Техніка
Головне:
Техніка

Без пілота

The Ukrainian Farmer
Джерело:
The Ukrainian Farmer
Поділитись:
Без пілота

Автономні машини вже розпочали свій шлях до фермерів, і сьогодні велика їх кількість проходить завершальні етапи польових випробувань.  

Коли кілька років тому у світі почали з’являтись автономні сільськогосподарські машини, мало хто вірив, що в найближчі років десять вони працюватимуть на полях нашої планети. Однак сьогодні це вже не здається далеким майбутнім: навпаки, є впевненість у швидкому початку експлуатації безпілотників. Щонайменше виробники здебільшого готові до їх виробництва, і саме тепер вирішують, де б розпочати практичне тестування, щоб це нікому не заважало і не йшло всупереч закону. За словами представника однієї відомої у світі компанії, безпілотні машини швидше з’являться в Україні або Казахстані, ніж у Європі. І це зрозуміло, бо в нас є великі поля й малозаселена сільська місцевість, тоді як у європейських країнах їх експлуатація пов’язана зі значно більшою кількістю ризиків. 

Continental створює власного автономного робота  

Платформа Contadino від компанії Continental

Серед нових автономних машин слід відмітити платформу Contadino від компанії Continental. Це невеликий повністю автономний робот, який може бути застосований для висіву, прополювання, обприскування, удобрення та контролю за станом поля. Залежно від виконуваних завдань робот оснащується відповідним знаряддям. Модульна конструкція забезпечує максимальну гнучкість щодо розміру інструменту й ширини колісної бази, а також спрощує та пришвидшує обслуговування. 

Робот оснащено сканером Lidar, радаром, точною навігаційною системою RTK GPS, камерою й ультразвуковим сенсором. Ці датчики забезпечують точне виявлення та класифікацію об’єктів, а також навігаційну точність до 3 см. Робот здатен працювати як самостійно, так і в складі групи. Транспортування до поля здійснюється причепом, який також функціонує як станція зарядки та заправки насіння, добрив або ЗЗР. Безпосередньо виконання технологічних операцій не вимагатиме постійного контролю з боку людини. 

Доступний роботизований трактор Yanmar 

Роботизований трактор Yanmar

Мабуть чи не найдоступніший трактор-безпілотник пропонує японський виробник тракторів Yanmar. Він і далі перетворює звичайні трактори на автономні машини. У Японії вже працюють 50 таких безпілотних тракторів. 

Перетворити звичайного трактора на робота коштує недорого. Ціна серійної моделі потужністю 113 к. с. збільшується тільки на 20% (на 10 тис. євро). За ці гроші фермер уже сьогодні може отримати автономну машину, що здатна виконувати польові роботи. Більшість тракторів, що вже працюють у Японії, беруть участь у вирощуванні рису, обробці рослин і сівбі. 

Yanmar пропонує дві версії. Перша — це трактор-робот, що працює повністю самостійно після того, як ви дали чітке завдання трактору через вбудований планшет. З другою версією можна використовувати автономний трактор як «другий номер», що буде йти слідом за ведучим трактором і виконувати ту саму роботу. 

Модернізація містить установлення GPS-приймача разом із чотирма датчиками, які сканують навколишнє середовище щодо перешкод, людей чи тварин, щоб трактор міг зупинитись і не завдати нікому шкоди. Самі датчики — це дві лазерні камери та два ультразвукових датчика з боків (на висоті входу в кабіну). Крім Японії перші версії роботів працюють у Південній Кореї та Таїланді. 

iTarra представила багатофункціональний автономний трактор 

Ірландський безпілотний трактор iTarra

Ірландський автономний трактор iTarra призначений для фермерів, які бачать свої майбутні машини безпілотними та з електричним приводом. Машина поки що є прототипом, хоча від серійного зразка мало чим відрізняється. Трактор оснащено дизельним генератором, який видає до 110 кВт електроенергії для живлення приладів і рушіїв. Гумові гусениці приводяться в рух гідростатичним приводом, максимальне тягове зусилля — 12 т. Наступна версія, однак, матиме потужніший дизельний генератор від Caterpillar — близько 250 кВт вже з електричним приводом для гусеничного шасі. 

