Агромаркет

Антикризові стратегії на різних етапах розвитку компанії докорінно відрізняються. Що слід мати на увазі?

Усе, що нас не вбиває…

Усе, що нас не вбиває…

Антикризові стратегії на різних етапах розвитку компанії докорінно відрізняються. Що слід мати на увазі?  

Перезавантаження напередодні нового сезону може стати для компанії чудовим стимулом для перегляду подальшої стратегії розвитку. Втім, на кожному його етапі свої цілі і завдання (те, що потрібно молодому бізнесу, може додати проблем старому). Тому це важливо враховувати. Наразі є чимало теорій щодо етапів розвитку компанії, та загалом вони можуть бути зведені до п’яти основних. 

З’ясувати «свій етап» 

Усе бере свій початок з ідеї — скажімо, «займатися вирощуванням органічної спельти на експорт» чи «організувати екоферму для виробництва равликів» (варіантів може бути безліч, і якісь із них не отримають належної реалізації). Втім, щойно підприємство візьме в обробіток свої перші гектари ріллі, починається його етап ДИТИНСТВА. Завдання цього етапу просте: треба рости (через закупівлі техніки, набір нового персоналу, розбудову інфраструктури). Як показує практика, структура підприємства на цьому етапі неформалізована або ж децентралізована, комунікації носять здебільшого особистісний характер, а рішення ухвалює особисто власник. Та коли виникають перші проблеми керованості й очільник підприємства починає тонути в операційних процесах, виникає нагальна потреба «щось змінювати». Саме тоді у компанії починається ПІДЛІТКОВИЙ етап розвитку. Зауважу: всі описані обставини жодним чином не залежать від розміру земельного банку — нехай у когось із сільгоспвиробників в обробітку 1000 га, а в іншого — 10 000. 

Головне завдання підліткового етапу — подорослішати, зокрема перейти від ручного управління до системного, професійного, а разом із тим — структурувати свою діяльність і підвищити ефективність. 

Перехід до системного менеджменту виводить компанію на етап ЗРІЛОСТІ, коли всі процеси налагоджено, структуру централізовано, є система мотивації, комунікацію формалізовано, а рішення — системні та зважені. Ефективна діяльність починає приносити вільні кошти (на дивіденди, дорогі машини, нові офіси тощо). Із поступовою централізацією виникає чітка ієрархія влади. Однак через надмірну бюрократизацію (читай: страх втратити контроль) бізнес втрачає гнучкість і… починає старіти. 

На етапі СТАРОСТІ компанії мають негнучку централізовану структуру, комунікація суто формальна та скерована зверху вниз. Акцент зміщується з результатів до процесів і знову до людей (але якщо на етапі дитинства люди цінувалися за відданість ідеям власника, то на етапі старіння люди цінуються за вміння сподобатись керівництву). Етап старості може протікати дуже довго, допоки крутиться за інерцією маховик прибутків, допоки у компанії складаються сприятливі умови (от, приміром, в останні роки з високою врожайністю та високими цінами на продукцію), або ж допоки є донор, готовий вкидати в компанію додаткові кошти. 

Чотири кризи розвитку компанії 

Протягом своєї появи і розвитку компанії зустрічаються з чотирма кризами. І кожна може стати фатальною. 

Перша — це криза народження. Мільйони компаній так і не народилися, а ідеї так і залишилися ідеями через те, що хтось не наважився зробити перший крок. 

Друга — це криза підліткового етапу. Якщо компанія не систематизується, вона так і залишиться залежною від одноосібного керування. Бізнес, що не пережив цю кризу, нагадує 30-річного парубка, який досі живе з мамою і не може нічого вирішувати без її дозволу чи схвалення. 

Третя — це криза старіння, коли компанія зупиняється в розвитку і, намагаючись підвищувати ефективність, починає втрачати свій дохід. 

Четверта — це криза виживання. Якщо вчасно не зупинити процес старіння і не повернути компанію на етап стабільності, вона проходить свою «точку неповернення». І вже тоді подальше підтримання життєдіяльності дорого коштуватиме (а часом навіть не матиме жодного логічного сенсу). 

Друга і четверта кризи є найважчими, оскільки потребують великої сили волі і терпіння від власника. 

Як допомогти на етапі дорослішання 

Підліткова криза компанії дуже нагадує аналогічну кризу, з якою зустрічається в своєму житті кожна людина. 

