Переваги досвіду
У середині вересня компанія Fliegl організувала масштабний День поля поблизу свого заводу в с. Абда (Угорщина). Гості вкотре побачили, що цей сімейний бізнес, який протягом останніх десятиліть демонструє потужний розвиток, має великі перспективи.
Уперше автору цих рядків довелося побувати на заводі Fliegl Abda ще 15 років тому, і зміни, що відбулися за цей час, вражають. Сам завод перебудовується й модернізується, оснащується сучасним обладнанням, будуються нові приміщення. Так, приїзд гостей збігся з відкриттям повністю автоматизованого операційного складу. Ця інвестиція дала підприємству змогу працювати ще ефективніше завдяки автоматизації процесів, оптимізації внутрішньої логістики й об’єктивного контролю витрат. Загалом про ефективність компанії свідчить і значно розширений модельний ряд техніки.
Під час польової демонстрації гості побачили понад два десятки різних машин: від причепів і платформ до навісного обладнання та спеціалізованих агрегатів із різним функціоналом. Особливу увагу приділили демонстрації агрегатів для внесення рідких органічних добрив. Було показано роботу внесення у вузькі борозни, а також за допомогою комбінованих штанг і подвійними дисковими секціями. Перший варіант більше придатний для підживлення полів із багаторічними травами. В другому випадку рідину повністю вкривав шар ґрунту, що перешкоджає втратам азоту й не створює дискомфорту для мешканців навколишніх сіл.
Основною машиною для роботи з рідкою органікою є бочка об’ємом 18 м., яка потребує 300-сильний трактор для агрегатування. Вона оснащується 12-метровою штангою з розподільним шнеком і башмачними розподільниками для внесення рідини безпосередньо в ґрунт. Унаслідок притискання розподільники прорізають вузьку борозенку завглибшки 3–5 см (залежно від ґрунту), куди потрапляє добриво. Мінімальна норма внесення рідини — 2 м./га.
Шнек-розподільник обертається 40 сек уперед, а потім 20 сек назад. Такий алгоритм необхідний, щоб тверді частки, що не можуть пройти крізь розподільчі трубки, не створювали перешкод, і за кілька циклів просувалися до краю шнека, де встановлено місткість для збирання негабаритних твердих предметів. Для очищення місткості передбачено широку засувку з ручним або гідравлічним відкриванням (залежно від побажань покупця).
Розподільник гноївки інтегрували в раму, що робить її конструкцію жорсткішою та стійкішою. Кріплення штанги до рами причепа зароблено через перехідну конструкцію. За потреби можливе кріплення на 4-точкову навіску, щоб забезпечити можливість одночасної культивації ґрунту.
Бочка вакуумно-помпова, у разі заповнення використовується вакуум, за внесення добрив — розвантаження використовується надлишковий тиск. Насос Turbofuller забезпечує процес заповнення через систему Elephant — поворотну трубу великого діаметра, що за формою нагадує хобот. Тобто бочка може під’їхати до лагуни, опустити трубу й завантажитись. Завантаження 18-кубової бочки триває всього 7–8 хв. Якщо використовувати тільки вакуумний насос, завантаження відбуватиметься близько 15 хв.
Підвіска Gigant Plus забезпечує високий рівень стабільності бочки, і штанга може точно копіювати рельєф поля. Підвіска не потребує обслуговування, бо тут немає точок змащування. Інколи треба змащувати тільки поворотні шворні передньої та задньої осей. До речі, система поворотних осей забезпечує копіювання траєкторії трактора, що значною мірою зменшує площу ущільнення. Широкі колеса великого діаметра максимально розподіляють навантаження на ґрунт. Для безпечного пересування дорогами загального призначення всі моделі цистерн для внесення рідкої органіки комплектуються пневматичною гальмівною системою.
Саму місткість виготовляють безпосередньо на зводі в с. Абда, а остаточне збирання відбувається в Німеччині на заводі Fliegl Muhldorf. Бочки (як і багато інших деталей рам і кузовів) відправляють на гаряче цинкування в Австрію, бо в себе таку операцію робити не вигідно через економічну недоцільність. Крім того, для організації цинкування потрібно отримувати велику кількість екологічних допусків, що також складно й дорого.
Для внесення твердих органічних добрив Fliegl пропонує серію причепів ADS та ASW загальною вагою від 6 до 29 т. Функціонально моделі схожі, бо в кожній із них використовується горизонтальна система розвантаження з рухомою підлогою та рухомою передньою стінкою. Рухома частина підлоги займає передню половину кузова, і під час вивантаження разом із передньою стінкою рухається назад. Коли підлога дістається заднього борту, окремо починає рухатися передня стінка, яка остаточно виштовхує вантаж. Це дає можливість використовувати причепи не лише для внесення твердої органіки, а й для перевезення вантажів із наступних їх вивантаженням у приміщеннях із низькою стелею.
