Що дає агробізнесу соціальна відповідальність?
Соціальна відповідальність бізнесу не має прямого юридичного визначення, хоча є дотичною до багатьох законів, як, наприклад, «Про працю», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про захист прав споживачів» тощо. Та чи можна назвати бізнес, який просто діє в межах закону, соціально відповідальним? Як на мене, соціальна відповідальність – це швидше про етику й совість, аніж про якісь юридичні формальності.
Дуже часто, коли підприємство виходить за межі суто виконання норм законів (виготовлення якісної продукції, належні умови праці, виконання екологічних норм) і, наприклад, виділяє кошти на ремонт школи, дитсадка чи дороги, допомагає багатодітним сім’ям, пенсіонерам тощо, таку соціальну відповідальність ставлять в одну площину з благодійністю. Втім, я дуже люблю фразу Генрі Форда: «Благодійність, яка не ставить собі за мету зробити себе непотрібною, не виконує своєї місії».
То де ж межа між соціальною відповідальністю й благодійністю? В «Агроекології», наприклад, позиція дещо дотична до думки Генрі Форда, адже наше підприємство безперервно розвивається і, відповідно, створює нові якісні робочі місця. У кожному селі, де ми орендуємо землю, є об’єкти, на яких працюють місцеві мешканці. Там забезпечені хороші умови праці й достойна зарплата, втім, взамін від працівника вимагається неабияка віддача і професіоналізм. Людина не лише повинна бути спеціалістом у своїй сфері, а й розділяти підходи керівництва до ведення саме органічного бізнесу, адже це певна філософія, спосіб мислення.
Ми працюємо таким чином, щоб максимально заохотити молодь до роботи на нашому підприємстві і сповільнити процес урбанізації в нашій місцевості. Для цього підприємство налагоджує взаємодію з усіма віковими категоріями населення. Тобто робота вибудувана таким чином, щоб іще змалку діти знали про наше підприємство і мали бажання працювати тут.
Зокрема, одна з нещодавніх наших ініціатив – конкурс дитячих малюнків. Найменші учні трьох шкіл стали першопрохідцями. Малюки були переповнені емоціями від візиту на підприємство, і ми запропонували їм висловити їх мовою малюнку. Участь у конкурсі взяли учні 1-4 класів. Загалом на конкурс надійшло 49 робіт від 34 дітей. А нагороджувати переможців будемо напередодні дня Святого Миколая.
Крім того, «Агроекологія» регулярно проводить для учнів екскурсії і знайомить їх із робтою підприємства, з виробництвом екологічно безпечної сільськогосподарської продукції, принципами корисного харчування, збереження довкілля та раціонального використання природних ресурсів.
Разом з тим, ми взаємодіємо і з пенсіонерами, багато з яких – наші колишні співробітники та орендодавці. Ми допомагаємо їм фінансово, надаємо безкоштовні юридичні консультації тощо. Крім того «Агроекологія» завжди бере участь у днях села та бере на себе чималу фінансову складову проведення свят.
Великою перевагою «Агроекології» в контексті соціальної відповідальності, як на мене, є те, що підприємство забезпечує людей не лише роботою й доходами, а ще й чистими повітрям, водою, здоровими продуктами харчування, адже не вливає в землю тонни «хімії». Це також сприяє тому, що люди менше тікають із села в місто, й такий ефект справді відчутний – це ми можемо порівняти з сусідніми селами.
Що дає нам соціальна відповідальність? По-перше, розвиваючи інфраструктуру, турбуючись про екологію, ми скорочуємо відтік молоді з села, а отже, маємо більше шансів отримати в майбутньому кваліфікованих співробітників. По-друге, підприємство орендує землю, і від якості комунікації з людьми залежить якість цієї співпраці, що особливо важливо напередодні відкриття ринку землі.
Тому я вважаю, що соціальна відповідальність – це не благодійність, а складова успіху бізнесу. Не може бути господарство успішним у занепадаючому селі. Це взаємозалежні речі, які повинні розвиватися паралельно.