Точка зору

В Україні відсутня культура застосування біопрепаратів

Микола Биков
агроном, консультант з органічного виробництва

Світові тенденції свідчать про те, що більшість споживачів хочуть мати здорову та безпечну їжу. Це, своєю чергою, примушує виробників сільськогосподарської продукції розвивати органічне та стале аграрне виробництво. Зокрема, щоб зменшити хімічне навантаження у вирощуванні культур і сприяти позбавленню проблеми екологічного забруднення довкілля, аграрії все частіше почали застосовувати інтегровану систему захисту культур, а саме: зменшують частку «хімії» та збільшують біологічних препаратів.

Переваги застосування біопрепаратів на основі продуктів життєдіяльності живих організмів (вірусів, грибів, бактерій) або спиртових витяжок із рослин — очевидні. Вони безпечні й екологічні, мають як загальну, так і селективну дію на шкідників і патогенних організмів; діють на всіх стадіях їх розвитку й не викликають резистентності, як хімічні. Більшість біопрепаратів мають подвійну дію: борються зі шкідниками та хворобами і зміцнюють імунітет рослини. Ними можна обробляти з весни до осінніх заморозків.

За правильного застосування біопрепарати мають високу ефективність. Останнього можна досягти тільки за певних умов, бо біозахист суттєво відрізняється від хімічних препаратів. І перш ніж застосовувати ті чи інші біопрепарати, аграріям варто почати з азів біозахисту. Адже біопрепарати ще не набули широкої популярності, тому немає культури їх застосування. Наразі ситуація із захистом культур подібна до тієї, що в медицині, коли проблемою керують не лікарі (визначають діагноз і призначають лікування), а фармацевти, які радять і продають ліки.

Агрономи часто керуються тільки інформацією від виробників і дилера, а це патова ситуація. Часто спостерігається конфлікт інтересів у консультуванні виробника препаратів. Тому раджу фермерам особисто володіти інформацією, щоб не втрапити в халепу.

Ще одна помилка — фермери розглядають біологічні препарати як заміну хімічним. Цю думку підтримують деякі виробники або дилери, що призводить до непорозумінь і завищення очікуваного результату. Наслідком такого агресивного маркетингу деяких компаній стало неправильне застосування біопрепаратів і, відповідно, їх низька ефективність і недовіра аграріїв щодо дієвості біопрепаратів. Тому аграріям завжди треба приділяти увагу навчанню та новим підходам у агрономії.