Агромаркет

«Агроскоп» змінив власників, але не стратегію

«Агроскоп» змінив власників, але не стратегію

У кінці жовтня ринок дистрибуції аграрних ресурсів сколихнула звістка про те, що Група компаній Origin Enterprises придбала частку ТОВ «Агроскоп України». Як вдалося українській компанії залучити європейського інвестора, акції якого котуються на Лондонській фондовій біржі, як планують розвивати бізнес нові співвласники компанії — газеті «АгроМаркет» розповіла Ірина Іванова, виконавчий директор «Оріджін Холдінгз Юкрейн».

 

 – Закінчення укладання угоди з придбання компанії «Агроскоп Україна» припало на час політичної нестабільності в Україні. Це якось позначилося на настрої інвесторів чи їхніх планах щодо купівлі?

Упевненості ця ситуація, що склалася, звичайно, нікому не додавала. Однак рішення про входженняна український ринок і оцінка його потенціалу були ухвалені ще раніше — до загострення політичної ситуації в Україні. Якби час для ухвалення рішення припав на січень, то не факт, що воно було б позитивним. Проте, зважаючи на те, що у нас підписання основної угоди відбулося в кінці жовтня і ми отримали всі необхідні дозволи від Антимонопольного комітету України з приводу концентрації та взяття контролю над активами, був пройдений довгий шлях і багато зроблено для того, щоб ця угода була підписана та втілена в життя. Приводів вважати, що сільське господарство не потребуватиме технологічної підтримки якісних ресурсів: насіння чи ЗЗР — немає. Це був і залишається один із найприбутковіших секторів економіки України. І потреба в якісному та професійному дистрибуторі для виробника залишається. Цього року лише збільшується відповідальність дистрибутора, бо ми розуміємо, що основні завдання цього року для сільськогосподарських виробників стосуватимуться зниження витрат й оптимізації використання ресурсів. І тішить те, що до нас була проявлена довіра з боку інвесторів, яку ми, переконана, виправдаємо. Український агробізнес переживав уже не один складний період, він довів свою життєздатність у кризовий 2008 рік, тому в нього є всі шанси подолати й випробування 2014 року. Звичайно, інвесторів хвилює те, чи буде подальша ескалація конфлікту, чого не хочуть, напевне, не тільки за кордоном, а й в Україні. Однак разом із тим європейці вважають, що в Україні буде достатньо потенціалу та доброї волі, щоб урегулювати конфлікт.

 

– Яку посаду ви займатимете у новій компанії?

Я залишаюся співвласником компанії «Агроскоп Інтернешнл» і, крім того, є виконавчим директором «Оріджін Холдінгз Юкрейн Б.В.» і відповідаю за розвиток та результативність бізнесу холдингу в Україні.

 

– Чому ірландські інвестори зацікавилися українським дистрибутором аграрних МТР?

Група «Оріджін Ентерпрайзіс» здійснює діяльність із постачання ресурсів для аграрного бізнесу в Ірландії, Великобританії та Польщі та займається впровадженням аграрних технологій. Акції компанії котуються на біржах у Лондоні та Дубліні. Головним у своїй діяльності «Оріджін Ентерпрайзес» вважає підвищення технологічності рішень в агробізнесі та поліпшення прибутковості сільського господарства. Вони шукали партнерів у Східній Європі для розширення свого бізнесу, тому що вбачають у цьому ринку перспективу.

 

– Чому ірландська компанія обрала «Агроскоп» з-поміж інших претендентів?

Їх цікавив той, у кого є потенціал для створення додаткової цінності для партнерів-сільгоспвиробників. «Оріджін Ентерпрайзіс» шукали партнера, який би відповідав їхньому баченню ведення та розвитку бізнесу. А це насамперед розширення можливостей сільгоспвиробника, підвищення його прибутковості, покращення технологій. Вони хотіли знайти того, хто міг би взяти на себе професійну відповідальність за втілення інновацій і допомагати підвищити доходність сільськогосподарського сектора. «Оріджін Ентерпрайзіс» були інвесторами в компанії Continental Farmers Group,яка орендує близько 40 тис. га в Україні та Польщі. В Україні вони представлені компанією «Агромарк Юкей», землі якої розташовані у Львівській і Миколаївській областях. Відповідно, вони на власні очі побачили всі недоліки та труднощі ведення бізнесу в Україні, проте й відчули потенціал нашої країни, зрозуміли, що сільське господарство України приречене на успіх. Цей проект підвищив їх знання та прибутковість. Наша компанія була ключовим дистрибутором для Continental Farmers Group в Україні, вони бачили, як професійно працюють наші агрономи, що ми якісно та своєчасно забезпечуємо їх МТР і виконуємо свої зобов’язання, і для них це стало переконливим доказом того, що з нами можна вести розмову. Також ірландці запитували рекомендацій у мультинаціональних постачальників, і в їх полі зору було декілька дистрибуторів в Україні, проте свій вибір вони зупинили на нас. Угоду про купівлю ТОВ «Агроскоп Україна» Групою «Оріджін Ентерпрайзіс» було укладено наприкінці жовтня, після погодження у всіх інстанціях, 27 січня відбулося її закриття та передача бізнесу й активів на новостворену компанію «Агроскоп Інтернешнл», яка буде у нашому спільному володінні з «Оріджін Ентерпрайзіс».

