Стратегія лідерства
Зменшення вуглецевого сліду й інноваційність, зелене кредитування й розвиток лізингу набувають дедалі більшої ваги у площині фінансової взаємодії
Сьогодення спонукає учасників ринку бути ефективними і відповідальними, вдосконалюючи процеси і стратегії. Площина фінансової взаємодії — віддзеркалення цього поступу і його орієнтирів. Про перспективи агросектору, зелені кредити, лізинг і ринок землі AgroTimes поспілкувався з Наталією Порвіною, директором департаменту підтримки агробізнесу Crédit Agricole.
— Нещодавно банк запустив нову стратегію розвитку до 2025 року. На чому ви зосередите свою увагу та як будете розвиватися в аграрному сегменті?
— Нова стратегія AIR 2025 — це не тільки про розвиток банку та досягнення цілей. Насамперед це про наші зобов’язання перед клієнтами, співробітниками та суспільством. Тому наша мета — діяти етично, прозоро й відповідально, досягати лідерства на цільових ринках, підтримувати експертність та розвивати інноваційність, вдосконалювати відносини з клієнтами.
Аграрний сегмент традиційно в фокусі Crédit Agricole. Ми підтримуємо агробізнес та ставимо собі за мету досягти 15% частки ринку банківського фінансування агробізнесу. Ми націлені зберегти лідерство у цьому напрямі завдяки нашій винятковій експертизі, синергії з Групою та всередині банку між різними підрозділами та командами, впровадженню інновацій. Також робимо фокус на зелене фінансування й маємо амбітні плани щодо розвитку лізингу.
На рівні банку ми прагнемо зробити свій внесок у суспільство та розвивати соціальну відповідальність. Ми сприятимемо зменшенню вуглецевого сліду, маємо намір активно підтримувати проєкти клієнтів щодо відновлюваної енергетики, зокрема це стосується й агробізнесу.
— А з якими результатами щодо обсягів агрофінансування ви завершуєте поточний рік? Чи був він успішним для вас і клієнтів?
— Рік, що минає, можна з упевненістю назвати успішним як для банку, так і для наших агроклієнтів. Станом на сьогодні наш портфель кредитування сільського господарства зріс більш ніж на 30% за рік. Особливо активно проявив себе сегмент малого та середнього бізнесу — тут ми фіксуємо збільшення на понад 60%. Досягнення таких показників стало можливим завдяки наполегливій праці усіх підрозділів банку, а також спрощенню та пришвидшенню процесів, розширенню повноважень регіональних команд із метою пришвидшення прийняття рішень. Також цьому сприяло створення нових та вдосконалення вже наявних продуктів банку, запровадження нових програм кредитування за участі міжнародних фінансових організацій, а також участь у програмах державної підтримки аграріїв та українського бізнесу загалом.
Агросектор України також показує чудові результати. За оцінками експертів ринку, у поточному році підсумковий врожай зернових становитиме близько 83 млн тонн, а це рекордний показник для України за всі часи незалежності. Очікується також істотне зростання виробництва соняшнику та сої, значно більшу врожайність у порівнянні з попереднім сезоном показав ріпак. Світова кон’юнктура також є сприятливою: збільшення попиту на продукцію українського аграрного сектору та високий рівень цін дозволяє досягати чергових експортних рекордів. Проте є й низка викликів: збільшення витрат на логістику, зростання цін на енергоносії, мінеральні добрива, засоби захисту рослин. Уже зараз це істотно впливає на собівартість аграрного виробництва. І у цьому разі аграрії можуть сміливо покластися на наш банк, який завжди виступає партнером агробізнесу та розуміє його потреби.
— Із 1 липня в Україні відкрито ринок землі. Що пропонує клієнтам Сrédit Agricole? Які зміни відбуваються у відносинах «клієнт — банк»?
— Ми перебуваємо в постійному діалозі з агробізнесом, отож ретельно готувались і до відкриття ринку землі. Створюючи свій продукт, ми уважно слухали побажання аграріїв та враховували рекомендації експертів ринку.
Наразі законодавче поле передбачає, що ринок відритий лише для фізичних осіб. І наш продукт націлений саме на кредитування фізичних осіб на купівлю землі. Заставою є земля сільськогосподарського призначення, а умови фінансування залежать від початкового внеску та терміну кредитування.
Ми зацікавлені в тому, щоб клієнти якісно обслуговували кредити і виплачували їх, щоб земля генерувала стабільний грошовий потік. Орієнтуючись на це, ми й формуємо свою пропозицію.
— Порівняно новий напрям бізнесу Сrédit Agricole — фінансовий лізинг для бізнесу. Чому він вас зацікавив? Які переваги мають клієнти, які вирішили взяти у лізинг техніку саме у вашому банку?
— Ми запустили лізинг восени 2020 року за підтримки Групи. Спонукало нас до цього те, що банк уже тривалий час є лідером на ринку автокредитування, а також стратегічним партнером для агробізнесу. Ми маємо якісну експертизу та пропонуємо широкий спектр партнерських програм фінансування купівлі сільськогосподарської техніки та обладнання. Ще пів року після запуску нам знадобилося на якісне налагодження механізму — підписання угоди з ЄБРР, завдяки якій клієнти можуть отримати кешбек до 10% від суми фінансування, укладання партнерських угод з постачальниками техніки та обладнання. Наразі ми повністю задоволені результатами.
Ми пропонуємо фінансовий лізинг для корпоративного транспорту і сільгосптехніки, але згодом плануємо розширити цей перелік. Банк співпрацює з виробниками та постачальниками сільгосптехніки і планує надавати послуги не тільки фінансового лізингу, а й оперативного. Ми розуміємо, що для наших клієнтів час — це гроші, тож пропонуємо максимальну оперативність.
Якісна експертиза Сrédit Agricole на аграрному ринку України та довгострокові партнерські відносини з провідними гравцями ринку дали змогу лізинговому напряму банку одразу стати помітним гравцем у цьому сегменті та гідним конкурентом спеціалізованих лізингових компаній. Компанії, які не раз укладали лізинговий договір, знають, що лізинг — не просто альтернативний, але зручний спосіб фінансування. Він передбачає швидке оформлення договору та отримання необхідної техніки без відволікання великих обігових коштів, а також зменшення паперової тяганини. Тож ми вбачаємо значний потенціал для розвитку лізингу.
— Банк має чимало програм фінансування купівлі агропідприємствами насіння, ЗЗР, добрив, витратних матеріалів тощо. На які з них нині найбільший попит у аграріїв? Що цьому сприяє?
— Сrédit Agricole постійно розширює перелік партнерських програм для агробізнесу, за якими пропонуються найбільш зручні та вигідні умови фінансування обігових коштів. Наші продукти завжди враховують специфіку діяльності агробізнесу, перш за все, сезонність і тривалий виробничий цикл. Термін фінансування операційного циклу — до 18 місяців. Графік погашення максимально адаптований до надходження виручки від реалізації сільськогосподарської продукції.
Останнім часом наші партнерські програми з виробниками насіння, добрив і засобів захисту рослин активно набирають обертів. Передусім це кредити на поповнення обігових коштів з метою придбання високоякісної продукції у наших партнерів та їх дистриб’юторів на вигідніших умовах, ніж у середньому на ринку. Тут ми спостерігаємо найбільший відсоток приросту в цьому році. Чудовою альтернативою кредитування є інструменти торгового фінансування у вигляді авалювання векселів, які також мають попит у агроклієнтів останні декілька років.
Від наших клієнтів і партнерів нам часто надходять запити на створення нових партнерських програм, а також на розширення вже наявних. Тож процес залучення нових партнерів відбувається постійно. Ми максимально відкриті до діалогу з усіма гравцями ринку. У нашому пріоритеті — максимально ефективні програми, які повністю адаптовані до вимог агробізнесу.
— Що допомагає вам бути в курсі проблем аграрія і оперативно пропонувати йому найнеобхідніші рішення?
— Основною ринковою перевагою Crédit Agricole є унікальне поєднання фінансової та аграрної експертизи. Ми маємо власну команду професійних агроекспертів та постійно інвестуємо у підготовку висококваліфікованих кадрів, щоб якнайкраще розуміти потреби агроклієнтів і розмовляти з ними спільною мовою.
У рамках цієї синергії ми також створили унікальний навчальний проєкт — «Агрошкола». Він виник лише три роки тому, проте швидко масштабувався — наразі він уже охоплює усі регіони та підрозділи банку та здобув визнання ринку. У 2020 році проєкт отримав звання «Найкращої програми з розвитку лідерів» в рамках «Премія HR-бренд Україна». Навчальний курс Агрошколи — це шість модулів і тестування, за результатами якого студенти отримують дипломи та нагороди за досягнення у навчанні. Спікерами виступають агроексперти банку, а також представники провідних компаній агроринку. Особливістю проєкту є, окрім отримання теоретичних знань, розгляд практичних кейсів. Під час навчання студенти відвідують виробничі потужності агроклієнтів банку, серед яких представники міжнародного та середнього корпоративного бізнесу, а також малого та середнього бізнесу. Наша мета — дати їм комплексні знання і розуміння усіх процесів агробізнесу. Завдяки цьому фахівці можуть підібрати найефективніші рішення для клієнтів, а це фундамент для міцного та взаємовигідного партнерства.
— Як ваша команда відзначатиме цьогорічний День аграрія?
— Сrédit Agricole щороку вітає аграріїв з нагоди професійного свята. Ми й цьогоріч запланували заходи, якими хочемо виказати свою вдячність працівникам сільського господарства за їхню щоденну кропітку працю. Ми дуже поважаємо їх нелегку справу й завжди готові надати свою підтримку. Скажу відверто, ми і себе відчуваємо частиною цього свята, адже беремо активну участь у розвитку сільського господарства України. Аграрна справа — це рушійна сила нашої економіки. Тому всім, хто працює в сільському господарстві, хочемо побажати добробуту та невпинного розвитку.
— Ваші напутні слова для агробізнесу.
— Хочеться бути оптимістом, утім, зі свого досвіду скажу, що жодного безхмарного року ще не було. Для країни, економіки, банківської сфери викликів завжди вистачає… А в аграріїв є ще й свої ризики, зокрема погодні. Але потенціал українського агробізнесу здатний подолати все. Я в це щиро вірю. Наші унікальні земельні ресурси, географічне розташування, природні умови, і — що найголовніше — професійні люди, створюють всі передумови для подальшого розвитку сільського господарства. І ми, Сrédit Agricole Bank, зі свого боку також завжди готові надати підтримку агробізнесу.