Плодоовочівництво адаптувалося до умов війни
2023 рік експерти називають адаптаційним для плодоовочевого бізнесу до умов війни: паніка припинилася, виробники випрацювали стратегії оптимізації, робота в екстремальних умовах перетворився на рутину.
Це у підсумковому огляді ринку за 2023 рік журналу «Садівництво по-українськи» зазначив Євген Кузін, аналітик плодоовочевого ринку в проекті EastFruit та міжнародний консультант ФАО.
Він зауважив, що перший прямий ефект війни для плодоовочевого сегменту – падіння обсягів овочевого ринку. По борщовому набору це скорочення на 15-20%, по тепличним овочам – на чверть або навіть на третину.
«Незважаючи на збільшення площ по окремих плодоовочевих культурах, загалом ринок овочів і фруктів скорочувався, по деяким позиціям йшло заміщення імпортом, – уточнює експерт. – Одночасно в українських господарствах зберігався дефіцит робочої сили, особливо кваліфікованої, невелика кількість споживачів на внутрішньому ринку та їхня відносно низька платоспроможність».
У 2023 році виробники пристосувалися до нових умов.
«Активно тривав процес релокації втраченого через окупацію виробництва з південних регіонів далі на північ та захід, – розповів Кузін. – Цей процес супроводжувала висока волатильність цін, причиною якої були процеси не тільки на внутрішньому ринку. Через погодні умови скорочувався урожай у Європі та інших регіонах».
Читайте також: Преміум-сегмент овочів і фруктів звузиться, – експерт