У всіх моделях ASW шасі може рухатися вздовж рами причепа в межах 80 см. Це потрібно для того, щоб забезпечити навантаження на зчіпний пристрій і задню вісь трактора. Коли трактор рухається в умовах поганого зчеплення або на крутих підйомах, розвантажена задня вісь буде погано передавати крутний момент і може буксувати.
На великих моделях підресорене дишло можна перевертати, щоб чіплятися до трактора через верхній або нижній зчіпний пристрій. Потужність тракторів для роботи з причепами ASW не перевищує 220–250 к. с. Робоча швидкість під час розкидання — 6–8 км/год.
Причепи є досить універсальними, бо для зміни їх призначення достатньо тільки встановити інший адаптер. Наприклад, замість розкидача можна встановити перевантажувальний шнек і таким чином перетворити причеп на бункер-перевантажувач. Також європейські фермери часто використовують модель ASW для перевезення сінажу та силосу. Для цього ззаду чіпляють звичайний борт із гідравлічним відкриванням. Така концепція дає змогу заощадити купу грошей, бо один причіп можна використовувати для різних операцій. Задні адаптери замінюються досить швидко й просто, це можуть зробити механізатори без допомоги сервісних спеціалістів за одну годину. Вартість трьох окремих причепів буде в рази вищою, ніж один причеп із комплектом адаптерів. Фермери під час замовлення так і кажуть — мені потрібен «комплект»!
Ще одне цікаве рішення для українських фермерів — це дискова пилка WoodKing Classic для обрізання гілок. Її можна встановлювати на фронтальний або телескопічний навантажувач, щоб її увімкнути, потрібен один гідровихід подвійної дії та безнапірний злив. Зазвичай такими інструментами обрізають гілки вздовж доріг, проте аграріїв більше цікавить контроль насаджень навколо полів. Особливу зацікавленість агрегат може викликати у тих фермерів, що заготовляють деревину для виготовлення щепи та її подальшого використання як пального для сушіння зерна й опалення виробничих приміщень.
На агрегаті встановлено три різальних диски, а загальна ширина захвату — 2,1 м. Кут нахилу можна плавно змінювати від повністю горизонтального до від’ємного (110°). Максимальна товщина зрізу гілок — 25 см. Противага робить роботу агрегата стабільною, а керування транспортним засобом — зручним і стабільним. За потреби агрегат можна перевісити на лівий бік (додаткова опція не включена в серійне виконання).
У багатьох фермерів часто виникає потреба у виконанні будівельних робіт із використанням бетону. Проте не завжди цей матеріал потрібен у великій кількості, щоб замовляти цілий міксер. Для звичайного бетонозмішувача потрібна електроенергія, готовий бетон і сам змішувач необхідно переміщувати. Щоб одночасно позбутися обидвох проблем, компанія Fliegl розробила кілька моделей навісних бетонозмішувачів. Їх конструкція передбачає автоматичне заповнення за допомогою ковша з гідроприводом. Вивантаження також реалізовано через бічну засувку з приводом від гідроциліндра. Таким чином, ручна праця зводиться до завантаження потрібної кількості цементу й води. Пісок і щебінь кидати лопатою всередину не потрібно, а готовий бетон можна вивантажити безпосередньо в місці виконання будівельних робіт.
Упродовж польової демонстрації було показано багато іншої цікавої техніки. Це бункери-перевантажувачі, звичайні самоскидні причепи та причепи з різними адаптерами, платформи для перевезення тюків, сільгосптехніки, контейнерів і багато іншого. Загалом демонстрація аграрного модельного ряду Fliegl тривала понад 4 год! Компанія справді намагається чути й бачити потреби фермерів і пропонує їм продукти, що максимально відповідають цим потребам. У Європі є багато інших виробників, які пропонують схожу техніку, але чи відповідає вона очікуванням покупців у якості, функціоналі та навіть ціні? Інвестуючи в машини, кожен бізнесмен ураховує не лише початкову вартість, а й багато інших чинників, зокрема експлуатаційні витрати, надійність, витривалість і ціну на вторинному ринку. З такого погляду техніка Fliegl є одним із найкращих рішень.
Володимир Огійчук
журнал The Ukrainian Farmer, жовтень 2019 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернет–сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».