Як збільшити обсяги контейнерних перевезень агроекспорту
Загальний експорт аграрної продукції та продуктів харчування, вироблених в Україні, до повномасштабного вторгнення росії здійснювався шляхом завантаження суден-балкерів зерновими, олійними та бобовими культурами, а решта продуктів харчування, такі як м’ясо птиці, фрукти, молочні продукти, нішові зернові і бобові (льон, чечевиця тощо) шляхом завантаження спеціалізованих морських контейнерів та рефконтейнерів.
Про це повідомляє пресслужба Українська Асоціація Аграрного Експорту (УААЕ).
З початком повномасштабного вторгнення росії, закриття морських портів України, обсяг перевезення контейнерами скоротився у 5-7 разів, що критично позначилось на виробництві та експорті відповідної продукції, що може експортуватись за допомогою контейнерів, а вартість такого способу експорту з України суттєво зросла та, сьогодні, майже вдвічі перевищує вартість аналогічних перевезень з сусідніх країн, зокрема, Польщі та Румунії.
В результаті, суттєво скоротився експорт відповідних товарів до далеких ринків Тихоокеанського регіону та Африки, а також суттєво підвищилась собівартість української продукції, що експортується.
До ключових причин скорочення експорту за допомогою морських контейнерів та рефконтейнерів варто віднести дві ключові. Першою є відсутність гарантій для страховиків при страхуванні морських контейнерів та рефконтейнерів, які ввозяться та перебувають на території України (порожні і з вантажем), а отже власники контейнерів перекладають свої ризики на українських експортерів. Другою причною є відсутність достатньої інфраструктури для обслуговування морських контейнерів та рефконтейнерів поза межами заблокованих морських портів на території України, зокрема місць стоянки завантажених рефконтейнерів.
В результаті початку дії «зернової ініціативи» та прийняття постанови Кабінету міністрів України від 26.05.2023 №548 щодо надання гарантій власникам суден в разі їх пошкодження чи знищення, експорт аграрної продукції шляхом завантаження суден-балкерів суттєво збільшився, поряд із цим, експорт морськими контейнерами та рефконтейнерами не зазнав змін через вищевикладені причини.
Саме тому, головою Асоціації Дмитром Крошкою, на міжвідомчій нараді 29 червня 2023 року під головуванням міністра аграрної політики та продовольства України Миколи Сольськогобуло щодо пошуку альтернатив «зерновій ініціативі» та вирішення експортних проблем в аграрній галузі, було поставлене питання щодо вирішення проблем контейнерних перевезнь аграрної продукції та продуктів харчування шляхом поширення дії державних гарантій при компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії росії проти України та воєнних дій на території України на морські контейнери та рефконтейнери, а також виплати компенсацій їх власникам в разі їх знищення чи пошкодження.
Крім того, було ініційоване питання перед Мінінфраструктри щодо створення місць для простою морських контейнерів та рефконтейнерів, як порожніх так і завантажених, за межами заблокованих морських портів України.
За всіма ініціативами, Українська асоціація аграрного експорту направила відповідні офіційні звернення.
Нагадаємо, контейнерними поїздами і контрейлерами можна перевозити молочну продукцію.