Агромаркет

Антимонопольний комітет бере під контроль орендарів землі?

Антимонопольний комітет бере під контроль орендарів землі?

Територіальні органи АМК почали самостійно збирати інформацію про орендарів землі за допомогою письмових запитів. Постає запитання щодо правомірності та процедури таких дій.

 

Антимонопольний комітет України контролює дотримання суб’єктами господарювання правил добросовісної конкуренції, які здійснюють свою діяльність на певних ринках, це випливає із Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Основним повноваження АМКУ є розгляд заяв про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема з власної ініціативи і, як наслідок, накладення санкцій. Із правової точки зору, ринок оренди земель можна визначити як організаційно-правовий механізм, що створює передумови для набуття земельних ділянок у власність чи користування та передачі прав на них, опосередковує перехід земельних ділянок і прав на них від однієї особи до іншої, а також гарантує непорушність набутих прав на землю. На основі дослідження даних, отриманих за допомогою запитів, АМКУ обстоює позицію, що ринок оренди земель сільськогосподарського призначення, передачі земельних ділянок у користування функціонує в Україні, і застосування до нього антимонопольного (конкурентного) законодавства можливе з урахуванням земельних правовідносин і земельного законодавства.

 

Щодо того, як діяти орендарям у ситуації, коли органи АМКУ збирають інформацію про орендарів землі за допомогою письмових запитів, то, звичайно, для уникнення будь-яких ризиків рекомендовано виконувати вимоги державних органів і дотримуватися положень чинного законодавства України для уникнення в подальшому накладення стягнень. Ця теза стосується того, що здебільшого АМК України накладає стягнення за невиконання законних вимог, які вони здійснюють відповідно до передбачених законодавством повноважень.

 

Разом із тим, трапляються випадки, коли органи АМКУ неправомірно застосовують стягнення до суб’єктів (орендарів). Так, відповідно до положень статті 55 Конституції України кожному гарантовано право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. У будь-якому разі рішення, що прийняті АМКУ щодо суб’єкта господарювання, можуть бути оскаржені ним у судовому порядку.

 

Для застосування санкцій і накладення стягнення АМКУ зобов’язаний зібрати докази, які будуть свідчити про порушення антимонопольного законодавства. До того ж орендарям необхідно проводити їх перевірку щодо допустимості й оспорювати ті докази, що не є належними, а саме: узагальнення АМК, дослідження ринків, які проводить АМКУ, узагальнені відомості щодо ринків, отримані від інших суб’єктів господарювання тощо. У разі накладання стягнення насамперед необхідно звертати увагу на правомірність і підставу його застосовування, чи це норма закону чи підзаконного нормативно-правового акта, чи є він чинним на момент накладення стягнення. У рішенні має бути чітко зазначено підставу застосування стягнення, правопорушення, яке було вчинено суб’єктом (орендарем) і на підставі якого нормативно-правового акта це стягнення було застосовано до суб’єкта. Зауважимо, що для уникнення будь-яких негативних наслідків необхідно приділяти значну увагу в разі подання органам АМКУ письмової відповіді на отриманий запит, щоб не зазначити нічого зайвого та відповісти суто на конкретно поставлені запитання.

 

Свою правову позицію (захист) слід побудувати на принципах, що стосуються повноважень державних органів й обов’язків доказування. Так, під час перевірок можна застосовувати такі положення Конституції України:

 

  • державні органи та їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень й у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19);
  • ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством (ч. 1 ст. 19);
  • право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом (ч. 1 ст. 42);
  • держава чи орган місцевого самоврядування зобов’язані відшкодувати матеріальну та моральну шкоду, завдану незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю таких органів чи посадових осіб (ст. 56);
  • зворотна дія законів у часі (ст. 58).

 

Звертаємо увагу на норму статті 62, яка вказує на те, що обов’язок по доказуванню лежить на державних органах і тому, вони повинні доводити, що субєктом (орендарем) було вчинено порушення антимонопольного законодавства. Також зазначимо, що докази, які отримані незаконним шляхом, не можуть бути використані, так як і припущення (Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов’язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину.Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь, – стаття 62 Конституції України).

 

Таким чином, ураховуючи особливості земельного законодавства та правові позиції й повноваження АМКУ, під контроль потраплять саме орендарі земельних ділянок. Проте, на нашу думку, підконтрольні АМКУ лише ті, хто орендує велику кількість землі у певному районі (понад 35%), зокрема за допомогою пов’язаних осіб. У зв’язку із цим, слід буди готовими до перевірок органів АМК України, отримання запитів, відповідь на які є обов’язковою.

 

 

Дмитро Навроцький, юрист ПФ «Софія»

 

Дмитро Навроцький, юрист ПФ «Софія»

 

 

 

 

 

 

 

 

Усі авторські права на інформацію розміщену в газеті АгроМаркет та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.

При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на газету АгроМаркет  з гіперлінком https://agrotimes.ua/journals.

Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

 

 

 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