Тваринництво

15 компаній мають право експорту яєць до ЄС

15 компаній мають право експорту яєць до ЄС

Активність експортних продажів яєць останніми місяцями швидше є реакцією виробників на ситуацію на внутрішньому ринку, оскільки вперше за багато років в грудні 2024 року вони змушені були реалізовувати свою продукцію нижче рівня собівартості.

Про це у своїй колонці на Аgrotimes пише виконавчий директор асоціації «Союз птахівників України» Сергій Карпенко.

Внутрішній попит і купівельна спроможність населення лише знижуються, тому виробники яєць свідомо переорієнтовуються на зовнішні ринки, де і ціни вищі, та є попит на українську продукцію.

Так, протягом січня-лютого 2025 року виробництво яєць скоротилося на 1,5% (23 млн штук), як порівняти з аналогічним періодом попереднього року, зауважив Сергій Карпенко.

«Збільшення експорту вдвічі за перші два місяці цього року проти січня-лютого 2024 року, скорочення виробництва у цей же період дещо збалансували внутрішній ринок. Але навіть зараз, напередодні Великодня, ситуація на ринку яєць не надто оптимістична: низький попит і висока конкуренція за споживача задають низхідний ціновий тренд», ‒ зазначив він.

Уже цього року бачимо суттєві зміни в географії експорту. Частка країн ЄС за два місяці цього року зросла до 69%, але це збільшення ‒ лише 3%, як порівняти з аналогічним періодом 2023 і 2024 років.

Скорочується частка Сінгапуру в регіональній структурі експорту – з 15% у 2023 році до 4% у поточному.

«У 2025 році розпочалися продажі до Великої Британії, її частка сягає 7%», ‒ наголосив Сергій Карпенко.

Аналогічно збільшується яєчний експорт до Африки, де завдяки світовій кон’юнктурі були досить хороші умови для торгівлі. Частка африканського континенту зросла до 10%, тоді як у 2024 році була 4%, а у 2023 році – 0%.

Постачі до Ізраїлю доволі сталі, додав експерт, хоча частка і скоротилася до 9%, але фізичний обсяг експорту не змінився проти січня-лютого 2024 року.

Частка Близького Сходу поступово скорочується, що обумовлено логістичними особливостями і високою конкуренцією в регіоні з боку інших країн-експортерів.

«Без сумніву ринок ЄС і надалі залишатиметься серед пріоритетних через зручну логістику й високий попит на українські яйця та яєчні продукти, ‒ стверджує Сергій Карпенко. ‒ Донедавна лише 4 компанії мали право експорту до ЄС, нині таких ‒ 15. І надалі українські експортери утримуватимуть сильні позиції в країнах ЄС, пропонуючи безпечну та якісну продукцію.