Було б бажання
Процес обліку та планування в агровиробництві можна максимально спростити й збільшити до максимуму його економічну ефективність.
Багато малих і середніх господарств жаліються на те, що не можуть отримати кредит від банку, хоча, на їх думку, всі підстави для цього є, адже агробізнес в Україні розвивається. Проте, якщо розібратися, то й серед малих і середніх господарств, а часом і великих, є чимало таких, що не бачать для себе сенсу в словах «бізнес-планування», «облік», «планування», «аудит».
Якось на запитання про ведення обліку в господарстві я почула у відповідь: «А навіщо? Я й так знаю, що коли мені сіяти, що і де купити, кому продати». Була й інша відповідь, що вразила не менше: «У мене бухгалтер рахує все, що необхідно, звіти в податкову здає вчасно, тож я не втручаюсь». І таких господарів, як показує досвід, у наших реаліях вистачає. Багато хто з них твердо переконаний, що всі ці «папірці» потрібні лише податковій. Утім, розуміння та повний контроль фінансового стану компанії не раз врятували власників від банкрутства, рейдерства, допомогли отримати фінансування й розвивати свій бізнес. Особисто я можу навести безліч таких прикладів із власної практики.
Дві великих різниці
Не так давно я спілкувалася з власниками двох дуже схожих господарств: однакові площі посівів, схожі культури та технічне забезпечення. Один із них мав 250 доларів чистого доходу з гектара, другий — 700. Різниця була лише в тому, що перший не вів жодних розрахунків, обліку тощо, а другий рахував усе до копійки, і всі його рішення базувалися на плануванні й аналізі.
У процесі підготовки докторської дисертації з економіки на підприємстві, у якому я працювала, було проведено наукові дослідження спільно з фахівцями Інституту аграрної економіки щодо впровадження економічних методів роботи. Так от, результати показали, що правильна організація виробництва, елементарне наведення порядку в плануванні, обліку та контролю дозволили підприємству підвищити ефективність виробництва на 25 %.
А там, де не ведеться облік і бізнес-планування, гроші просто-таки витікають крізь пальці. В згаданому випадку вони «розчинялися» в неконтрольованих загальногосподарських й адміністративних витратах, у багаторічному «списуванні» кормів для тварин і молока для випоювання телят тощо. І лише після організації всіх бізнес-процесів у найоптимальніший спосіб, установлення повного контролю за кожною з цих ланок агровиробництва показало висхідні темпи зростання ефективності.
З чого складається бізнес
Аграрію не потрібно бути економістом, аби розуміти засади економічної та фінансової діяльності підприємства. Активи, зобов’язання та власний капітал — це те, з чого складається бізнес, те, що підлягає обліку. Від достовірності первинного обліку залежить точність подальших розрахунків і здатність власника правильно планувати свою фінансову діяльність. Наприклад, розуміння змісту активів, зобов’язань і власного капіталу, різниці між валовим і чистим прибутком дає змогу не тільки розуміти фінансові звіти, а й свій бізнес загалом. Відповідно, керівник ставить правильні запитання бухгалтеру, іншим спеціалістам, а це у свою чергу сприяє контролю витрат і доходів, прийняттю ефективних управлінських рішень.
Досить часто керівник не знає, яка собівартість одного гектара вирощування тієї чи іншої культури, який рівень її рентабельності, яка структура посівних площ найефективніша, як оптимально визначити терміни реалізації продукції, щоб максимізувати прибуток, чи як знайти внутрішні резерви підвищення прибутковості господарства.
Кожне рішення, скажімо, про придбання нової техніки чи обладнання, має базуватися на розрахунках ефективності використання, строку окупності тощо. Разом із тим неможливо здійснювати ефективне управління без бізнес-планування, як довгострокового, так і короткострокового, без поточного аналізу виробничих процесів, які впливають на формування доходів і витрат.
А як на це подивитися з боку фінустанови? Мій власний досвід роботи в банку підтверджує, що розуміння та знання власником свого бізнесу враховується банкірами під час оцінювання ризиків і сприяє отриманню фінансування.
Вибираючи інструменти
Коли власник агровиробництва розуміє, що планування, облік і контроль витрат й доходів є основою ефективного виробництва, на черзі стає вибір відповідних інструментів. При цьому кожен має свої інструменти — хтось користується ручкою та блокнотом, інший — таблицями в Excel, а найпрогресивніші віддають перевагу інноваційним і системним інструментам, де можлива історизація даних і гнучкість. Скажімо, онлайн-програма AgriAnalytica.com дає змогу аграрієві автоматично згенерувати бізнес-план, змоделювати ефективність використання матеріальних, технічних і фінансових ресурсів, а крім цього — ще й оперативно планувати і контролювати виконання технологічних операцій, використання ПММ, ЗЗР, добрив, насіння. На основі сформованих системою щоденних оперативних звітів про виконані роботи та про використання матеріальних ресурсів формуються первинні документи з обліку виконаних робіт, нарахування заробітної плати та списання матеріалів. Автоматично трансформуючи дані з різних джерел в одну потужну аналітичну систему, така програма стає підмурівком для ефективних управлінських рішень, щоденного виробничого контролю й плану/фактного аналізу економічних і фінансових показників у режимі реального часу. Впевнено прямуючи від надійного внутрішнього обліку господарства до аналітичних звітів й ефективного бізнес-планування, фермер має неабиякі шанси залучити позику й наростити обсяги свого бізнесу.
Людмила Тимошенко,
керівник проекту AgriAnalytica
газета “АгроМаркет”, листопад 2017 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».