Точка зору

Перевантаження в законі

Володимир Присяжненко
керуючий партнер компанії «Агро-Класік» (Рівненська обл.)

Жнива у розпалі. Гаряче нині і на дорогах, адже вантажівки вивозять з полів тонни збіжжя. Перше його точне зважування зазвичай проходить у пунктах первинної обробки зерна – на елеваторах чи на основних базах господарств. Втім, з 1-го жовтня все буде інакше: вагу зібраного і завантаженого в зерновози збіжжя треба буде до кілограмів знати вже на полі і бути готовим надати контролюючому органу товарно-транспортну накладну з точно вказаною вагою вантажу. Більше того – ТТН має бути внесена в електронний рєстр ще до відправлення вантажівки з поля.

Якщо ж контролюючі органи виявлять перевищення вантажу або помилку в ТТН (це стосується й точної ваги вантажу), на вантажовіправника накладається штраф у розмірі 51 тис. грн. Такі норми передбачають два нещодавно підписані Президентом закони щодо посилення габартно-вагового контролю. Мається на меті запобігти руйнуванню дорожнього покриття, і я погоджуюсь, що це вкрай необхідний крок. Втім, як на мене, йдемо ми до цього не зовсім правильним шляхом.

Норми законів прописані в загальному для всіх вантажоперевізників та вантажовідправників, хоча кожна галузь має певну специфіку, яку слід було врахувати. Наприклад, у нашому випадку деякі норми згаданих законів виконати практично неможливо.

У нашому госпродарстві десятки полів розкидані територіально, і на кожному нині активно збирають урожай. Від кожного поля до пункту первинної обробки зерна (елеватора чи основної бази господарства) в середньому 50-100 км. І для того, щоб туди доїхати, наша вантажівка має виїхати на дорогу з точно зваженим зерном, точними даними в товарно-транспортній накладній і внесеною ТТН в електронний реєстр, хоча в нас досі не на кожному полі навіть є інтернет-зв’язок.

Тобто теоретично на кожному полі повинні бути ваги (а до них і людина, яка зважуватиме зерно), або ж сучасна дорога техніка із вбудованими вагами. Питання – як багато господарств можуть собі це дозволити? Так, на ринку є ІТ-рішення, датчики, які можна поставити на будь-яку техніку, втім, має бути системний підхід до їх впровадження. Ще як варіант – можна затвердити маршрути, якими зерновози можуть доїхати до пункту первинної обробки зерна і там його зважити.

Звісно, ми орієнтуємося, яку приблизно вагу веземо, та йдеться не лише про штраф за перевищення вантажу, а й за помилку в ТТН, тобто цифра має до кілограма відповідати дійсності. При цьому в повноваженнях контролюючого органу є можливість відправти автомобіль на контрольне зважування. Припустімо, інспектору здалося, що в нас перевищення вантажу, ми їдемо на контрольне зважування в протилежний бік нашого маршруту, а ваги не показують перевищення норми. Хто компенсуватиме втрачений час і пальне? Не кажучи про втрати від затримки жнив загалом від усіх цих процедур. 

Людський чинник також ніхто не відміняв. У моїй практиці був випадок, коли ваги на пункті контролю були налаштовані так, що показували перевищення вантажу, хоча кілька зважувань на власних вагах констатували відповідність нормам. І поки що нам не запропонували варіантів, як убезпечитись від таких зловживань певних осіб. І хоч вони кажуть, що у них стоять пломби, зважують вони вагами осьового типу, а похибка між осями і цілісною вагою може й стати тим невеликим перевищенням. Тож мабуть слід зробити певні домустимі межі перевищення, коли штраф не накладається, хоча б під час руху до пункту первинної обробки вантажу, як у правилах дорожнього руху допустимі межі перевищення швидкості.

Ще один момент, який варто переглянути – це відповідальність вантажовідправника і вантажоперевізника. Щодо відповідальності вантажовідправника, тут є певна неспівмірність покарання, у порівнянні з вантажоперевізником. Так, вантажоперевізник отримує штраф, якщо вантажні норми перевищені більш ніж на 5%, а для вантажовідправника такої похибки не передбачено: для нього відповідальність безальтернативна – 51 тис. грн. Але тут треба зауважити, що сільгоспвиробники – це часто і вантажовідправники, і вантажоперевізники в одній особі. Якщо у нас, наприклад, власний транспорт, то як у такому разі ми класифікуємось?

Загалом ініціатива дуже правильна і потрібна, але я вважаю, що вона потребує чимало доповнень і вдосконалень.