 

– «Агроскоп» теж шукав партнерів?

Ми теж шукали партнерів, які могли б відповідати нашим професійним вимогам. Нас ніколи не цікавили лише гроші. Важливішою була можливість розвитку й отримання нових знань, синергії, яку ми отримаємо від цієї угоди. Для мене, як для засновника цього бізнесу, найважливіше — це розвиток тієї справи, яку ми створили та розвиваємо. Це підвищення професійного зростання наших працівників, можливість розділити з нашими агровиробниками європейські вектори системи цінностей. Це стратегічний крок у завтра, а не рішення сьогоднішнього дня.

 

– Якою була сума угоди?

Загалом компанію ТОВ «Агроскоп Україна» було оцінено в 21 млн євро. Однак сума угоди не є показовою, вона включає частину активів, робочого капіталу, тощо. Було продано мажоритарну частину акцій. Важливішим є те, що мультиплікатор до EBIT, за яким оцінювалася угода, був рівний 4. Це не найпрогресивніший показник, але хороший, тим більше зважаючи на теперішню політичну й економічну ситуацію в країні.

 

– В які проекти будуть вкладені залучені кошти?

Гроші будуть направлені на підвищення професійного рівня працівників компанії і відповідно на передачу цих знань і їх утілення на підприємствах наших партнерів. Одним із найважливіших проектів буде відпрацювання демонстраційного проекту в Україні, який дозволить шукати шляхи здешевлення, оптимізації ресурсів і водночас підвищення гарантій дохідності тієї чи іншої культури. По-друге, зусилля та кошти будуть направлені на розвиток інтегрованих систем підтримки ухвалення рішень. Ми намагатимемося бути в постійному зв’язку із нашими партнерами-сільгоспвиробниками не тільки через агрономів-консультантів, а й через ІТ-платформи, за допомогою яких можна надавати кваліфіковані поради або долучитися до певних баз даних. Також надалі братимемо участь у втіленні проектів із точного землеробства та розвиватимемо спільні проекти з IFC і компанією «Байєр» з розробки інтегрованих систем ухвалення рішень у сільському господарстві. Ми робитимемо все, щоб наші агрономи в полях стали радниками сільгоспвиробників не тільки з аграрних технологій, а й з управління ризиками в сільському господарстві. Наше головне завдання — стати ефективним партнером в управлінській діяльності агровиробника.

 

– Чи передбачені угодою кадрові ротації?

В «Оріджін Ентерпрайзіс» саме наполягали на збереженні всього нашого колективу. Їх не цікавлять зміни заради змін, тож практично весь топ-менеджмент і команда залишилися працювати в «Агроскоп Інтернешнл».

 

– Як ви оцінюєте результати роботи своєї компанії у 2013 році та які ваші прогнози на 2014 рік?

Якщо подивитися на статистичні результати, то вони дуже добрі, але у нас, як і у всього ринку, були й ще залишаються проблеми із затримкою розрахунків із сільгоспвиробниками. Не вистачило обігових коштів тим, хто розраховував на певний дохід від сільськогосподарських культур. Під ці результати вони закладали дуже швидкий розвиток своїх виробництв і в результаті потрапили в дефіцит оборотних коштів. Це навіть більша проблема, ніж небажання розраховуватися. Виробники стали заручниками занадто швидкої концентрації земельних ресурсів, занадто швидкого росту активів. Багатьом ще не вистачає правильної оцінки інструментів хеджування, мало кого цікавлять форвардні контракти, хоча насправді це можуть бути хороші інструменти для гарантування певного рівня цін, а отже, і прибутків. Навесні господарники вважають, що їм пропонують непривабливі умови, але ті прогресивні агровиробники, хто долучився до форвардних контрактів, багато виграли цього року й отримали ціну кращу, ніж ті, хто ними не користувався. Тому це сигнал для ринку, що необхідно передбачати не лише оптимістичний сценарій розвитку і зростання цін на свою продукцію, а й тримати в голові песимістичний сценарій. Саме тому треба страхувати певну частину ризиків і частково погоджуватися на форвардні контракти, особливо великим виробникам, в яких постійно є потреба у великій кількості оборотних коштів.

 

– Проблеми швидкого розвитку агрокомпаній можуть перерости в зміну власників?

Перерозподіл власності можливий. У деяких компаній не оптимальні земельні банки, і занадто швидко відбувалися виходи на ІРО. Не завжди за цими проектами стоїть реально розрахована прибутковість, ефективне виробництво, якщо порівняти їх із більш дрібними та більш контрольованими земельними банками компаній.

 

– Як зміниться попит на матеріально-технічні ресурси у зв’язку з низькою рентабельністю підприємств у 2013 році?

