Знання потреб клієнта допомагає створювати такі сервіси, які гарантують працездатність техніки у пікові періоди сезону
Мистецтво передбачати
Знання потреб клієнта допомагає створювати такі сервіси, які гарантують працездатність техніки у пікові періоди сезону.
Коли аграрії купують техніку преміальних брендів, вони розраховують отримати насамперед високу якість і максимальний функціонал. Однак експлуатація сільгосптехніки завжди пов’язана з тим, що рано чи пізно доведеться її обслуговувати й міняти певні деталі, що зносились або пошкодились. Зазвичай виробники забезпечують наявність сервісу і запасних частин самостійно або через дилерську мережу, розуміючи, що без цього їх техніка нікому не потрібна. Ми поспілкувались із Дмитром Палярушем, керівником відділу ЗЕД та логістики ТОВ «Ведерстад», який розповів про підтримання аграріїв із боку українського представництва.
ТОВ «Ведерстад» має два склади запчастин в Україні — у Жашкові, де центральний офіс, і в с. Мартинівка по Житомирській трасі. Таке розділення допомагає оперативніше закривати питання з постачанням запасних частин і ремонтами техніки у пікові періоди експлуатації, коли навіть коротка зупинка значно впливає на результат у кінці сезону. Асортимент складається з усіх ходових запчастин як для сучасної лінійки техніки, так і для старих моделей.
Асортимент запасних частин налічує близько 3000 позицій номенклатури, а їх загальна вартість перевищує 2 млн євро. Це досить значний показник, ураховуючи модельний ряд техніки та її кількість в експлуатації. Однак завдяки такому складу є можливість досягати дуже високих показників забезпечення клієнтів упродовж усього сезону. Строки посівної й культивації завжди досить критичні, тож неможливо допускати простоїв техніки, коли погодні й політичні ризики створюють постійний тиск на аграрну галузь. У результаті не менше як 90% усіх замовлень запчастин обслуговується практично день у день, і клієнти отримують потрібні деталі максимум протягом доби. Також можна самостійно приїхати на склад і забрати деталь без затримок.
Продаж запчастин здійснюється через дилерську мережу (5 дилерів), а в Одеській, Кіровоградській і Миколаївській областях ТОВ «Ведерстад» продає запчастини самостійно. Дилери мають власні склади запчастин, але там асортимент значно вужчий. Тож специфічні деталі замовляють — із центральних складів ТОВ «Ведерстад».
Якщо доводиться якусь деталь замовляти зі Швеції, строк доставки становить 2–3 тижні. Ексклюзивну запчастину (раму або щось подібне) доводиться чекати 4–5 тижнів, бо її зазвичай спочатку потрібно виготовити, і тільки потім вона пройде звичайний шлях. Однак завод тримає максимально широкий склад запчастин, і чекати так довго не доводиться. Якщо в понеділок у першій половині дня зробити замовлення, зазвичай у наступний четвер деталь уже є на складі в Жашкові. Упродовж сезону вантажівки привозять техніку щотижня, і практично щоразу разом із технікою їдуть запчастини для поновлення запасів. Таким чином витрати на логістику мінімальні, а склад постійно є наповненим.
Тільки оригінал
Про альтернативні варіанти запчастин у цьому матеріалі буде сказано небагато. Не тому, що їх немає на ринку, а тому, що компанія їх взагалі не пропонує. Усі запчастини, які продає ТОВ «Ведерстад» або дилерська мережа, є оригінальними. Це такі самі деталі, що встановлюють на сівалки та ґрунтообробні знаряддя на заводі у Швеції. Така політика забезпечує однаково високу якість роботи техніки Väderstad по усьому світу, і користувачі можуть бути упевненими щодо того рівня надійності та витривалості, який пропонує бренд.
Щодо аналогів, то основне, чим вони відрізняються, окрім ціни — значно менший ресурс. Тут навіть не гроші є вирішальним чинником: коли потрібно максимально швидко виконувати технологічні операції, часу на пошук і заміну зношених деталей просто немає. До того ж швидке зношення означає, що оператор не завжди вчасно це проконтролює і, відповідно, змінить налаштування. Наприклад, коли диски в ґрунтообробних агрегатах зношуються дуже інтенсивно, поступово зменшується глибина їх проникнення у ґрунт. Відповідно, погіршується якість обробітку, що, своєю чергою, негативно впливатиме на майбутній урожай. Тому, хто спробував працювати з аналогами, той рано чи пізно повертається до оригінальних запчастин.
Назустріч клієнту
Зазвичай склад працює в 5-денному режимі. Проте на вихідних є черговий режим, і впродовж активних періодів експлуатації техніки Väderstad (весна і осінь) сервісний інженер може приїхати на склад у будь-який час, узяти потрібну запчастину й виїхати до клієнта.
