Агромаркет

Якісний біодизель дає змогу аграріям заощадити на пальному й подовжити ресурс сільгосптехніки

Економна альтернатива

Економна альтернатива
Леонід Карбовський, директор ТОВ «Агроексперт Груп» та Леся Мігаль-Карбовська, директорка ТОВ «КАТ Біодизель»

Якісний біодизель дає змогу аграріям заощадити на пальному й подовжити ресурс сільгосптехніки.

Свого часу винахідник дизельного двигуна Рудольф Дизель сказав: «Застосування рослинних олій у майбутньому стане таким самим джерелом моторного пального, як нині продукти переробки нафти». Його слова виявилися пророчими: сучасний світ стрімко рухається від використання викопних енергетичних ресурсів до поновлюваних, а застосування біодизеля як єдиного альтернативного пального для будь-якого традиційного дизельного двигуна тільки набирає обертів. Так, якщо 2000 року вироблене за день рідке біопаливо могло замінити 187 тис. барелів нафти, то 2019-го — вже 1,8 млн барелів. Лідерами з виробництва біодизеля у світі є США та Бразилія — разом вони виробляють до 90% рідкого біопалива. Також у десятку топ-виробників входять Індонезія, Німеччина, Франція, Китай, Аргентина, Таїланд, Нідерланди й Іспанія.

Для України й насамперед для українських аграріїв використання біодизеля — питання не лише збереження довкілля, адже доведено, що застосування біологічного пального у традиційних дизельних двигунах значно знижує викиди в атмосферу вуглеводнів, оксиду вуглецю, сульфатів, ароматичних вуглеводнів і твердих частинок, а також токсичних і канцерогенних речовин. Комбінація нафтового й біодизеля для сільгосптехніки — це суттєва економія коштів і подовження життя двигуна, адже біопаливо має високі мастильні властивості завдяки особливому хімічному складу та високому вмісту кисню. Внаслідок змащення рухомих деталей двигуна, що працює на біопаливі, міжремонтний строк його експлуатації збільшується приблизно на 50%. За теперішніх умов господарювання, коли часто бракує ресурсу не лише на поновлення технічного парку, а й забезпечення поточних потреб, це є вагомим аргументом на користь «зеленого» пального.

Нині в Україні функціонують 14 біодизельних заводів, а невдовзі з’явиться ще один — на Черкащині, збудований силами корпорації «Агроексперт Трейд» за сприяння Фонду відбудови України та грантової підтримки Міжнародного валютного фонду. Новий напрям виробництва для корпорації є логічним продовженням усієї попередньої діяльності. За майже 20 років роботи на аграрному ринку компанія пройшла складний шлях від невеликого ФОП «Лавренко» до потужного гравця на ринку насіння, що пропонує якісний посівний матеріал польових культур та інші засоби агровиробництва. Нині продуктам компанії довіряють понад 5 тис. клієнтів — фермери, що працюють на власних наділах, міцні господарства, які є основними наповнювачами районних бюджетів, а також холдинги.

Завжди в пошуку

Така довіра виникла не на порожньому місці, адже компанія вкладає значні ресурси та зусилля в розвиток, упроваджує в доробку насіння передові технології, напрацьовані провідними науковцями країни. Наприклад, метод озонування насіння, який підвищує енергію проростання та стійкість сходів до стресових агрокліматичних умов і хвороб. Мікрохвильова обробка насіння пригнічує фітопатогени й шкідників, можна обійтися без передпосівного протруєння, заощадивши на отрутохімікатах, на 15–25% підвищує польову схожість і екологічну чистоту насіння.

Робоча поїздка Європою

Утім, справжній професіонал, навіть досконало вивчивши свою справу, намагається диверсифікувати виробництво, реагуючи на потреби ринку. Саме так виникли інші напрями діяльності в корпорації «Агроексперт Трейд» — виготовлення та реалізація комбікорму, реалізація міндобрив, а ще виробництво рослинницької продукції, м’яса птиці та свинини, адже компанія має власні землі й тваринництво.

Перспективне виробництво

Ідея виробляти біодизель також з’явилася як відповідь на запити аграріїв.

