаю. Скажімо, в середині червня в Роменському районі Сумської області в селі Андріяшівка введено в експлуатацію новий елеватор (на 70 тис. тонн одночасного зберігання) фермерського господарства «Урожай». Він має вихід до залізничної гілки, тобто може вантажити зерно вагонними партіями. До того ж оснащений від українського виробника. Популярність вітчизняного елеваторного обладнання у забудовників протягом останніх двох років значно зросла, що не в останню чергу пов’язане з державною програмою відшкодування 25% його вартості для всіх агропідприємств і 40% — для фермерських господарств. Ця програма діє вже третій рік і покликана надати державну підтримку не тільки сільгоспвиробникам, а й вітчизняній машинобудівній галузі. Цього року уряд започаткував ще одну програму, за якою передбачена часткова компенсація вартості будівництва нових і реконструкції наявних об’єктів зберігання й переробки зерна, за якою агропідприємства можуть отримати відшкодування 30% витрачених коштів. На її фінансування в держбюджеті передбачено 850 млн гривень, з яких забудовникам вже виплачено 364,5 млн. За підрахунками фахівців, у поточному році державна підтримка дозволить збільшити наявні потужності зберігання приблизно на 2 млн тонн.

Ще одна особливість сучасного будівництва елеваторів — це швидкість. Якщо ще кілька років тому зведення підприємства на 100 тис. тонн зберігання тривало приблизно півтора року, то тепер завдяки сучасним технологіям терміни будівництва скоротилися практично вдвічі. Так, елеватор «Урожаю» був зведений всього за 6 місяців. А введений на початку липня на Полтавщині Семенівський елеватор компанії «Астарта», розрахований на одночасне зберігання 120 тис. тонн зерна — за 9 місяців. Будівництво цього елеватора стало завершальним етапом інвестиційної програми, за якою компанія збільшила свої зберігальні потужності до 550 тис. тонн. Підприємство може виконувати сім незалежних операцій одночасно: функціонують три лінії приймання продукції з авто продуктивністю 150 тонн на годину кожна з можливістю прийому трьох різних культур, встановлено дві енергозберігальні зерносушарки з системою рекуперації тепла, які здатні забезпечити автономне сушіння двох окремих культур, працюють по дві лінії відвантаження на авто та залізничний транспорт з можливістю одночасної подачі 27 вагонів. Для цього до елеватора було прокладено близько 1,5 км залізничних колій, придбаний тепловоз та збудоване депо. Семенівський елеватор «Астарти» разом із побудованими компанією торік Яреськівським і Лутовинівським є маршрутними і можуть вантажити на добу понад 54 вагонів зерна.

Напередодні зернового сезону 2019/20 розпочав роботу річковий перевантажувальний термінал компанії «НІБУЛОН» у селі Тернівка Вільнянського району Запорізької області, будівництво якого також було проведено в рекордні строки — роботи на об’єкті почалися в жовтні 2018 року. Щоб побудувати цей об’єкт було забито близько 3500 бетонних паль та забетоновано більш ніж 29,4 тис. квадратних метрів, змонтовано 3640 тонн металоконструкцій, зведений вантажний причал завдовжки 150 м і виконано днопоглиблення близько 2 км річки Плоска Осокорівка, що забезпечує підхід суден до нього, а також оснащено навігаційним устаткуванням понад 12 км підхідного каналу. Нове підприємство скоротить витрати аграріїв області на транспортування вирощеної сільгосппродукції. Термінал дозволяє приймати 300 тис. тонн зерна на рік, що розвантажить автошляхи області на понад 12,5 тис. вантажівок щороку. Також розвантажаться і потужності залізниці, адже річковим транспортом зернові вантажі будуть напряму доставлятись на морський термінал «НІБУЛОНУ» в Миколаєві.

Звісно, наведений перелік новозбудованих елеваторів не є вичерпним. Багато зерносховищ ще перебувають у стадії будівництва і реконструкції й готуються стати до роботи напередодні осінньої збиральної кампанії. Безсумнівно, поточний рік стане одним із найпродуктивніших щодо введення в експлуатацію нових потужностей зі зберігання й перевалки зерна.  

Марк Бєлявцев

газета “АгроМаркет”, липень 2019 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