Автономна система навігації була розроблена спільно з TopCon і працює із системами GPS та камерами. Точність водіння забезпечується на рівні 2 см. Також виробник передбачив можливість дистанційного керування. Стандартна навіска була замінена швидкозйомною системою з електромагнітними замками. Це дає можливість під’єднувати обладнання самостійно, без участі оператора. Хоча для підключення силових й управляючих кабелів людина все одно потрібна. Щоправда, в майбутньому цю операцію також автоматизують. Попередня вартість такого автономного трактора становить 150 тис. євро. 

DOT 

Ірландський безпілотний трактор iTarra

Канадський виробник автономних платформ також практично готовий до серійного виробництва своїх машин. Відпрацьовано алгоритми роботи із зерновими сівалками, обприскувачами та розкидачами добрив. Також розпочато тестування зернового бункера-перевантажувача й просапної сівалки. Перспективи цих машин досить цікаві, бо оснащуються дизельними двигунами й не обмежені зарядом акумуляторів, як більшість схожих продуктів. Тому за потреби ніхто не заборонить збільшити потужність платформ до рівня, необхідного для важких ґрунтообробних операцій. 

Улітку 2019 року машини успішно показували свої можливості в США на демонстраційному дні в Університеті Арізони в Марікопі. Враховуючи, що Raven став власником контрольного пакета акцій компанії DOT і збирається активно інвестувати саме в автономні технології, потрібно вже найближчим часом очікувати виходу цих машин на ринок. Також є інформація, що Україна одна з перших у Європі побачить ці машини вживу. 

Автономний електротрактор John Deere 

Фантастичний концепт від John Deere

Нова концепція автономного трактора John Deere — це дуже компактний тягач із вбудованою навіскою. Трактор спирається як на власні рушії, так і на причіпне знаряддя, і йому вистачає однієї вісі. Трактор має загальну потужність майже у 700 к. с. і може бути оснащений гусеничними або колісними рушіями. Залежно від виконуваної роботи трактор-тягач можна довантажувати баластом від 5 до 15 т, щоб уникнути зайвого ущільнення ґрунту. Завдяки електроприводу немає шкідливих викидів, а рівень шуму надзвичайно низький. До переваг також слід зарахувати низькі витрати на спрацювання й обслуговування. Відкритим є питання живлення електроприводів, яке може відбуватися від акумуляторів або дизельгенератора. Проте для концепту важливіше було показати автономність машини, що досягається сенсорами, камерами та навігаційною системою. 

Австралійський робот-обприскувач (фото зверху)

SwarmFarm Robotics запустив у комерційне виробництво робота-обприскувача, який здатен зробити рослинництво ефективнішим і більш екологічним. Робот регулюється за висотою, має просту конструкцію й може використовуватися на різних культурах: від деревних культур і овочів до цукрової тростини, бавовни й інших. Принципово робот є платформою, яку можна оснащувати різним приладдям. В Австралії існує проблема стійких до гербіцидів бур’янів, і це досить часто потребує локального впливу. Тож вигідніше відправити робота в задану точку, тим більше, що той має невелику вагу й не створить непотрібного ущільнення ґрунту. 

На початкових етапах комерційної експлуатації компанія SwarmFarm Robotics зосередить свою увагу на центральному регіоні Квінсленду, співпрацюючи з садівниками, виноградарями та виробниками бавовни. Надалі планується розширити функціонал платформи, щоб вона могла працювати з іншим знаряддям. 

Володимир Огійчук

журнал The Ukrainian Farmer, січень 2020 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Інші статті в цьому журналі
Джерело:
The Ukrainian Farmer
Поділитись: