Точка зору

Facebook для фермерів

Ольга та Віталій Шкрібляки
фермери (ТМ Fresh Salat) Запорізька обл.

Нас часто питають про те, як ми почали активний продаж своєї продукції через інтернет.

Як і більшість виробників, нас не оминула паніка на початку сезону 2020 року. Ми опинилися в ситуації, коли на кінець березня виростили під плівкою велику партію зелених салатів  для ресторанів, а тут почався карантин. Під весняний оборот у нас було засаджено салатами 0,5 га в закритому ґрунті, це 11 тунелів. В аналогічній ситуації були не лише ми, а й усі наші сусіди в Кам’янсько-Дніпровському районі, що є центром вирощування тепличної продукції в Україні. Фактично, в один момент ми всі лишилися без перспективи продати товар через традиційні канали збуту. Спочатку думали заорати плантацію, але шкода було і вкладених зусиль, і коштів. Тож вирішили посилити торгівлю онлайн, щоб вистачило грошей принаймні на щоденний догляд за посівами. Але все вийшло краще, ніж ми сподівалися. Завдяки нашим зусиллям пропало не більше 20% минулорічного врожаю салатів, хоча ми могли втратити майже все.

Сама ситуація підказала нам, як діяти. Під час весняного карантину українці мали вдосталь вільного часу, хоча дістатися до супермаркетів більшості з них стало складніше. Водночас ціни в магазинах на свіжу продукцію, таку як тепличні огірки, томати й зелень, почали стрімко рости вгору. Доставка із супермаркетів не завжди задовольняла потреби покупців, тому на дрібних та середніх фермерів стали звертати більше уваги в соціальних мережах. Найкращим каналом продажу для Fresh Salat став Facebook. Ми мали замовлення навіть із Закарпаття, де зелені чимало і в місцевих виробників. Працюємо також в Instagram, але там клієнтів поки менше. Viber залишається непоганим інструментом для дрібногуртового продажу.

Ще з 2017 року в нас була бізнес-сторінка Fresh Salat у мережі Facebook, через яку ми пробували здійснювати продаж, але успіхів на той час цей проєкт не мав.

Вже зараз ми розуміємо, чому так. Раніше ми продавали неправильно. Приміром, починали активний продаж в інтернеті тільки наприкінці осені, коли в нас закінчувався сезон вирощування салатів у відкритому ґрунті і з’являлося більше вільного часу. Натомість найактивніший час споживання салатів в Україні припадає на лютий –– серпень. Це звучить дивно, але споживачі здебільшого просто не знають, що восени теж можна купувати свіжий салат. І от, коли минулого року ми відкрили активний продаж салатів у Facebook навесні, із початком карантину, то якраз і отримали максимальну кількість клієнтів. Замовлень було настільки багато, що ми їх навіть не встигали обробляти. Чесно, не були до цього готові, адже замовлення на початку приймали в ручному режимі. Уже значно пізніше з’явилася CRM-форма, що істотно полегшило нам роботу.

Зрештою, робота із кінцевим споживачем допомогла нам краще зрозуміти, який саме перелік продуктів є найбільш цікавим, коли продавати найдоцільніше, а від чого в асортименті слід відмовитися.

У перші тижні роботи ми отримували 10–20 замовлень на день, а коли їх було 30, то ми вважали цей показник стелею, тобто максимумом можливих продажів через соцмережі. Було складно відповідати на замовлення і одночасно стежити за полем. У пікові тижні кількість замовлень зростала до 100 на день, і це шалений темп роботи.

Щоб розкрутити свою сторінку в мережі Facebook, навесні ми замовляли рекламу. Вона коштувала копійки, приблизно 10 доларів на місяць. Але головне, що споживачі почали ділитися інформацією сторінки і рекламувати товар, а далі сарафанне радіо спрацювало і в онлайн форматі.

Вести соцмережі нам допомагає дочка, саме вона робить дописи і публікації для сторінок. Ми удвох із дружиною тільки приймаємо і обробляємо замовлення. Сезонні робітники втрьох ріжуть салати і складають посилки. Нам також допомогли заходи від «Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва» (UHBDP), більшість з яких були безкоштовними для аграріїв. Не так давно виграли грант від UHBDP, що дозволяє отримати консультації професійного маркетолога. Спільними зусиллями вибудовуємо нову стратегію ведення бізнесу.

Коли замовлення досягнуть певного рівня, буде складніше, тому вже зараз ми прагнемо максимально автоматизувати процеси, радимося з бізнес-тренерами. Це для того, щоб сконцентруватися на технології вирощування рослин, а не в аварійному режимі виконувати замовлення.