— Ми помітили тенденцію: приїздять до нас клієнти за посівматом і заодно цікавляться, чи є у вас добрива? А, може, у вас і пальне є? А ви могли б у нас купити ріпак, бо нині важко його продати, а ми його багато сіємо і врожай добрий зібрали, — розповідає керівник корпорації Вікторія Лавренко. — Питання добрив ми вирішили швидко — разом із компанією «Черкасихімреактив», а от щодо ріпаку довелося більше поміркувати, поспілкуватися з багатьма досвідченими фахівцями, зокрема і в галузі альтернативної енергетики. У результаті народилася ідея — виробляти біодизель. Це ж цілком логічно: ми стільки вивозимо сировини за кордон, то чому б нам її не переробляти, створюючи додану вартість всередині країни? Поготів, що це дуже перспективна справа, а головне — вигідна аграрію: не треба сушити голову, куди реалізувати ріпак: привіз на переробку й через день-два отримав біодизель, зекономив значні кошти на пальному. Ми порахували: якщо собівартість тонни біодизеля — 28 тис. гривень, а гуртова ціна нафтового дизеля — 52 тис. грн/т, то звичайне нафтове пальне з добавкою біодизеля у співвідношенні 70 : 30, яке прийнято в Україні, обійдеться в 36–38 грн/л. Дуже суттєва економія, особливо в посівну чи жнива, коли зазвичай аграріям бракує обігових коштів.

Перспективність виробництва біодизеля для України усвідомлюють не лише в корпорації «Агроексперт Трейд» і дочірній ТОВ «Агроексперт Груп», а й на рівні держави, зокрема Української асоціації відновлюваної енергетики, та відповідних структур Європейського Союзу, які вже беруть активну участь у реалізації цього проєкту.

Технології вражають

— Технології виробництва біодизеля з рослинних олій у вільному доступі немає, ними володіють лише розробники, зокрема австрійська компанія, з якою ми будемо співпрацювати та яка зобов’язується виготовити обладнання для майбутнього заводу, — розповідає директор ТОВ «Агроексперт Груп» Леонід Карбовський. — Ми відвідали в Австрії та Німеччині їхні заводи з виробництва біодизеля, побачили, як працює технологія. Вона дає змогу отримати з ріпакової олії 96% біодизеля, решта — гліцеринова фракція, яку широко застосовують у медицині й навіть в оборонній галузі, а також ріпакова макуха. Розробник обладнання зобов’язується консультувати увесь наш виробничий процес, а також протягом трьох місяців навчатиме в Австрії наших операторів виробництва біодизеля. Нині ми — на завершальній стадії погодження всіх документів із місцевими органами влади Черкаського району, де плануємо будівництво, після чого укладаємо угоду з нашими європейськими партнерами, і вони починають виготовляти обладнання для нашого заводу. Воно є різної класифікації, ми обрали найвищого класу — євро-5 для виготовлення високоякісного біодизеля.

Майбутній завод перероблятиме 30 тис. тонн ріпаку на рік, вихід ріпакової олії становитиме 15 тис. тонн — це 15,6 тис. тонн біодизеля, 400 т гліцерину й 15 тис. тонн ріпакової макухи. До речі, макуху на місці піддаватимуть грануляції — для цього заплановано встановити силоси для її зберігання й поруч — цех для гранулювання і фасування. Завод працюватиме цілий рік, лише на два тижні зупиняючись для технічного обслуговування. Для переробки ріпаку достатньо всього три оператори, які працюватимуть позмінно, адже всі процеси буде автоматизовано. Загальна кількість працівників сягатиме 12–14 осіб, ще чотири особи потрібно в секторі переробки ріпакової макухи. Так корпорація створює нові робочі місця на абсолютно безпечному для довкілля та людей виробництві.

З кожним роком вартість дизеля в Україні зростає, а нерідко спостерігається його дефіцит. Щоб уникнути кризи, нині вже й фермери на власних потужностях беруться виготовляти біодизель, усвідомлюючи всі вигоди такого пального. Утім, краще довіритися професіоналам, які гарантують якість продукції.

[email protected]

Поділитись:

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