В умовах війни в перший місяць нічого не імпортували, але у другій половині квітня почали завозити найнеобхідніші позиції. Взагалі сезон 2022 року вдалося відпрацювати без жодних перебоїв завдяки значним складським запасам. Компанія завжди підходить до постачання запчастин планово, влаштовує акції з міжсезонним розпродажем. Наприклад, після завершення весняної посівної із середини травня до кінця червня було влаштовано розпродаж запчастин зі знижкою 10–15% до тих машин, що тільки завершили роботу. Такий підхід дає кілька переваг: аграрії економлять кошти на придбанні запчастин і вчасно готують техніку до наступного сезону. Для компанії Väderstad це суттєво знижує сезонні навантаження й дає змогу проходити ці періоди спокійно, без зайвого поспіху. Подібну ініціативу підтримав сам виробник, бо для заводу також вигідно рівномірно розподіляти навантаження протягом року.
З початком війни зменшились продажі як техніки, так і запасних частин, проте нині ситуація із запчастинами практично повернулась до стану 2021 року. Аграрії активно вкладають гроші в ремонт і відновлення техніки, щоб подовжити її ресурс і повноцінно дотримуватись технологій вирощування культур.
Сервіс знає всі потреби клієнтів
Сервісні інженери в кінці сезону об’їжджають клієнтів і безплатно проводять роботи з дефектування техніки Väderstad. Близько 70% аграріїв погоджуються з пропозицією, яку пропонують на основі дефектування, і купують запчастини заздалегідь. У такі періоди зазвичай працюють акційні знижки, тож таким чином аграріям вдається зменшувати витрати на обслуговування.
Також сервісна служба практикує виконання капітальних ремонтів техніки на базі у м. Жашкові. Тут є усі умови, і що найголовніше — поруч склад із будь-якими запчастинами. Якщо техніка вже має значне напрацювання, зовнішній огляд не завжди дає змогу оцінити стан усіх деталей. Коли таку техніку ремонтують далеко від складів запчастин, можуть виникати тривалі зупинки, що пов’язано з очікуванням тих деталей, які не замовили одразу. Подібні капітальні ремонти практикують у міжсезоння, коли навантаження на сервісних інженерів зменшується.
Підтримання на роки
Техніка Väderstad відрізняється надійністю, а її функціональні якості надовго завойовують серця аграріїв. Отже, ці машини працюють багато років, і власники не бажають із ними розлучатись. Для такої техніки також потрібні запасні частини, і хоча попит на них із кожним роком зменшується, компанія вважає своїм обов’язком тримати саме для такої техніки запчастини на власному складі в Україні. За великим рахунком тут ідеться не про бізнес, а про репутацію бренду і підтримання фермерів. Наприклад, на 10-річній сівалці досі стоять «рідні» гідравлічні клапани. Це свідчить про їх високу якість, але нічого не працює вічно — і колись вихід такого клапана з ладу може зупинити посівну. Компанія Väderstad знає, що така сівалка працює в конкретному господарстві, і тримає запасний клапан про всяк випадок, щоб у скрутний момент можна було прийти на допомогу. З фінансового боку це абсолютно не вигідна позиція, бо тримати запчастину на складі багато років — означає заморозити вкладені в неї кошти. Але саме це й відрізняє Vaderstad від інших: тут думають про аграрія, думають заздалегідь, що може йому знадобитись, і роблять усе можливе, аби техніка працювала, попри будь-які труднощі.
Також компанія періодично аналізує складські залишки і визначає, скільки та яких запчастин для старої техніки є у наявності, перевіряє, чи працюють в Україні машини, у яких встановлено ці запчастини, і пропонує їх зі знижкою (за собівартістю або й дешевше). Далекоглядні господарства можуть придбати такі запчастини про всяк випадок.
ГОВОРЯТЬ ЕКСПЕРТИ
Дмитро Паляруш, керівник відділу ЗЕД та логістики ТОВ «Ведерстад»
— Робота з агрохолдингами має свої особливості, бо вони зазвичай усі закупівлі роблять через тендери. У цьому випадку ціна може стати визначальним чинником, і тільки після того, як буде отримано власний досвід роботи з дешевими аналогами й проаналізовано загальну ефективність роботи техніки, вони можуть повернутись до придбання оригінальних запчастин. Також в агрохолдингах є такий момент, як ставлення механізаторів до техніки. Одна справа — коли у невеликому господарстві сам фермер або його механізатор працюють із технікою, як зі своєю, то у великих підприємствах підхід може суттєво різнитися. Керівництво це усвідомлює і не поспішає вкладати гроші в оригінальні запчастини. Ще один чинник — наявність фінансування. Зазвичай за наявності грошей більшість віддає перевагу оригінальному продукту. Коли ж грошей бракує, купують найдешевші аналоги.
Олександр Господенко, керівник складу запасних частин ТОВ «Ведерстад»
— Потрібно розуміти кваліфікацію наших сервісних інженерів: вони реально тримають запчастини в руках і можуть упевнено сказати, що певні деталі взаємозамінні, хоч і мають різні каталожні номери. Звісно, що такі речі не практикують, але у критичних ситуаціях, коли потрібно виконати терміновий ремонт, це допомагає усунути проблему.