Овочі-Ягоди-Сад

Названо 5 помилок овочевого маркетингу

Названо 5 помилок овочевого маркетингу

Ірина Кухтіна, президентка Асоціації «Ягідництво України» і за сумісництвом керівниця кооперативу «Свіжий ринок» найбільшими помилками про продажі плово-овочевої продукції вважає вузький асортимент, псування під час транспортування, нечітка реклама та невідповідність рекламованому, один канал збуту та відсутність професійного розвитку.

Про це вона розповіла в інтерв’ю журналу «Плантатор».

Перша помилка — операційна обмеженість бюджету, коли немає достатньої кількості грошей та людей. Ми мали таку неприємність, тому в інтернет-продажах були затримки з поставками, ми не могли забезпечити регулярність надходження товару. А нерегулярна пропозиція та обмежений асортимент суттєво зменшують обсяги продажу. Часто буває, коли окремий фермер продає один товар, наприклад малину. Він її продає тільки в сезон. Формується певна лояльність клієнтів, але є клієнти, яким незручно малину купувати в одному місці, цибулю — в іншому, моркву — в третьому. Зазвичай людина формує свій тижневий продовольчий кошик, в якому багато позицій. Вона готова купувати фрукти-овочі в одному місці, а молоко та молочні продукти — в іншому, але не згодна роздробити свій продовольчий кошик на 20 покупок в різних місцях, бо в неї немає на це часу. Відповідно, фермеру, який вирощує монокультуру, варто подумати над розширенням асортименту або над співпрацею з колегами. 

Друга помилка — псування товару під час транспортування. Це коли ви відправляєте кур’єром або «Новою поштою» нормальний товар, а доїжджає він вже в зіпсованому стані. Такі речі треба відстежувати, робити тестові поставки друзям чи знайомим, щоб знати, як оптимально пакувати товар і на яку відстань його можна відправляти з мінімальною втратою споживчих властивостей. 

Скажу ще про одну часту помилку: нечітка пропозиція та реклама, що не відповідає дійсності. У роботі потрібна чесність. 

Багато виробників мають тільки один канал збуту. Це теж велика помилка, яким би надійним він не здавався. Наприклад, гуртові ринки — здавалося б, канал надійний. Але рік тому прийшов Covid-19 і їх позачиняли, тож були значні проблеми в тих, хто торгував ранніми овочами. Ще одна помилка — переоцінка власних можливостей. Її частина — забагато каналів збуту, через що ви можете не забезпечити власних клієнтів і швидко втратити багатьох із них. Для мене особисто головне в будь-якому бізнесі — це баланс. Виробник сам для себе має чітко розуміти, ким він є, які в нього можливості, і вибудовувати свою діяльність (балансувати) не дуже далеко від цієї точки. 

І ще типова помилка виробників: вони забувають про постійний професійний розвиток. На жаль, із цим в аграрній сфері, а особливо в плодоовочевій галузі, все печально. Люди готові витрачати великі кошти на обладнання, але платити за навчання себе та своїх людей технологіям і тому ж маркетингу вони не звикли. Але гроші, витрачені на професійний розвиток, зазвичай повертаються значно швидше, ніж гроші, витрачені на обладнання без професійного навчання персоналу.

Читайте також: Під час локдаунів нарізування овочів стало прибутковим бізнесом