Агромаркет
Головне:
Точка зору

Конкуренція стимулює тепличників до впровадження нових технологій виробництва

Євгеній Чернишенко
президент асоціації «Теплиці України»
Поділитись:

Конкуруючи з усім світом, виробникам овочів закритого ґрунту доводиться працювати в країні з низькою купівельною спроможністю, а в експорті перелаштовуватися з Росії на Захід. І це все в умовах постійного росту цін на енергоносії та вичерпування потенціалу радянських теплиць. 

Через анексію Криму та війну на Донбасі, втрату цих та російського ринків, а також зниження купівельної спроможності населення українські тепличники змушені скоротити 35–40 га площ. Уведення ПДВ для сільського господарства, подорожчання енергоресурсів змушує працювати над зменшенням собівартості й енергетичних витрат, переходити на альтернативні джерела тепла. 

Для економії енергоносіїв у 2019 році врожай ранніх овочів буде отримано на два тижні пізніше порівняно з минулим роком. Основні запитання, які хвилюють виробників: як складеться цінова політика, якою буде купівельна спроможність населення, чи зможуть вони покрити витрати, вкладені у вирощування продукції, й заробити на подальший розвиток господарств. Український ринок тепличних овочів на сьогодні представлений двома потужними тепличними комбінатами загальною площею приблизно 70 га та малими тепличними господарствами загальною площею 180 га. Крім того, виробництвом овочів у закритому ґрунті займається багато фермерів та власників присадибних господарств. 

На сьогодні рівень задоволення попиту вітчизняними тепличними овочами не перевищує 35–40%. Житель України за рік у середньому споживає 100 кг свіжих овочів, що становить лише 14% його раціону харчування. Це на 20% менше, ніж рекомендує Всесвітня організація охорони здоров’я. Свіжу рослинну їжу рекомендується споживати протягом усього року. Розв’язанням проблеми є імпорт овочів з інших країн або вирощування їх у теплицях України. 

Площі теплиць збільшуються, зростає врожайність, будуються новітні комплекси, впроваджуються світлокультура і цілорічне вирощування продукції. Прикладом тут може служити Уманський тепличний комбінат. Однак динамічному розвитку тепличного бізнесу перешкоджає його висока капіталоємність, особливо на початковому етапі. 

За оцінками аналітиків, частка овочів закритого ґрунту минулого року не перевищувала 6% від усієї овочевої продукції України. Тому сьогодні в наших магазинах імпортні помідори й огірки часто продаються разом із вітчизняною продукцією або навіть повністю заміщують українську продукцію. 

Водночас наша країна експортує свої тепличні овочі на зовнішні ринки. Головним їх споживачем є Білорусь. Щоправда, за останні два роки її частка скоротилася з 77% до 56,8%. Проте зросла частка Польщі — з 3,5% до 16%, Естонії — з 2,8% до 8,6%, Молдови — з 0,6% до 1,9%. 

Для виходу на європейський ринок потрібна сертифікація за міжнародними стандартами Global GAP, яку на сьогодні мають лише два потужні виробники. Для тепличних комплексів такий сертифікат дає можливість реалізувати овочі до 100 країн світу, він відповідає вимогам покупців і торговельних мереж, а також покращує імідж продукції і виробника. 

Самотужки подолати всі виклики неможливо. Виробникам слід разом відстоювати інтереси галузі, обмінюватися досвідом та передовими технологіями. 

Поділитись: