Підвищення тарифу за прохід Босфору та Дарданелл збільшить собівартість перевезень на 2-3 дол./т

Підвищення Туреччиною тарифу за прохід суден через протоки Босфор і Дарданелли збільшує витрати судновласників при проходженні з Чорного моря.
Про це у своїй колонці для АgroТimes розповів аналітик зернового ринку, «УкрАгроКонсалт» Максим Харченко.
Він нагадав, що з 1 липня 2025 року Туреччина підвищує плату за прохід суден через протоки Босфор і Дарданелли на 15% – до 5,83 дол./тонна (в перерахунку на умовні «тонни» чистого тоннажу за Конвенцією Монтрьо). Це четвертий етап перегляду тарифів, пов’язаний зі зростанням ціни золота.
Тариф на рівні 0,8 за дол./тонну, який тримався впродовж 39 років, почали оновлювати у 2022 році згідно з президентським указом Реджепа Таїпа Ердогана. Відтоді Туреччина щороку переглядає цю ставку 1 липня, пояснюючи дії актуалізацією застарілих ставок і прагненням збільшити валютні надходження до бюджету. Тож з 2022 року сукупно плата за прохід суден через протоки Босфор і Дарданелли зросла у понад 7 разів (з 0,8 до 5,83 дол./тонна).
«Підвищення тарифу збільшує витрати судновласників при проходженні з Чорного моря. Новий збір 5,83 дол./тонна фактично додає кілька доларів на кожну тонну вантажу зерна, що перевозиться. Наприклад, для балкера Handysize зростання очікується приблизно на 2 дол./тонна до собівартості перевезення зерна. Для більшого судна Panamax (60–80 тис. тонн дедвейту) витрати можуть зрости до 150–200 тис. доларів за транзит, тобто близько +3 дол./тонна вантажу», – зауважив Максим Харченко.
Аналітики «УкрАгроКонсалт» акцентував, що фрахтові ставки можуть дещо зрости, адже судновласники закладатимуть дорожчий прохід протоки у ставку перевезення, аби зберегти рентабельність рейсу. Втім, на його думку, підвищення тарифу за прохід суден через протоки Босфор і Дарданелли має відносно помірний вплив порівняно з іншими чинниками ринку.
Нагадаємо, Туреччина на 15% підвищує тариф на прохід через Босфор і Дарданелли.