Кооператорка розповіла про продаж овочів та фруктів у торговельні мережі
Відтермінування розрахунків на півтора місяця, прискіпування до документів, супровід експедитора, псування при прийманні, складнощі контролю продажів чекають фермерів та кооператорів при продажі продукції в торговельні мережі.
Про це керівниця кооперативу «Свіжий ринок» та президентка Асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна написала в своїй колонці на AgroTimes.
«Свіжий ринок» – маркетинговий кооператив, завдання якого – об’єднання партій плодоовочевої продукції, її доробка, створення власного бренду та його просування. Потужності для сортування, пакування й холодний склад розташовані в Одесі, персонал, який займається продажем, – у Києві, переважно на столицю орієнтований і збут товару. Співпрацює з мережами «МегаМаркет» і Winetime, крім того, активно розвиває власний інтернет-магазин.
Перше відвантаження товару відбулося 29-го квітня. Але перші гроші за ці поставки зробили ще 29-го квітня, отримали тільки в середині липня – через півтора місяця. Для свіжих овочів та ягід «запізнення» в розрахунках із постачальником у середньому становить 2–3 тижні.
«Причини затримок із розрахунками можуть бути будь-які. Дуже часто мережі вимагають замінити якісь документи, причому причина для заміни може бути відверто надуманою. Наприклад, написано ТОВ «Ринок» – а починають вимагати, щоб виправили скрізь на ТОВ «РИНОК», тобто, щоб абревіатура ТОВ і його назва писалися великими літерами», – написала Ірина Кухтіна.
За словами кооператорки, деякі супермаркети можуть вимагати, щоб кожну поставку супроводжував експедитор: і за постачання 100 кг товару, і навіть 10 кг. Але, скажімо, для овочів борщового набору робота експедитора буде коштувати в рази дорожче, ніж самі овочі.
«Часто товар псується під час приймання, – зазначила вона. – Наприклад, магазин невеликий і в ньому немає холодильних потужностей. Приїхав товар з холодного складу, його відвантажили. В супермаркеті сказали: «Ми приймаємо». Товар зняли з машини. Поставили на асфальт, який вже до градусів 60 °С нагрівся, а представники супермаркету пішли на перекур. Повернулися за 30 хвилин приймати товар, а він вже весь покрився конденсатом. Вони дзвонять постачальнику: «Не приймаємо, бо мокрий товар».
Не завжди можливо перевірити, чи виклав магазин поставлені картоплю, помідори чи ягоди. Через великі відстані між магазинами контроль може коштувати дорожче, ніж сам товар.
«Та як би складно не було, співпрацювати з мережами потрібно, паралельно розвиваючи й інші канали збуту. Якщо сфокусуватися лише на одному каналі, то можуть виникати ті чи інші проблеми в майбутньому», – підсумувала Ірина Кухтіна.
Читайте також:Кооператив «Овочі Станичників» відвантажує до 10 тонн продукції на день