Агромаркет
Головне:
Точка зору

Про стандарти й маркування

Ірина Красовська
головний технолог ТОВ «Добродія Фудз»
Поділитись:

Із набуттям чинності Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» його норми поширяться на рекламу такого краму, упакування, розміщення на вітринах і не тільки. Усі без винятку виробники харчових продуктів в Україні мають подбати й про належне маркування.

Компанія «Добродія Фудз» успішно експортує свою продукцію, враховуючи найжорсткіші вимоги європейського споживача щодо безпечності харчових продуктів та керуючись системою якості, розробленою на підприємстві. Тож уже нині можемо предметно поділитися власним досвідом.

Ось, скажімо, термін придатності конкретного виду пластівців становить менше 18 місяців. Згідно з чинним законодавством, у даті достатньо вказати місяць і рік. Утім, наша система харчової безпечності FSSC 22000 вимагає виділити конкретну партію готової продукції та забезпечити простежуваність: від приймання сировини, переробки, упакування – до передачі на склад готової продукції.

Тому вказуємо число для швидкої ідентифікації партії і це не суперечить Закону. Усі алергени у складі продукції дозволено помічати на упакуванні «жирним» шрифтом, а не виносити окремо – і таким чином заощадити місце для іншої важливої інформації, оскільки упакування деяких продуктів, наприклад, зернових батончиків San Grano, має невелику площу для нанесення інформації, тож кожен міліметр важливий.

То на що звертаємо увагу?

1. На термін перехідного періоду, який згідно з Законом становить 3 роки. Закон наразі має пріоритет перед Наказом №770 від 03.05.2019 р (який йому суперечить). Звісно, в кожного підприємства на залишках суттєві запаси пакувальних матеріалів, тож швидко і без суттєвих фінансових вкладень оновити маркування не вдасться. Утім, а чого чекати?

2. Додалося поняття «Середня референсна величина добового споживання для осіб старших 18 років (8400кДж/2000ккал)».

3. Інформацію про поживну цінність харчових продуктів надаємо у вигляді таблиці, з обов’язковою інформацію про енергетичну цінність, жири (у т.ч. насичені), вуглеводи (у т.ч. цукри), білки та солі. Інші поживні речовини необов’язкові до нанесення на маркування. В одиницях виміру використовуємо літери українського алфавіту (без скорочень, що виражаються в одиницях вимірювання Міжнародної системи одиниць (SI) англійською мовою – Маса: 400г або Енергетична цінність – 1479 кДж/354 ккал). Дані про насичені жири, цукри, солі можна отримати розрахунковим методом, послуговуючись довідниками хімічного складу харчових продуктів, або за результатами лабораторних аналізів.

4.У прикінцевих та перехідних положеннях Статті 22 йдеться про позначення «L», що ідентифікує партію. Це нанесення є обов’язковим.

5.Є чіткий перелік речовин, про які обов’язково необхідно інформувати споживачів (деякі наносять поряд з назвою продукту), а також особливості зазначення та позначення інгредієнтів.

Що допоможе у розробці нового маркування?

Надайте експертам готові описи продукту – щоб вони не займалися розробкою, а вже вносили корегування у готові документи. Оберіть для опису «найважчий» продукт з погляду відображення інформації на маркуванні. Це збереже час та гроші. Вартість експертного висновку коливатиметься від 650 до 1750 грн(за один продукт).

Надалі за аналогією можна буде самотужки вносити інформацію. Навіть висновки із різних місць однієї організації можуть дещо розрізнятися (на жаль, роз’яснень, які зазвичай додають до нових законів, до цього Закону немає). Тому доцільно вислухати думки кількох експертів. Доречно також проаналізувати маркування європейських виробників, аби краще зрозуміти суть вимог.

Поділитись: