Овочі-Ягоди-Сад

Шукати позитив і триматися разом закликали учасники Дня картоплі від HZPC

День картоплі HZPC онлайн

День картоплі HZPC онлайн

Шукати позитив і триматися разом закликали учасники Дня картоплі від HZPC (Potato Days 2020 LIVE), який відбувся 4 листопада в онлайн-форматі. Хоча обсяг ринку картоплі фрі у світі дещо зменшився, водночас зріс попит на столові сорти та збільшилася цікавість до альтернативних напрямів використання бульб.

Potato Days  — знана подія серед картоплярів, яка традиційно на початку листопада запрошує гравців галузі з усіх куточків світу для обміну інформацією про нові сорти й технології. Цього року захід об’єднав понад 1300 учасників із 90 країн світу. Разом із відомими експертами понад тисяча гостей зібралися у віртуальній студії, щоб обговорити поточний стан та майбутнє картопляного сектору, побачити презентації зіркових сортів картоплі й надихнутися цікавими доповідями спікерів.

Захід організувала міжнародна компанія HZPC, яка займається селекцією і насінництвом картоплі ось майже 120 років. Головна селекційна станція HZPC розташована в містечку Метславієр, що на півночі Нідерландів. Компанія має в портфелі понад 70 комерційно успішних сортів картоплі, а насіннєвий матеріал експортує до більш ніж 80 країн світу. На вітчизняному ринку HZPC представляє компанія HZPC Ukraine, яка теж долучилася до участі у віртуальній студії.

Під час виступів на Дні картоплі 2020 очільники HZPC та запрошені до спілкування фермери акцентували увагу на змінах клімату, робили наголос на потребі збільшення врожайності та закликали гравців ринку до співпраці.

«До 2050 року населення Землі зросте до 10 млрд, і їх треба нагодувати», — зазначив Герард Бекс (Gerard Backx), очільник HZPC.

У компанії переконані, що зробити це можливо завдяки інноваційним сортам і сучасним технологіям вирощування. Тож під час події селекціонер Пітер Вос представив три зіркові сорти від HZPC: Камелія (із тривалим періодом спокою, що забезпечує добру збереженість бульб), Рашида (надзвичайно висока врожайність і великі бульби) та Кардима (сорт для переробки з відмінними показниками збереженості).

Зростання свіжого ринку і нові можливості

До експертного виступу під час Дня картоплі 2020 був запрошений Седрік Портер, власник і редактор видання «Світові ринки картоплі» (World Potato Markets).

На думку пана Седріка, коронавірус доволі істотно вплинув на картопляний сектор у світі. Постраждали всі ланки в ланцюжку збуту, особливо переробна промисловість та виробники, які постачають для неї сировину. Причина передусім у тому, що продаж продуктів переробки картоплі значною мірою залежить від галузі громадського харчування та HoReCa. Якщо в умовах глобальної загрози, такої як Сovid-19, робота цих закладів буде припинена, наслідки стануть катастрофічними. Узагалі, коронакриза показала, наскільки вразливим є картопляний ланцюжок збуту.

Отже, в минулому сезоні для картоплярів у країнах ЄС та США найбільшою проблемою стало саме закриття кафе та ресторанів. Вони припинили роботу, переробникам нікому було збувати картоплю фрі, тож вони зупинили купівлю сировини в постачальників. Внаслідок цього утворилися великі залишки картоплі, які було складно продати. До цього не були готові ні виробники, ні переробники.

Коронакриза особливо серйозно вплинула на ринок картоплі в Нідерландах, Бельгії, США та Канаді, оскільки саме ці чотири країни займають 90% експортного ринку картоплі фрі у світі. За даними Седріка Портера, показники експорту свідчать, що Сполучені Штати продавали на зовнішні ринки від 80 до 100 тис. тонн картоплі фрі щомісяця до коронавірусної кризи. Від березня обсяги експорту зменшилися на 20–50%. Загалом, виробництво картоплі в США скоротилося щонайменше на 5%, тоді як сектор переробки картоплі зменшився більш ніж на 10%.

В основних картопляних країнах ЄС (Бельгія, Франція, Німеччина, Нідерланди та Велика Британія) спостерігалася майже аналогічна картина: тоді як у 2019 році європейські переробники щомісяця експортували від 400 до 500 тис. тонн фрі, після початку коронакризи обсяги знизилися до менш ніж 300 тис. тонн, з плавним відновленням починаючи з липня 2020 року.

Водночас на фоні зменшення ринку продуктів переробки картоплі відбулося зростання ринку столових сортів на 10% і більше, адже населення багатьох країн мусило тривалий час харчуватися вдома і, відповідно, попит на столові сорти зріс.

Наявність значної кількості незатребуваної картоплі під час весняного локдауну спонукала промисловість до пошуку нових варіантів використання цієї сировини. Зокрема, збільшилися обсяги продажу картоплі для годівлі тварин, для виробництва картопляних пластівців та біогазу. Цікавим також виявився напрям виготовлення пластику з картоплі. Звісно, ці канали збуту не є основними, але вони допомагають зменшувати тиск на ринок, тож є надзвичайно важливими.

Пандемія Сovid-19 лише набирала обертів, коли фермери північної півкулі збиралися висаджувати картоплю. Тож виробники в ЄС та Північній Америці висадили більше столових сортів з огляду на більшу потребу ринку в них. Водночас європейські фермери в минулому сезоні відвели під картоплю більші площі, тож нині мають наслідки у вигляді низької ціни та збираються зменшити обсяги у 2021 році. Виробництво зросло приблизно на 4% порівняно з минулим роком, оскільки збільшення площ під картоплею у Франції та Німеччині перекрило незначне зменшення обсягів вирощування в Нідерландах та Великій Британії. Натомість американські фермери посадили менше і у 2021 році збираються повернутися до попереднього рівня.

Хоч би як не склалися обставини, на думку Седріка Портера, картопля лишатиметься важливим елементом харчування людей в усьому світі. «Якби її віднайшли недавно, то неодмінно назвали б суперфудом. Адже бульби не містять жиру, цукру, глютену, натомість вони багаті на клітковину, вітаміни С і В6 , калій. У них доступна ціна, а використання — доволі універсальне. Зрештою, картопля просто смачна».

Марія Михно

журнал “Плантатор”, листопад 2020 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “Плантатор” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