Для виробників лохини внутрішні ціни привабливіші за експортні
В Україні від року до року зростає внутрішнє споживання лохини. Це також стимулював COVID, бо ягода корисна, вона подобається дітям, її добре просувають на ринку.
Про це розповіла президент асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна на Міжнародному практичному форумі «Інтенсивний ягідник», що триває у Львові.
«В Україні нарощуються площі під лохиною, але темпи трохи сповільнилися, – зазначила вона. – Так, з 2017 по 2020 роки площі під цією ягодою збільшилися з 1,5 до 4,4 тис. га. За темпами зростання ми входимо до п’ятірки світових лідерів».
Почав формуватися сегмент переробки, бо плантації зростають, вони вступають у плодоношення, і не вся ягода відповідає вимогам свіжого ринку. Зокрема, йдеться про замороження, виробництво джему, сидру, вина тощо. Але поки ще це дуже малий сегмент, уточнила Ірина Кухтіна.
Став розвиватися і сегмент малих виробників.
«Та через те, що ягода технологічна, вони не мають такого тиску на ринок, як з іншими ягодами, – зауважила очільниця профільної асоціації. – Гадаю, що він може стати відчутним у найближчі два-три роки. Це залежатиме від каналів збуту: приватним виробникам складно працювати з сучасними каналами збуту, з мережами, експортом, контролем якості».
Обсяги експорту української лохини у 2021 році скоротилися, і у 2022 році вони також будуть меншими, ніж у попередні роки, вважає Ірина Кухтіна.
«Це пояснюється зростанням внутрішнього попиту – ціна на ягоду в Україні привабливіша за зовнішню, – зазначила вона. – Наші виробники, експортери зараз адаптуються. Якщо інвестиції в лохину, бізнес-плани робилися переважно з прицілом на експорт, то наразі ми спостерігаємо привабливість внутрішнього ринку».
З нарощенням площ виробники зараз приділяють увагу технологічності: збільшуються потужності для післяврожайної обробки.
«Їх ще мало, та кожного року запускаються нові лінії, холодильники, – наголосила Ірина Кухтіна. – Тому якість нашої лохини дуже пристойна, як порівнювати з іншими країнами».