Пропускна здатність «зернового коридору» збільшилася до січневого показника
З початку роботи «зернового коридору» кількість суден, що прибувають до українських портів зменшилась в середньому з 6 до 2,8 на день.
Про це на своїй Фейсбук-сторінці повідомив керівник Моніторингової групи Інституту Чорноморських стратегічних досліджень, головний редактор BlackSeaNews Андрій Клименко.
Варто зазначити, що Моніторингова група розглядає показник середньої кількості суден, що прибувають за день до портів Одеської області в рамках «чорноморської зернової ініціативи» як один з індикаторів рівня воєнних ризиків в Чорноморському регіоні.
У вересні 2022 він дорівнював 5,9 суден на день;
в жовтні 2022 року – 5,1;
в листопаді 2022 року – 3,3;
в грудні 2022 року – 3,2 суден на день;
в січні 2023 року – 2,8;
в лютому 2023 року – 2,5;
в період 1-10 березня 2023 – 2,8 суден на день.
В листопаді 2022 року відбулося скорочення майже в 2 рази кількості суден, що отримували дозволи Спільного координаційного центру в Стамбулі на виконання рейсів в напрямку українських портів.
Це сталося після того, як 29 жовтня 2022 року відбулася атака повітряних та морських безпілотних апаратів на військові кораблі Чорноморського флоту росії в Севастопольських бухтах, внаслідок якої декілька кораблів отримали пошкодження. В той же день росія оголосила про призупинення своєї участі в «зерновій угоді» під вигаданим приводом щодо пошкодження кораблів Чорноморського флоту і (нібито) цивільних суден, залучених до гарантування безпеки «зернового коридору».
Останнє було стовідсотковою вигадкою, оскільки ані російські військові кораблі, ані вигадані «цивільні судна» насправді не беруть в цьому жодної участі.
Проте коли ООН і Туреччина після цього заявили, що домовленість все одно залишається чинною, і інспектори ООН та Туреччини продовжили огляд суден та надання їм дозволів на продовження руху без участі представника рф, міноборони рф оголосило, що росія відновлює участь у чорноморській зерновій ініціативі.
Зменшення з 5-6 до 2,5 – 3-х кількості суден, які щоденно вирушають «зерновим коридором» з протоки Босфор, є свідомою політикою росії, якій не може подобатись успішний експорт українського зерна та відповідні додаткові доходи українського бюджету, що спрямовуються в тому числі на фінансування війни проти рф.
Тобто блокування «зернового коридору» залишається невід’ємною складовою путінського плану війни.
Єдиним фактором, що примушує рф погоджуватися на подовження українського морського експорту зерна залишається побоювання росії кардинально зіпсувати відносини з президентом Туреччини, для якого це успішний глобальний лідерський проект (та прибутковий економічний проект власне для Туреччини).
Статистика прибуття суден за українським зерном в березні 2023 поки не дає підстав прогнозувати, що рф не буде погоджуватись на чергове подовження зернових угод після 18 березня 2023. Однак це не відміняє рекомендації Моніторингової групи Інституту Чорноморських стратегічних досліджень, що Україна та цивілізований світ мають бути готовими до будь-якого сценарію розвитку подій.
Раніше добова кількість виходів суден «зерновим» коридором впала до антирекордного показника.