Усі звичайно будуть намагатися здешевити витрати, але розумні сільгоспвиробники знають, що не завжди зниження вартості ресурсу дає тобі покращення результату. В аграріїв є бази для порівняння ефекту та результату, який вони отримують від застосування якісних і гарантованих за своїм результатом ЗЗР, стабільного насіння та дешевших МТР. Усі розуміють, що ганяючись за здешевленням, вони просто інколи ризикують втратити все. Тому головним питанням сезону-2014 стане можливість фінансування. Якщо агрокомпанія стабільно працює і має добрі стосунки з фінансовими установами, якщо вона зарекомендувала себе як порядний і відповідальний партнер і вміє користуватися такими інструментами, як векселі чи якимись іншими, то зможе обрати оптимальні МТР. Першочерговим завданням буде підвищення оптимізації застосування цих ресурсів, отримання достойного прибутку за розумного вкладення.

 

– Чи відчувається сьогодні спад попиту на насіння та ЗЗР?

Питання нині не у відсутності попиту, він є й зростає. Проблема у невпевненості виробників щодо своїх економічних планів. Практично ніхто не може до ладу затвердити бюджет, по-перше, тому, бо ще не зрозуміло, який отримали прибуток чи збиток. По-друге, усі перебувають у ситуації непевності щодо політичної ситуації, тому, я думаю, що це питання затримки ухвалення рішень.

 

– Чи встигнуть дистрибутори поставити на ринок ресурси, коли виробники будуть готові ухвалювати рішення?

Я переконана, що дистрибутори встигнуть усе поставити вчасно. На складах і дистрибуторів, і постачальників уже завезено достатньо товару, щоб задовольнити попит. Крім того, сьогодні активно імпортується продукція. Ринок у нас адаптується дуже швидко до тих умов, що виникають. Ті рішення, які мультинаціональні виробники ухвалюють в Україні, значно динамічніші за ті, що вони ухвалюють в інших країнах. Для них головне — забезпечити свою стабільну присутність на ринку, зберегти свої частки ринку та пул партнерів, тому, я думаю, навіть якщо сьогодні вони не готові до певних рішень, то зроблять це швидко, коли буде необхідно. Може постати питання фінансуванням попиту, бажання виробника вкладати у свій майбутній урожай. Кожна сторона нині оцінює свої можливості. Нічого страшного, якщо це буде більш обережний рік, і учасники ланцюга постачальник-дистрибутор-виробник будуть виважено ухвалювати рішення. Головне у нинішній ситуації — робити це швидко. І від того, наскільки точними й правильними будуть ці рішення, залежить наше майбутнє.

 

– Чи поліпшилася ситуація в дистрибуторів з органами влади щодо ліцензування імпорту та перевірками з боку контролюючих структур?

Дистрибуторський бізнес в Україні вже звик працювати в умовах найгірших сценаріїв, які обов’язково беруться до уваги. Усі учасники ринку готові до підсилення будь-якого тиску на ті сегменти бізнесу, які ще виживають в Україні. Адже увага органів влади завжди концентрується на тих, хто показує дохідність. Тобто зарегульованість ринку є, і ми не очікуємо, що вона стане слабшою.

 

– Чи зміняться програми лояльності до ваших клієнтів цього року?

Ми маємо спільні програми з банками й знаходимо можливості для співпраці й у важкі часи. За роки роботи вже напрацьовані бази партнерів, з якими є певний рівень довіри в роботі. Є партнери, фінансовий стан яких ми завжди дуже ретельно досліджуємо. Також ми співпрацюємо з банківськими установами за програмами отримання векселів. Ми приділяємо велику увагу підтримці поінформованості та пошуку можливостей фінансування наших партнерів, працює спеціальний відділ, який цим займається. Разом із банками вони допомагають отримувати кредити або векселі, авальовані банком, і ми й надалі розвиватимемо цей сегмент послуг, бо це дуже і дуже важливо. Також плануємо брати більш активну участь у фінансовому плануванні агровиробників. 2013 рік чітко показав, що на агроринку не вистачає професійних фінансових директорів, які могли б правильно розрахувати ризики. Крім того, підсилюватимемо співпрацю з трейдерами по втіленню в життя форвардних контрактів. Намагатимемося підвищувати професіоналізм агровиробників і свій власний рівень, щоб разом могли точніше планувати свої можливості й досягнути успіху в 2014 році.

 

Довідка

Origin Enterprises plc. — група, яка спеціалізується на наданні консультаційних послуг в агропромисловому секторі та постачанні засобів виробництва для сільського господарства. Група займає провідні позиції в Ірландії, Великобританії та Польщі на ринках надання агрономічних послуг і постачання добрив і компонентів підживлення сільськогосподарських культур. Група зареєстрована на ринку цінних паперів підприємств і на ринку альтернативних інвестицій на Ірландській та Лондонській фондових біржах.

 

 

Розмовляла Зоряна Гошовська

 

 

 

Усі авторські права на інформацію розміщену в газеті АгроМаркет та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.

При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на газету АгроМаркет  з гіперлінком https://agrotimes.ua/journals.

Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