Серед основних проблем підліткового періоду можна виділити: 

• внутрішнє відчуття та впевненість у тому, що ти вже дорослий, хоча розвиток мозку, тіла та нервової системи ще дитини; 

• невідповідність сприйняття свого тіла і його реальних розмірів (підлітки часто незграбні і травмуються); 

• відсутність навичок та досвіду дорослого життя, недостатній досвід самостійності; 

• впевненість у тому, що ти можеш все і дорослі тобі не потрібні, бо вони «нічого не розуміють у сучасному житті».

Аналогічні «складнощі перекладу» виникають і між власником та компанією. Підлітковий період розвитку характеризується тим, що в компанії: 

• недосконалі системи обліку та звітності; 

• відсутня система ухвалення рішень; 

• відсутня організаційна структура, посадові інструкції та незрозуміла підзвітність; 

• відсутня система планування та бюджетування; 

• відсутня система керування винагородою за працю. 

У результаті компанія зустрічається з наступними проблемами: 

• відчуття непереможності (тільки сприятливі можливості); 

• розфокусування (велика кількість пріоритетів і завдань); 

• хто що робить і скільки за це отримує визначає власник; 

• відсутня дисципліна; 

• мала увага до деталей; 

• відчуття втрати контролю; 

• втомленість від операційної діяльності; 

• неприйняття іншої точки зору; 

• незамінність керівника. 

Подолати кризу перехідного віку допоможе систематизація діяльності компанії. На цьому етапі для підвищення ефективності керування бізнес-процесами власники звертаються до організаційних консультантів — для створення системи управлінської звітності, системи ухвалення рішень та бюджетування. Упорядкованість і цілісність спонукатиме вдосконаленню діяльності й розвитку компанії. Детальний алгоритм проходження цієї кризи було описано 2019 року в серпневому випуску газети «АгроМаркет». 

Зупинка в рості означає початок помирання  

Чарль Гау

Як повернути молодість 

Старіння організації пов’язане з втратою гнучкості. Замислитися про кардинальні зміни варто вже тоді, коли в компанії виникають такі симптоми: 

• надмірна зацикленість на штатній структурі (і, як наслідок, надлишковий персонал в компанії); 

• терпимість до некомпетентності (рівна оплата праці на однакових посадах, незалежно від результату); 

• надмірна бюрократизація й ускладнені управлінські процедури (акцент на формі, а не на суті); 

• застаріла організаційна структура (відсутність реагування на поточну ситуацію); 

• паралізована ієрархія повноважень, коли всі повноваження тягнуться нагору, а відповідальність спускається донизу в ієрархії компанії; 

• недостатня кількість конкретних цілей або ж узагалі їхня відсутність: робота заради роботи; 

• нетерпимість конструктивних конфліктів і небажання чути про проблеми; 

• надмірна централізація і, як наслідок, руйнування ініціативи на місцях;

• супротив змінам і побоювання погіршити поточну ситуацію, розворушивши те, що й так працює; 

• зниження чи сповільнення інноваційності. 

Якщо якісь зі згаданих симптомів з’явилися в вашій компанії, це означає що вона потребує підвищення гнучкості. Слід максимально спрощувати діяльність, відмінити непотрібні правила і процедури, збільшити рівень децентралізації, передати повноваження і відповідальність на місця — тоді організаційна структура стане більш горизонтальною. Акцент має бути зроблено на тих працівниках, які дають результат сьогодні, незалежно від їхніх здобутків вчора. Зміни та інновації мають генеруватися постійно. Другої молодості компанії можуть надати нові проєкти чи напрями. 

*** 

Розробляючи стратегію компанії, обов’язково зважайте на етап її розвитку, оскільки стратегії на різних етапах докорінно відрізняються. 

Якщо ваша компанія перебуває на етапі росту і дорослішання, ваша стратегія — систематизація та підвищення ефективності. На етапі стабільності впроваджуйте інновації та запускайте нові проєкти. А от якщо, на жаль, компанія втратила гнучкість та почала старіти — спрощуйте все та відмовляйтеся від зайвого. 

Для визначення етапу розвитку можна здійснити організаційну діагностику своєї компанії. Про те, для чого потрібна і як проводиться організаційна діагностика компанії, читайте у наступному номері AgroTimes. 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