Суттєве подорожчання яблук можливе при активному експорті
За умови активного експорту можливе суттєве подорожчання яблук. Але до системного постачання продукції за кордон більшість вітчизняних садівників не готові: не вистачає якісних плодів, досвіду міжнародної торгівлі, системної роботи на експорт.
Про це повідомляє журнал «Садівництво по-українськи».
Аналітик гуртового ринку «Столичний» Іван Григорович суттєве подорожчання яблук вважає можливим, тільки в одному випадку — якщо активізується експорт.
«Але поки ознак цього не видно, — сказав він. — У тій же Польщі своїх яблук теж достатньо».
Попри те, що цьогоріч якісного яблука в Україні помітно менше, ніж у сезоні-2019/20, наші виробники продовжують активно експортувати, констатує аналітик асоціації «Ягідництво України» Марія Лакеєва.
Станом на січень 2021 року з початку сезону (липень-січень) Україна вже експортувала яблук на $5,35 млн, що дещо нижче, ніж у той же період минулого сезону. Для порівняння, з липня по січень сезону 2019/20 експорт яблук з України становив $6,3 млн.
Однак країна поки що залишається нетто-експортером цих фруктів, оскільки в аналізований період імпорт становить трохи більше ніж $600 тис.
«Однак у попередні роки основні обсяги імпорту припадали на другу половину сезону, коли запаси місцевого якісного яблука вже обмежені, а високі внутрішні ціни сприяють початку більш масового імпорту», — нагадує аналітик Асоціації «Ягідництво України». Утім, експорт залежатиме не від зовнішніх чинників, а лише від бажання українських виробників експортувати, впевнена керівник департаменту «Маркетинг, Аналітика» гуртового ринку «Шувар» Тетяна Гетьман. Поки що, розмірковує аналітик, умови на внутрішньому ринку доволі привабливі для продажу: ціна висока, а вимоги до якості, на відміну від зовнішнього ринка, нижчі.
«Експорт — це завжди додатковий клопіт (документи, сортування, пакування). Саме тому в Україні поки що системний експорт яблука напрацьовують лише поодинокі господарства, багаторічна стратегія розвитку яких передбачає співпрацю із зовнішніми партнерами. Більшість українських виробників розраховують на ситуативний заробіток, і якщо це можливо на внутрішньому ринку, мотивація до розвитку експорту швидко зникає», — підсумовує Тетяна Гетьман.
Через те, що в Україні спостерігається дефіцит якісного яблука, виробники відчувають проблеми з формуванням експортних партій, додає директор з розвитку Української плодоовочевої асоціації Катерина Звєрєва. Саме з цих причин, прогнозує, експорт українського яблука знижуватиметься пропорційно залишкам запасів в українських фруктосховищах.
«Останніми роками у наших виробників починає трохи змінюватися ставлення до експорту, особливо якщо вони експортують напряму, — резюмує Марія Лакеєва. — Експорт — це на зараз можливість отримати стабільний канал збуту, при цьому ціни на експорт, навіть з урахуванням усіх витрат на логістику, здебільшого вищі, ніж всередині країни».
Читайте також: Якісного яблука менше, але виробники продовжують експортувати